Bezorgen in de Sneeuw

Bezorgen in de Sneeuw

De afgelopen week was Nederland in de ban van zeldzaam winterweer. De temperaturen lagen ver onder nul en de hevige sneeuwval zorgde voor veel gladheid. Het gure weer in combinatie met corona maakten eten bestellen vanaf de bank een stuk aantrekkelijker, maar zorgden ook voor zwaardere werkomstandigheden voor de bezorgers.

Bijna kreeg Nederland te maken met een zogenoemde ‘koudegolf’. Een koudegolf bestaat uit vijf achtereenvolgende ‘ijsdagen’, waarvan drie met een minimumtemperatuur van -10. Het KNMI spreekt van een ijsdag als de temperatuur 24 uur lang onder het vriespunt blijft. Zover is het dus niet gekomen, gedurende deze winterweek steeg het kwik helaas soms tot net boven het vriespunt. Maar koud was het wel.

Winterse weersomstandigheden maken eten bestellen aanlokkelijk, maar dan moeten de bezorgers wel de weg op kunnen. Tijdens de eerste dag van de (toen nog) verwachte koudegolf, op zondag 7 februari schrapten Thuisbezorgd en Uber-eats dan ook hun dag- en avonddiensten. Door de weersomstandigheden was het niet veilig om maaltijden op de fiets te bezorgen, zo liet een woordvoerder van thuisbezorgd weten aan NU.nl. Toen de storm wat ging liggen en de sneeuw niet meer met bakken uit de hemel kwam, gingen de bezorgdiensten weer open. Voor de fietsbezorgers was het wel nog steeds moeilijker dan normaal. De sneeuw zorgde voor gladheid en slecht begaanbare wegen, zo vertelt fietsbezorger Joaquim Wiers van Thuisbezorgd. Wiers had aan eigen lijve al de gevaren van de gladheid ervaren; meer dan eens was hij uitgegleden. Om ongelukken of beschadigde maaltijden te voorkomen, neemt Joaquim het zekere voor het onzekere en fietst alleen op de grote, bestrooide wegen. Op plekken waar nog veel sneeuw ligt, stapt hij liever af.

In dit videofragment vertelt Joaquim over zijn ervaringen tijdens het bezorgen in de sneeuw.

Gelukkig nam Thuisbezorgd wel een aantal voorzorgsmaatregelen. Zo gaven de bezorgers via Discord aan elkaar door waar je het beste even kon afstappen, of waar je juist veilig kon blijven fietsen. Ook hield Thuisbezorgd rekening met langere bezorgingen en zette dus meerdere bezorgers in per dienst. De diensten werden wat verkort. Zo kwam Thuisbezorgd haar eigen bezorgers tegemoet.

Al voor de lockdown was Just Eat Take Away, het moederbedrijf van Thuisbezorgd een van de grootste bezorgdiensten ter wereld en met Thuisbezorgd een dominante speler in de bezorgsector in Nederland. Sinds de coronacrisis neemt die groei alleen maar toe. Doordat mensen niet meer buiten de deur kunnen eten, is bestellen de eerstvolgende optie. Daarnaast zijn veel reguliere restaurants noodgedwongen overgestapt op bezorgen en werd het aanbod van bezorgdiensten flink uitgebreid.

Op nieuwjaarsdag 2021 maakte Thuisbezorgd haar drukste dag tot nog toe mee: met maar liefst 30% meer bestellingen dan op 1 januari van het voorgaande jaar. Bovendien lag het aantal bestellingen dat Thuisbezorgd binnen kreeg in het laatste kwartaal van 2020 39% hoger dan in het jaar daarvoor, zo meldde Trouw. Wereldwijd was dit voor moederorganisatie Just Eat Take Away maar liefst 57%.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *