Een klaslokaal volledig omgetoverd tot supermarkt

Een klaslokaal volledig omgetoverd tot supermarkt

*Foto: Karin Schrama, bestuurslid cliëntenzaken bij Voedselbank De Ronde Venen (locatie Mijdrecht) in hun supermarktconcept; beeld: Kim Suos

 MIJDRECHT – Meer dan 1 miljoen mensen in Nederland leven onder de armoedegrens. De vrijwilligers van de Voedselbank helpen deze mensen aan voedsel en andere levensmiddelen. In totaal zijn er 171 Voedselbanken, waar ruim 13 duizend vrijwilligers actief zijn. Cliënten krijgen normaal gesproken een krat vol etenswaren die ze niet zelf kiezen. Bij Voedselbank De Ronde Venen in Mijdrecht is dat verleden tijd. Zij beschikken over een supermarkt waar cliënten zelf hun boodschappen kunnen doen.

De Voedselbank De Ronde Venen is gevestigd in de Trekvogelschool in Mijdrecht. Hier hebben zij een klaslokaal volledig ingericht als supermarkt. Cliënten kunnen zo zelf hun producten uitkiezen, waardoor ze ook geen voedselwaren krijgen die ze niet opeten. Het gaat dus ook voedselverspilling tegen, omdat ze geen producten hoeven weg te gooien.

Puntensysteem
In plaats van met geld, betalen cliënten met punten. Elke maand mogen cliënten ongeveer 55 punten besteden, dit is afhankelijk van de grootte van het gezin. Ieder product is één punt, behalve aardappelen, groente, fruit, zuivelproducten, brood en vlees. Die zijn gratis. Daarnaast zorgt de voedselbank regelmatig voor aanbiedingen, zoals 1+1 gratis.

“Wij willen voor iedere cliënt minimaal drie dagen maaltijden verzorgen. Wij streven altijd naar vier. We zijn een beetje ambitieus, maar drie is het minimum”, zegt Karin; bestuurslid cliëntenzaken bij Voedselbank De Ronde Venen.

Een oud-cliënt van Voedselbank De Ronde Venen had vijf jaar geleden een soortgelijk concept meegemaakt. Zij kreeg een krat met etenswaren, maar mocht zelf zuivelproducten, vlees en beautyproducten uitkiezen. “Ik vond het heel fijn, vooral met vlees. Er lopen daar best veel mensen die bijvoorbeeld halal eten, dus het is fijn dat je wel zelf je vlees mag uitkiezen. Daarnaast is shampoo heel duur, dus ik was blij dat we dat zelf mochten uitkiezen”, vertelt ze.

Toch zitten er ook voordelen aan het krijgen van een ‘kant-en klaar’ voedselpakket. “Je stond snel weer buiten en had alsnog een goed gevuld pakket. Dat was heel fijn op de momenten dat je weinig tijd had.”

Wie zorgt er voor de voorraad?
Net als bij een echte supermarkt, moeten ook bij de voedselbank de schappen gevuld blijven. Alle producten worden via verschillende kanalen verzameld, vertelt Karin. “We krijgen een basisvoorraad van Voedselbank Nederland en daarnaast is het grootste deel wat we binnenkrijgen van onze eigen contacten. Wij krijgen zowel van diverse supermarkten, particulieren, maar ook van kerken producten aangeboden. Wij kopen ook wel eens producten van supermarkten, die komen ons dan tegemoet door iets extra’s of korting te geven. We ruilen ook wel eens met andere voedselbanken.”

De voedselbank probeert een zo gevarieerd mogelijk aanbod te geven, door iedere keer andere producten in de winkel te zetten. “We hebben natuurlijk niet zoveel ruimte, dus soms moeten bepaalde producten eruit en anderen er weer in. We zijn net een echte winkel”, lacht Karin.

Tegengaan van voedselverspilling
In 2020 zamelde Voedselbank Nederland circa 44 miljoen producten in met een totale waarde van 74 miljoen euro. Dat is 1,5 procent van de totale waarde van voedsel dat jaarlijks wordt verspild in Nederland.

Buiten dat voedselbanken al veel doen tegen voedselverspilling, door bijvoorbeeld nauw samen te werken met supermarkten, worden er nog meer maatregelen getroffen. “Soms krijgen we te veel brood binnen of is het brood van een datum dat we niet goed meer kunnen weggeven. We bundelen dat en geven het vervolgens aan de boeren in de omgeving. Die gebruiken het als veevoer. Wij krijgen het dan vanzelf via de melk weer terug”, vertelt Karin.

Sinds de oud-cliënt een paar jaar niet meer bij de voedselbank loopt, merkt ze dat ze veel zorgvuldiger omgaat met voedselverspilling. “Dingen zijn bij ons nooit helemaal op, tot het echt niet meer kan. We kunnen er altijd nog wel wat mee.”

Tot slot ontkomt de voedselbank er niet aan dat ze groenten en fruit overhouden. “We hebben een samenwerking met een andere voedselbank die op vrijdag uitgeeft. Wij geven op donderdag onze producten uit. De andere voedselbank haalt de producten vrijdagochtend op en geeft ze vervolgens aan hun cliënten. Op die manier hopen we dat we de kringloop van voedselprocessen in de hand hebben”, zegt Karin.

In de onderstaande videoreportage ging verslaggeefster Kim Suos langs bij Voedselbank De Ronde Venen. Ze sprak met bestuurslid Karin Schrama, over het winkelconcept en over de coronamaatregelen die ze hebben getroffen. Daarnaast sprak ze met een oud-cliënt van Voedselbank De Ronde Venen over voedselverspilling en haar kijk op de supermarkt.

Over de auteur

Kim Suos

Hoi, Leuk dat u een kijkje neemt op mijn website. Ik ben een spontane 18-jarige student die zich druk aan het ontwikkelen is tot volwaardig journalist. Zelf ben ik dol op schrijven en ik zou mij hier graag verder in willen specialiseren. Mijn interesses liggen bij maatschappelijke kwesties, human interest verhalen en diepgaande persoonlijke interviews. Buiten het schrijven is mijn interessegebied erg breed. Ik zou dus ook graag nieuwe ervaringen op willen doen in de televisie, media en kranten/tijdschriftenbranche. Daarnaast ben ik druk in de weer met fotografie. Hier wil ik mij nog verder in specialiseren, samen met het maken en bewerken van video’s. Tot slot ben ik ook beschikbaar voor journalistieke en commerciële freelance opdrachten. Mocht u interesse hebben, dan kunt u mailen naar: suoskim@gmail.com Meer weten over mijn werkervaring? Neem dan gerust een kijkje op mijn LinkedIn https://www.linkedin.com/in/kim-suos-93a684192/

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *