Pit stops, snelheid en gierende banden. Het nieuwe Formule 1 seizoen is van start

Pit stops, snelheid en gierende banden. Het nieuwe Formule 1 seizoen is van start

Ondanks het coronavirus is het Formule 1 seizoen vorig jaar gewoon doorgegaan. Ook ditmaal houdt het virus de pijlsnelle auto’s niet in bedwang en is afgelopen weekend de wintertest van het nieuwe Formule 1 seizoen geweest. In Bahrein hebben de auto’s tijden neergezet en daar zaten een paar verassingen tussen.

Hoewel dit seizoen het seizoen had moeten zijn waarin er een compleet nieuwe regel set zou komen waardoor de auto’s er anders uit zouden moeten gaan zien, heeft de Federation Internationale de l’Automobile (FIA), de baas van alle motorsport, het een jaar uitgesteld. Deze regels zullen pas in het volgend seizoen worden doorgevoerd. Dat betekent echter niet dat er dit jaar geen dingen zijn veranderd.

Budget

Een voorbeeld van een van de regels die dit jaar is veranderd is het budget wat teams mogen gebruiken om hun auto’s zo perfect mogelijk te maken. Kleine teams hebben minder geld te besteden dan de grote en hebben daarom ook vaker een minder goede auto’s. Neem bijvoorbeeld Mercedes en Red Bull, deze teams hebben beiden een enorm budget en zijn daarom ook vaak aan de voorkant van de grid te vinden. Een team als Williams, die een kleiner budget heeft, start daarom ook vaker aan de achterkant van de grid. Dit seizoen is het maximale bedrag wat mag worden besteed aan het bouwen van een auto verlaagd naar 120 miljoen euro. Dat is nog steeds een enorm bedrag, maar voor een sport als formule 1 is dat niet bijzonder veel geld. Voor Mercedes en Red Bull betekent dit maximale bedrag, dat ongeveer twee derde van het geld wat ze normaal besteden nu niet meer uitgegeven mag worden.

Vloer

’Ook is de vloer van de Formule 1 wagens dit seizoen anders dan voorgaande seizoenen, hij moet nu namelijk een stuk eenvoudiger in elkaar zitten. De vloer wordt dit jaar aan het einde, net voor de achterbanden, iets anders. Hij moet hier namelijk naar binnen toe lopen. Verder mag de vloer geen vleugeltjes of inkepingen hebben wat de aerodynamica bevorderd en de auto meer downforce geeft. Red Bull gaat hier hoogstwaarschijnlijk het meeste last van hebben, aangezien de vloer bij hun auto, de RB16, voor een groot deel verantwoordelijk is voor de downforce aan de achterkant.

Voor Mercedes gaat er ook wat veranderen dit jaar wat alleen op hen effect gaat hebben. Mercedes heeft het afgelopen seizoen namelijk een speciaal stuursysteem gebruikt wat hen een voordeel gaf. Het zogenaamde “DAS” systeem werkt op een hele simpele manier. Door het stuur van de auto naar voren of naar achteren te duwen wordt de hoek waarmee de voorwielen staan aangepast.

Gewicht

Iets wat veranderd, maar wat wel effect heeft op alle auto’s, is het minimale gewicht van de auto. In Formule 1 wil men de auto zo licht mogelijk om zo veel mogelijk snelheid te maken. Hoe zwaarder de auto, hoe langzamer hij rijdt. Het minimale gewicht wordt dit jaar met 3 kilo verhoogt. ’Hoewel 3 kilo niet veel lijkt zit het minimale gewicht van de auto nu op 749 kilo. Het zwaarder maken van de auto lijkt in eerste opzicht niet positief, maar er is zeker wel wat positiefs uit te halen. Zo mag de motor van de auto dus ook zwaarder worden. Dit zal schelen in kosten en het helpt daarbij ook met de betrouwbaarheid van de motor.

Het laatste wat is veranderd spreekt eigenlijk voor zich, maar na vorig seizoen is het toch maar vastgelegd in de regels. Vorig jaar kwam het team Racing point met een opvallende auto. Het was namelijk een bijna exacte kopie van de Mercedes van het jaar daarvoor. De ‘roze Mercedes’ heeft tot veel verontwaardiging geleid en riep bij veel mensen de vraag op of het inderdaad gekopieerd was of niet. Technisch gezien heeft Racing Point niks misdaan afgezien van het feit dat ze de brake ducts volledig gekopieerd hadden. Om ervoor te zorgen dat zulke kopieën niet nog eens gaan plaatsvinden wordt het scannen van andere auto’s verboden. Daarnaast is het verkrijgen van informatie over andere auto’s wat niet openbaar is ook niet meer toegestaan.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *