Het ov is ok!

Het ov is ok!

Foto door: Lukas Boekhout, via Unsplash.

Nederlandse ov-bedrijven starten gezamenlijk een landelijke campagne, die luidt: ‘Het ov is ok’. Met de campagne wil de sector uitstralen dat het licht op groen staat. Er kan veilig gereisd worden met het ov. 

Het aantal reizigers dat het ov (dagelijks) gebruikt is sterk gedaald door het coronavirus. Vele mensen werken vanuit huis of kiezen ervoor de nemen de auto naar hun bestemming.
Op dit moment ligt de bezettingspercentage rond de 45% van het gebruikelijke vóór de uitbraak van het virus. Daarom besloten Nederlandse ov-bedrijven de handen ineen te slaan met deze campagne. Via de koepelorganisatie OV-NL is de campagne gelanceerd. Het is nooit eerder voorgekomen dat Nederlandse ov-bedrijven samen een campagne starten.

De bedrijven draaide door de intelligente lockdown een groot omzetverlies van ongeveer 400 tot 500 miljard euro. Ze ontvingen dan ook een steunpakket van de overheid van ongeveer 1,5 miljard. Zonder extra steun zijn de bedrijven gedwongen om te snijden in hun kosten. Zoals bijvoorbeeld een krimp in hun diensten van 10 á 15%.  

Het einddoel van de campagne is om een bezettingsgraad van ongeveer 80% te halen dit jaar, meldt OV-NL. De campagne wordt via verschillende wegen verspreid. Het is te horen op de radio, via de televisie, billboards langs wegen en online.
Ondanks de noodzaak voor een hogere bezettingsgraad benadrukt de campagne wel dat er rekening gehouden moet worden met de regels van het RIVM. 

Ook de NS doet mee aan de campagne. Zij zien hun treinen en stationshallen het liefst op een verantwoordelijke manier weer gevuld. Redacteur Marieke Bakker sprak met NS woordvoerder Oscar van Elferen. Hij vertelt over de noodzaak van deze campagne voor de NS, het doel van de campagne en de genomen maatregelen in de treinen. Ook vertelt hij hoe de veiligheid binnen de treinen en in de stationshallen gemonitord wordt. 

Over de auteur

Marieke Bakker

Mijn naam is Marieke Bakker. Ik ben 21 jaar en student aan de School voor Journalistiek.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *