achterstand overschat?

achterstand overschat?

Foto: leren via Teams

De NOS heeft een artikel geplaatst over het feit dat veel middelbare scholieren achterstand ondervinden door de coronacrisis. De motivatie is minder, scholieren blijven meer thuis en veel docenten zouden uitvallen omdat ze  in quarantaine moeten. 

Maurice Dumont (51) is afdelingsleider VWO op het Theresialyceum in Tilburg. Hij vertelt dat de achterstand vanuit verschillende perspectieven bekeken kan worden. “Je kunt bijvoorbeeld kijken naar de verschillen tussen de klasgenoten. De ene leerling is opgebloeid doordat er veel eigen verantwoordelijk en veel thuis moeten zijn, terwijl de andere juist die structuur van school nodig had,” vertelt Dumont. Ook kan er gekeken worden naar de achterstand op het normale leerplan. “Er zijn natuurlijk leerlingen die niet meer bij zijn met hoe we het in een ideale situatie hadden willen zien, maar we zitten ook in een situatie die niemand had kunnen bedenken van tevoren.” Dumont is van mening dat de achterstand meer in het hoofd speelt dan dat het er werkelijk is. “Veel leerlingen zijn natuurlijk bang dat ze niet bij komen, vooral in de bovenbouw en met het oog op de vervolg studie, maar ik denk dat het al met al wel meevalt en dat het redelijk makkelijk weer op te trekken is,” laat Dumont weten.

Fee (14) is scholier aan het Lyceum in Rotterdam en merkt zelf niet veel van de achterstanden van scholieren. “Als een docent ziek is, krijgen we een vervanger. Ik merk vooral dat we in de coronacrisis zitten doordat we ons aan veel coronaregels moeten houden, zoals de mondkapjes en afstand houden op de gangen.”

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *