Podcasts zijn populair

De foto is via Pixabay

Het idee is simpel: je zet een paar mensen bij elkaar, zet een microfoon neer en neemt je gesprekken op. In 2019 luisterde vijf miljoen mensen naar podcasts, en dat is in 2020 zeker niet minder geworden. Dat de opmars van podcasts dit jaar verder doorzet, blijkt ook uit de luistercijfers van Spotify Wat betreft podcastluisteraars in Nederland vond de grootste toename plaats onder jongeren onder de 23 jaar.

De meest beluisterde podcast van Nederland op Spotify dit jaar is Manmanman de podcast, waarin de vrienden Bas Louissen, Domien Verschuuren en Chris Bergström het hebben over hoe mannelijk ze zijn in verschillende situaties, alsof de luisteraar bij hen aan de keukentafel te zit.
inmiddels zijn er al vijf seizoenen van gemaakt. Dat zijn veel meer afleveringen dan bijvoorbeeld een korte verhalende podcast. Bovendien bereikten de makers via de radio al een enorm publiek dat gewend is naar audio te luisteren. De doelgroep met hun podcast overlapt dus.

Uitgever van Man, Man, Man is podcastnetwerk Dag en Nacht Media, van Anne Janssens en Tim de Gier. In de zomer van 2016 maakte De Gier zelf een podcast over wielrennen, De Rode Lantaarn, en hij merkte hoe groot de betrokkenheid van luisteraars was. De Gier: „Wij dachten: meer mensen moeten dit doen. Daarna is het nogal uit de hand gelopen.” Inmiddels produceren ze zestig shows die maandelijks meer dan zes miljoen keer worden beluisterd, waarmee ze een van de grootste commerciële podcastnetwerken van Nederland zijn. Vrijwel alle podcasts hebben datzelfde ‘keukentafel-gevoel’ van Man, Man, Man en verschijnen frequent. Hun verdienmodel is het in opdracht maken van podcasts, en ze verbinden podcastmakers aan adverteerders.

Spotify heeft veel geïnvesteerd in podcasts, corona zorgde ervoor dat mensen podcasts gingen proberen. En ook heel bekende mensen als Michelle Obama en Prins Harry en zijn vrouw Meghan hebben een podcast.

Media-onderzoeker Amanda Brouwers hoopt dat in 2021 het gesprek over podcasts verandert. ‘’De focus op het aantal luisteraars moeten we loslaten. Het zou interessanter zijn te praten over wat er nog mogelijk is met audio, zoals podcasts waarbij je ergens naar toe moet gaan en dan een opdracht moet doen.’’ Ze vindt dat er ruimte moet blijven voor aanbod van zowel experimentele podcasts over kleine onderwerpen, als podcasts voor een breed publiek.

Het artikel hierboven en het bijbehorende item zijn onderdeel van onze speciale uitzending voor kinderen. Hoeft u ook een keer niet ál die moeilijke woorden op te zoeken.

http://https://www.youtube.com/watch?v=cGS36hTzHYQ

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *