“Men ziet mij iets te veel als robot die verplicht is hun pakket af te leveren”

“Men ziet mij iets te veel als robot die verplicht is hun pakket af te leveren”

Foto: Jacco Krom

Van speelgoed tot kleding, alles is tegenwoordig online te bestellen. Wachtend op het pakketje houden we allemaal wel eens in de gaten wanneer de bezorger komt. Stiekem eventjes uit het raam kijken wanneer je een busje hoort, is iets waar velen zich wel eens schuldig aan hebben gemaakt. Waardering voor de bezorger is echter niet altijd vanzelfsprekend. PostNL vindt het daarom belangrijk dat de bezorger een pluim krijgt voor zijn taken. Om dit te doen hebben zij de Dag van de Postbezorger in het leven geroepen. Deze is op 10 maart en PostNL moedigt mensen door middel van cadeaubonnen aan om hun bedankjes in te zenden. 

Volgens pakketbezorger Jamal Spierenburg worden zijn pakketten niet altijd door mensen in dank afgenomen. Hij weet genoeg situaties op te noemen waarin mensen onbeschoft zijn. “Vaak wordt de deur wel gelijk dichtgeslagen in mijn gezicht na levering”, vertelt hij. Spierenburg denkt dat er niet genoeg waardering is voor bezorgers en vindt de ‘Dag van de Pakketbezorger’ een top idee. “Men ziet mij iets te veel als robot die verplicht is hun pakket af te leveren, ik ben ook gewoon een mens. Een bedankje of een kort praatje is niet zo lastig toch?”, zegt hij. Doordat PostNL mensen aanmoedigt om de bedankjes te filmen en op te sturen heeft hij wel een stijging gezien in de Vriendelijkheid waarmee hij onthaalt wordt. “Ik heb al meerdere bloemetjes en dozen chocolade gekregen”, vertelt Jamal Spierenburg. 

Meer geklaagd over pakketbezorgers

Uit cijfers van de consumentenbond is gebleken dat we het afgelopen jaar vierenveertig procent meer hebben geklaagd over de pakketbezorgers in Nederland. Het grootste deel van deze klachten gingen over de bezorgers van PostNL. Vervolgens is er ook nog eens veel geklaagd over de afhandeling van de klachten zelf. Postnl wil dat hun bezorgers beloond worden, terwijl er steeds meer geklaagd wordt over hen. Jamal Spierenburg zegt dat dit komt door de drukte die zij op het moment ervaren. “Mijn bus zit soms wel twee keer zo vol als voorheen, daardoor is het lastig om alles op tijd af te leveren”, zegt hij. Wat hem vooral is opgevallen, is dat veel mensen meerdere pakketjes tegelijkertijd bestellen. Zo is hij langer bezig bij een adres, terwijl de drukte al veel hoger ligt. Ook merkt hij dat mensen sneller geïrriteerd raken. Zelf denkt hij dat dit ook de schuld is van corona. “Deze hele situatie heeft veel invloed gehad op mensen, hierdoor zijn de wat prikkelbaarder heb ik gemerkt. Het is voor mensen ook lastiger geworden om pakketten van buren aan te nemen vertelt Jamal Spierenburg. “Voorheen nam bijna iedereen wel een pakketje van hun buren aan, nu doet bijna niemand dat meer”, zegt hij. Hierdoor moet hij ook steeds vaker meer pakketten mee terug nemen, dat kost meer tijd en maakt zijn baan toch weer een stukje zwaarder.

Jamal Spierenburg werkt nu ongeveer zeven maanden voor PostNL, in die tijd heeft hij al meer dan genoeg meegemaakt. Hij vertelt over een jongetje met een beperking die enthousiast op hem stond te wachten. “Hij had een klein Postnl tasje en heeft mij denk ik wel tweeëneenhalf uur gevolgd op zijn fietsje. Hij was zo blij om mij te zien. Bij één van de laatste huizen in die wijk besloot ik hem een bezorging te laten doen. Dit was toevallig bij zijn eigen buren. Hij was dolgelukkig en zowel ze buren als hij zelf begonnen te klappen toen hij het pakje bezorgde”, aldus Jamal Spierenburg. 

Het is de bedoeling dat men tussen 24 februari en 10 maart hun waardering voor de bezorger tonen. Volgens PostNL kan dat op de volgende manieren: “Draag bijvoorbeeld een mooi gedicht voor, bak koekjes voor onderweg, maak een mooie tekening voor in de bestelbus, versier je voordeu”. Het is vooral belangrijk dat je het opneemt en via social media deelt met de hashtag #dagvandepakketbezorger en PostNL tagt in het bericht. Ze herinneren men er wel aan dat het belangrijk is om je aan de corona maatregelen te houden. Er worden vijf winnaars uitgekozen die de beste inzending hebben. Vervolgens krijgen de gewonnen inzendingen elk een cadeaubon voor de inzender en de pakketbezorger. 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *