Wat kunnen de recent ontdekte sarcofagen uit Sakkara ons leren?

Op achttien september 2020 heeft Egypte veertien grafkisten gevonden in het Egyptische Sakkara. De doodskisten komen ongeveer uit 500 voor Christus, zegt het landelijke ministerie van Oudheden in een Facebookpost. Het ministerie meldt dat dit de tweede archeologische opgraving is in twee weken en de eerste keer zijn er dertien sarcofagen ontdekt, versierd met hierogliefen en tekeningen. Alle tot op heden opgegraven doodskisten stammen uit een put ten noorden van het grafveld Sakkara.

De necropolis (grote begraafplaats) in de stad ten zuiden van Cairo was vroeger een deel van de oude hoofdstad Memphis. In Saqqara staan verschillende piramides, zoals de piramide van Djoser en Unas. De trappenpiramide van Djoser leent zijn naam aan de farao waarvoor het driehoekige gebouw komt uit de 27e eeuw voor Christus. Het complex waarin de tombe van Djoser zich bevindt werd al bezet door koningen uit de dynastieen daarvoor. Het gebied Sakkara is geregistreerd in de Werelderfgoedlijst van UNESCO en is in combinatie met de wetgeving in Egypte beschermd tegen uitbuiting en verdere verwoesting.

Dokter Daniel Soliman, werkzaam als conservator van de vaste expositie over Egypte in het Rijksmuseum van Oudheden, meent dat de vondst voor archeologen interessant is, maar dat er wel vaker historische artefacten worden gevonden in het grafveld Sakkara. Toen de redactie hem sprak meldde hij dat het Egyptische ministerie van Oudheden en Toerisme nog weinig informatie had uitgebracht over de vondsten. Het ministerie spreekt overigens van een put waar mogelijk nog meer sarcofagen en voorwerpen die van de begraven mensen liggen. De put, die in het noorden van het grafveld ligt, kan archeologen op den duur meer leren over hoe het grafveld door de eeuwen heen is gebruikt, meent Soliman. Er worden volgens hem wel vaker sarcofagen uit de oudheid ontdekt die naar eigen zeggen destijds “in zekere zin zijn verstoord zijn geraakt.”

Volgens de conservator van het museum kunnen we aan de hand van de inscripties op de kisten ontcijferen wie de eigenaren waren en wat voor sociaal-economische status diegene droeg in het Oude Egypte. De kisten en de informatie die daarop staat vormt ‘een puzzelstukje’ van het geheel van Sakkara, waar volgens Soliman al duizenden jaren lijken van veelal welvarende Egyptenaren worden gebracht naar het hiernamaals. De conservator vindt de vondst van de intacte doodskisten interessant, maar uniek is het niet. Er worden volgens hem wel vaker sarcofagen uit de oudheid gevonden, maar naar alle waarchijnlijkheid zijn de kisten in de Oudheid “op de een of andere manier aangetast geweest.”

Het museum is sinds 1975 in de begraafplaats actief met het opgraven en bestuderen van objecten uit het Egypte van vroeger en beheert sinds 1975 als stichting de archeologische rijkscollectie met als doel deze toegankelijk te maken voor het grote publiek. Het museum zelf bestaat sinds 1818 en was in eerste instantie een tak was van de Universiteit Leiden.

Verder zijn er plannen om snelwegen te bouwen rondom de pyramiden in de voormalige hoofdstad Memphis. De ambitie van de Egyptische president Abdel Fattah al-Sisi om een snelweg te bouwen hebben als doel om de woningnood te verhelpen die het land plaagt. De plannen voor de infrastructuur zijn in de jaren negentig al eens bedacht en vervolgens van tafel gehaald omdat er op internationaal niveau een vrees heersde dat de snelwegen de eeuwenoude piramiden in het gebied zouden aantasten. Mostafa Waziri, secretaris generaal van de Egyptische Hoge Raad van Oudheden, zegt tegen Egypt Independent dat de wegen van veel belang zijn voor de ontwikkeling van het land Egypte als haar inwoners. Hij benadrukt dat hij en de hoge raad goed voor alle historische objecten verspreid over heel Egypte zorgen.

Egyptologen en conservatoren zijn het erover eens dat de snelwegen de stabiliteit van de piramides en de (nog niet ontdekte) graven aantasten en luchtverontreiniging veroorzaken. Deze verontreiniging kan de beelden en piramides laten afbreken. De secretaris-generaal weerlegt dat de bestaande wegen in het gebied eigenlijk veel dichterbij de piramides en grafvelden liggen en dat naast het aanleggen van nieuwe wegen die verder weg liggen ook wordt gericht op het gebruik van electrische bussen om luchtverotreiniging tegen te gaan.

Over de auteur

Dennis van Brouwershaven

Ik ben student journalistiek.... grandioos.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *