Tupperware stopt na 70 jaar met de verkoop in Nederland: ‘Ze hebben de digitale boot gemist’

Na meer dan 70 jaar stopt Tupperware met de verkoop in Nederland. Het merk staat bekend om haar kunststofproducten voor huishoudelijk gebruik en haar distributie via Tupperware ‘consulenten’. Dit betekent ook een einde aan de geliefde ‘Tupperware party’s. Het nieuws dat het merk stopt slaat daarom bij veel mensen in als een bom, zeker bij de fans en bij de meer dan 3.000 Nederlandse consulenten: “Mijn Tupperhart bloed”, zegt consulente Mieke Blansjaar teleurgesteld.

“Ik denk dat ik wel meer dan 100 Tupperware items in mijn huis heb liggen. En dan heb ik al veel weggedaan de afgelopen jaren. Mijn kinderen zeggen altijd, als je zegt pak al het Tupperware, dan zijn de kasten leeg”, lacht Tupperware fan Cecile van Vliet. De verkoopcijfers in Nederland dalen, maar echte cijfers zijn er niet. Het merk zelf laat op haar site weten: “Deze beslissing is niet lichtzinnig genomen, maar is gedreven door de noodzaak om de aandacht te richten op het herstel van onze basisactiviteiten en voor de groei op lange termijn van het merk Tupperware op wereldwijd niveau.” Tupperware consulente Mieke Blansjaar zag de stop niet aankomen, omdat de omzet zelfs in coronatijd bleef stijgen. Haar klanten hebben de laatste kans goed benut om voor de laatste keer nog iets te bestellen: “Ik heb nog voor meer dan 5.000 euro verkocht, echt waanzinnig.”

Consulente Natasja Linnemans weet wel waarom het concept in Nederland geen toekomst heeft. Volgens Linnemans heeft het bedrijf op Instagram steken laten vallen. Er was volgens haar weinig geld over voor marketing: “Tupperware heeft écht de digitale boot gemist. Daardoor hebben zij de jongeren, de generatie die je juist moet bereiken, geen kennis laten maken met het merk.” Ze vertelt dat de consulentes geen materiaal aangeleverd kregen van het merk zoals foto’s, video’s en online catalogussen. “Wij moesten dat allemaal zelf maken. Daarnaast is er online geen catalogus te vinden en werd het bedrijf pas een beetje wakker in de coronatijd.” En dat, is volgens Linnemans te laat: “Je hebt tijd nodig om online en op social media een naam op te bouwen. Nu ze stoppen merk ik aan mezelf dat ik het heel jammer vindt dat Tupperware ons die tijd niet gegund heeft. De consulentes hebben een hashtag in het leven geroepen, #WeLoveTupperwareNL. Wie weet, maar ik denk dat ik dit hoofdstuk moet afsluiten”

Over de auteur

Julia den Heijer

JdH Producties, ook wel Julia den Heijer: dat ben ik! Inmiddels tweedejaars Journalistiek student aan de Hogeschool in Utrecht. Ik zal gelijk met de deur in huis vallen, mijn droom? Een goede politiek verslaggeefster worden in dé politieke stad van ons land én mijn geboortestad Den Haag. Op deze pagina publiceer ik mijn journalistieke producties die ik produceer voor YOUNews8.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *