De Fundatie in coronatijd

De Fundatie in coronatijd

Kasteel het Nijenhuis

De afgelopen maanden zijn waren rare maanden voor een museum. Veel minder bezoekers, looproutes, iedereen mondkapjes op. Museum de Fundatie doet er alles aan om te zorgen dat de mensen op een zo verantwoorde manier het museum kunnen bezoeken.

Museum de fundatie bezit een grote collectie beeldende kunst. De hoofd locatie is in het stadcentrum van Zwolle. De tweede locatie, met de beeldentuin, ligt bij Heino. Hier prak ik af met Teo van den Brink. Hij werkt al 3 jaar voor de Fundatie en is verantwoordelijk voor de marketing en PR. Ik sprak met Teo over wat de Fundatie gedaan heeft en doet om de maatregelen zo goed mogelijk na te leven. Ook komt er een stukje ethiek bij kijken. ‘’Voorheen hadden we campagnes op radio en televisie, die hebben helemaal stopgezet. Het is gek als je als museum zegt: ‘’kom allemaal naar ons’’ terwijl de overheid iedereen streng adviseert om thuis te blijven.’’ Verteld Teo. ‘’Daarin is mijn functie ook echt veranderd. Marketing houdt toch in dat je de boel aan het ligt probeert te stellen, en zoveel mogelijk mensen naar het museum wil halen. Dat is echt minder nu.’’ Aldus Teo.

In 2019 kwamen in totaal 257.839 bezoekers naar de Fundatie. Dat waren er iets minder als het jaar daarvoor. Door alle maatregelen zal het bezoekersaantal van dit jaar stukken lager liggen. Als musea onderling wordt er ook gedachtes uitgewisseld. ‘’Binnen de zakelijke directeuren van Nederlandse musea is ook overleg hoe elk museum alles regelt, dat wordt zeker afgestemd op elkaar.’’ Aldus van den Brink.

Hieronder het volledige interview met Teo van den Brink.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *