Studeren in het buitenland tijdens de coronacrisis

Studeren in het buitenland tijdens de coronacrisis

Photo by Emre on Unsplash

Het coronavirus heeft een grote impact op het onderwijs over de hele wereld. Zo wordt het in steeds meer landen verplicht om thuis te blijven bij griepsymptomen en contact met anderen te vermijden. Ook voor studenten van het mbo en het hoger onderwijs is dit nu helaas de realiteit. Het gevolg is dat er geen onderwijs meer op locatie gegeven kan worden en scholen en universiteiten over zijn gestapt naar online afstandsonderwijs. Er zijn minder colleges, de contacturen zijn drastisch verminderd en het leven van een student naast hun studieleven is volledig verwaarloosd.

De vermindering van het praktijkonderwijs op locatie brengt een aanzienlijke verandering op de geestelijke gezondheid van studenten. Studenten werden een aantal maanden geleden in het diepe gegooid en moesten van de één op de andere dag online les gaan volgen. Deze snelle verandering in het onderwijs en de dreiging van besmetting in combinatie met sociaal isolement, met in het ergste geval het risico op overlijden, hebben een erg grote impact op de mentale gezondheid van studenten. Dit schreven onderzoekers van de Universiteit van Utrecht, de Universiteit van Twente en de TU Eindhoven.

De onderzoekers geven aan, dat iedereen mentale problemen kan krijgen, maar dat bepaalde groepen kwetsbaarder zijn. Zo hebben eerdere onderzoeken aangetoond, dat studenten in vergelijking met andere groepen drie keer meer kans hebben op psychische problemen en mentale gezondheidsklachten. Een derde van de Nederlandse studenten ervaart bijvoorbeeld ernstige psychische problemen, variërend van depressie, stress en angst tot aan suïcidale gedachten aan. Deze problemen vloeien voort uit een hoge leerdruk, slechte ontwikkeling van relaties met leeftijdsgenoten en docenten, en het sociaal isolement. Tijdens de huidige pandemie kan de mentale gezondheid van deze groep studenten nadelig worden beïnvloed, omdat ze onder normale omstandigheden al erg onder druk staan. Dit heeft een negatieve invloed op de prestaties van studenten.

Zo deelt de Landelijke Studentenvakbond LSVb, “Studenten geven massaal aan last te hebben van concentratie- en motivatieproblemen door het vele onlineonderwijs”, zegt LSVb-voorzitter Lyle Muns. “Ook hebben steeds meer studenten te maken met sombere gevoelens. We moeten oppassen dat er naast de coronacrisis ook nog eens een welzijnscrisis ontstaat onder jongeren.”

Concluderend, lang thuis zitten leidt tot eenzaamheid en minder sociaal contact, wat niet alleen de lichamelijke gezondheid van studenten beïnvloedt, maar ook het sociaal welzijn. Daarbij verhoogt het constant in sociaal isolement zitten ook het gevoel van eenzaamheid onder de studenten. Toch blijkt het wel, dat door alle inspanningen de studievoortgang van studenten tot nu toe en de kwaliteit van het onderwijs voor studenten in de meeste gevallen nog steeds voldoet aan de norm en het opgedragen niveau, maar dat de zorgen over de toekomst van de studenten daarmee nog niet zijn weggenomen, schreef onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een brief aan de Tweede Kamer.

Het is overduidelijk dat het merendeel van de studenten In Nederland fysieke maar ook mentale problemen heeft ondervonden in hun studietijd, naar aanleiding van de maatregelen rondom de coronacrisis. Voor de één is dit het gemis aan meerdere sociale contacten en voor de ander ligt het probleem misschien nog wat dieper en hebben ze last van mentale problemen zoals een depressie of andere sombere gevoelens. Gelukkig is er ook nog een groot aantal studenten waarbij het nog goed gaat en ze nog niet zo ver zijn afgezakt. Maar als er niet snel een verandering komt in de genomen maatregelen, kunnen ook deze studenten in dezelfde situatie als hun medestudenten belanden.

Voor Nederlandse studenten in Nederland is het wel duidelijk waar ze tegenaan lopen en hoe zij hun studietijd ervaren tijdens de coronacrisis. Maar hoe is dat eigenlijk voor Nederlandse studenten die in het buitenland studeren? Wordt daar ook aan online afstandsonderwijs gedaan? Hebben zij daardoor ook minder contact met klasgenoten en docenten? Hebben ze daarom ook meer mentale klachten en ziet hun sociale leven naast hun studentenleven er nu ook heel deprimerend uit? Tjalle Jansonius, een 19-jarige Acoustical and Audio engineering student van de University of Salford uit Engeland, doet zijn verhaal over zijn studietijd en avontuur in het buitenland. Ook vertelt hij hoe het met hem gaat en hoe hij omgaat met de vele veranderingen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *