De drukte bij DHL

De drukte bij DHL

Dat het voor bezorgingsdiensten sinds het begin van 2020 drukker is dan ooit tevoren, is niks nieuws. In plaats van vliegtuigen, kon je nu de PostNL, Picnic en DHL-busjes tellen. Een normaal drukke tijd, de kerst/feestdagen periode, werd nu chaos.

Wat PostNL verklaarde is dat ze nu zo’n 1,5 miljoen pakketjes per dag transporteren. In 2019 waren dat er op een normale dag zo’n 800.000. Bij Black Friday was dit ongeveer verdubbeld naar zo’n 1,6 miljoen pakketjes. In de week na Black Friday in 2020 hebben ze bij PostNL maar liefst 10 miljoen pakketjes bezorgd.

Volgens de Inspectie SZW is de grote hoeveelheid die bezorgd moet worden niet bevorderlijk voor de kwaliteit van bezorgingen. Er zijn volgens dit onderzoek alleen maar grotere misstanden doordat er zoveel pakketten bezorgd moeten worden. De NRC meldde dat de Inspectie bij 9 op de 10 onderzochte koeriersbedrijven onregelmatigheden vaststelden. Wat hiermee werd bedoeld is dat pakketbezorgers bijvoorbeeld zwart werden betaald, onder werden betaald, ze ontvingen een uitkering of ze mochten überhaupt niet in Nederland werken.

Dat de bezorgingsdienstenmarkt hier zo gevoelig voor is, komt volgens de Inspectie door de manier waarop deze markt is georganiseerd. De grootste vier bezorgingsbedrijven (PostNL, DHL, DPD en GLS) besteden hun ritten uit aan zelfstandige bezorgondernemers. Een woordvoerder vertelt: ‘Zij schrijven zich in voor 15 routes, maar kunnen er zelf bijvoorbeeld maar 10 doen.’ Dit betekent dat de onderaannemer weer een andere onderaannemer inhuurt, maar die haalt wel wat van het tarief af om er nog wat aan te verdienen. Zo blijft er dus aan de onderkant vrij weinig over.

In dit item noemt Mark dat er bij zijn DHL-vestiging 150 bezorgers per dag zijn, die allemaal zo’n 300 pakketjes moesten bezorgen. Dat betekent dat er alleen bij die vestiging al 45.000 pakketten bezorgd moesten worden. Als je dan nog iets verder rekent per bezorger zou dit betekenen dat als de bezorger een werkdag van 8 uur heeft, dat hij of zij zonder stop, elke 1,5 minuut een pakketje zou moeten hebben bezorgd om aan die 300 bezorgde pakketten te komen.

Ook vertelt Mark dat, logischerwijs, een nieuwe groep mensen is geïntroduceerd aan het online winkelen. In 2018 waren dit er ongeveer 11,5 miljoen. In het tweede kwartaal van 2020 waren dit er 7% meer dan voorheen. Het is toen namelijk van 11,7 miljoen e-shoppers naar 12,5 miljoen gegroeid. Ook al klinkt 7% als een kleine groei, dit zijn dus toch 800.000 mensen, dus pakketjes meer.

In de toekomst moet dit dus anders. Als de hoeveelheid online winkelaars elk jaar met deze hoeveelheid (7%) zou blijven groeien, zou over 5 jaar meer dan de gehele bevolking online spullen bestellen. Dat idee is zo gek nog niet, want wie heeft er in je omgeving nou nog nooit een pakketje besteld? Dit zal naarmate de tijd vordert waarschijnlijk bijna iedereen wel zijn. De verwachting is dan ook dat 95% van de aankopen in 2040 via het internet zal worden gedaan.

Op dit moment is de e-commercemarkt van China het meest winstgevend. Hier is namelijk 672 miljard dollar in rond gegaan. Op de tweede plek staat de Verenigde Staten met 340 miljard dollar en op de derde plek het Verenigd Koninkrijk met een ‘magere’ 99 miljard dollar. Zuid-Korea steekt met kop en schouders boven de meeste landen uit als het gaat om de volgende categorieën. Het grootste gedeelte (77%) is uit de mode-industrie. Hierna komen schoonheidsproducten met 66%, non-food huishoudelijke boodschappen (52%), voorverpakte levensmiddelen (51%) en verse levensmiddelen (37%).

Dit zal in de toekomst alleen maar meer worden. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat ongeveer 7 van de 10 gebruikers liever een mobiele website hebben dan een app. Ook blijkt dat 52% van de mensen minder snel zaken met een merk zou doen na een slechte mobiele winkelervaring. Het is dus van groot belang dat het online winkelen (en het bezorgen hiervan) van hoge kwaliteit is.

Om erachter te komen hoe het nu is om bij een bezorgingsdienst te werken, nu het nog aan het begin van de groei staat, sprak ik nog een keer met Mark. Eerder dit jaar sprak ik hem ook over hoe het was om in deze tijd zo’n belangrijke schakel te zijn in de maatschappij. Sindsdien is er best wel wat veranderd; weer een lockdown, Black Friday, kerst, etc. Een normaal drukke periode die alleen maar drukker is geworden. Hoe was het nu om met kerst te werken?

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *