Afbeelding ter illustratie ©Pexel
Een groeiend aantal studenten maakt gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) om verslagen en essays te genereren. Neem bijvoorbeeld ChatGPT, een chatbot die in staat is om vragen te beantwoorden door informatie uit vrijwel het gehele internet te halen. Dit roept de vraag op hoe het onderwijs het beste met deze ontwikkeling kan omgaan.
Onderwijsdeskundige Casper de Jong deed een grove schatting op Hogeschool Saxion in Enschede. Meer dan een kwart van de studenten schreef werkstukken (deels) met behulp van ChatGPT. “Inmiddels denk ik dat dit wel rond de helft ligt”, aldus De Jong. Er zit wel een verschil in gebruik tussen studenten. Zo gebeurt het vaker bij technische opleidingen, dan bijvoorbeeld op de pabo.
Het valt eigenlijk niet te achterhalen dat studenten AI gebruiken. Dit zou in de toekomst waarschijnlijk wel kunnen, maar… “We zijn systemen aan het bouwen om systemen te controleren. Ik vraag me af of dat de juiste weg is. Ik denk dat het onderwijs op een gegeven moment moet zeggen: ‘Het is er, hoe kunnen we daar op een optimale manier gebruik van maken?’”
Toetsen kunnen worden aangepast om te voorkomen dat studenten zomaar alles van ChatGPT kunnen overnemen. Annemieke Bosshardt, Programmamanager Toetsing bij Hogeschool Saxion, vertelt dat hier meerdere mogelijkheden voor zijn. “Variërend van een mondelinge verdediging, tot toetsen op locatie, maar ook vragen we bijvoorbeeld recente voorbeelden uit de authentieke beroepspraktijk te integreren of we laten een praktijkcasus analyseren. Dan sluit je gebruik van AI niet uit, maar wordt het precies ingezet zoals we beogen: als hulpmiddel. Daarnaast toetsen we ook andersoortige producten dan teksten.”
Je kunt ook niet zomaar AI gebruiken. “Om AI goed in te kunnen zetten heb je wel basiskennis nodig en kennis van de technische mogelijkheden van de AI. Je moet weten hoe je het beste een vraag voor een AI kan formuleren. Dat is waar we ons als onderwijs op moeten gaan focussen”, aldus De Jong.