Noodradio’s, zaklampen en waterfilters: wat zoekgedrag laat zien na dreigend nieuws

De belangstelling voor noodpakketten piekt in Nederland na grote nieuwsgebeurtenissen, blijkt uit een analyse van Google Trends. Media-aandacht voor zelfredzaamheid lijkt een grote aanjager van zoekgedrag te zijn. Ook de aanbieders van noodpakketten herkennen deze pieken.

 
 

Johan Adriaans, eigenaar van de Prepshop in Utrecht, merkte afgelopen weekend nog een piek in de verkoop van noodpakketten. “Normaal verkopen we niet zoveel grote orders, maar nu wel”, vertelt hij. Het is volgens hem het gevolg van het nieuwsbericht dat de Verenigde Staten Iran hebben gebombardeerd. “We kunnen het natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar het valt wel samen.”

Ook over de langere termijn is een samenhang te zien. Zo was er een piek na de grote stroomstoring in Portugal en Spanje in april dit jaar. Een eerder piekmoment voor de Prepshop was de start van de oorlog in Oekraïne. Adriaans: “Het is een soort graadmeter, net als de beurs eigenlijk. Een angstindex eigenlijk.”

 

 

Wat zit er in een noodpakket?
De Rijksoverheid adviseert in ieder geval de volgende dingen in huis te hebben:

  • 9 liter water per persoon
  • Eten dat lang houdbaar is
  • Radio op batterijen
  • Mobiel met powerbank
  • Zaklamp met extra batterijen, kaarsen en lucifers
  • EHBO-doos met gebruiksaanwijzing
  • Dekens om warm te blijven
  • Fluitje om hulpdiensten te laten weten waar je bent
  • Contant geld (€70 per volwassene en €30 per kind)
  • Gereedschap zoals hamer, zaag en kniptang
  • Desinfecterende gel, wc-papier, natte doekjes, maandverband, tandpasta en tandenborstel
  • Kopieën van ID-bewijs en een lijst met belangrijke telefoonnummers
  • Reservesleutels van huis en auto

Ook persoonsafhankelijke benodigdheden zoals medicijnen, babyvoeding en eten voor uw huisdier horen volgens de overheid onderdeel te zijn van een noodpakket.

 


Volgens Adriaans is het niet alleen de angst die mensen drijft tot het aankopen van noodpakketten: “De media zijn hierin behoorlijk drijvend. Hierdoor is het onderwerp de afgelopen jaren ook bespreekbaarder geworden. Tegenwoordig valt het ook meer samen met hobby’s als kamperen en bushcraften.”

Toch is Nederland volgens hem nog niet voldoende voorbereid op een rampscenario. “Het probleem ligt vooral in de steden. Als een ramp een aantal dagen duurt, dan is een oplossing niet snel voorhanden. Dat zal sowieso chaos opleveren. Mensen hebben nu vaak niet eens voor drie dagen eten in huis. Daar voorzie ik wel problemen.”

Misschien behoort u zelf inmiddels tot de groeiende groep mensen die wél een noodpakket in huis heeft. En dan? Volgens Adriaans weten veel mensen niet hoe ze dat noodpakket moeten gebruiken. “Mensen zijn wel bereid om te investeren in de aanschaf, maar niet in de tijd om het te begrijpen”, zegt hij. “Een zaklamp spreekt voor zich, maar een waterfilter heeft best een handleiding. Je moet weten hoe je het opslaat en schoonmaakt bijvoorbeeld. Daar valt nog een hoop te winnen.”

 

Dataverantwoording
Voor de visualisatie heb ik data van Google Trends geanalyseerd over het onderwerp ‘noodpakketten’. Deze data toont hoe vaak mensen in Nederland zoeken naar informatie hierover. Bij pieken in het zoekgedrag heb ik gekeken welke gebeurtenissen op die dagen in het nieuws waren, om de mogelijke oorzaken te achterhalen.
De grafiek toont hoe populair het onderwerp op een bepaalde dag was. Een waarde van 100 betekent het hoogste aantal zoekopdrachten in de geselecteerde periode; 0 betekent nauwelijks interesse. Het gaat dus om een relatieve schaal, niet om het exacte aantal zoekopdrachten. Dat geeft Google niet vrij.
Ik heb gezocht op het onderwerp ‘noodpakketten’, niet alleen op de zoekterm. Op die manier zijn ook varianten op de zoekterm als ‘noodpakket 72 uur’ of ‘inhoud noodpakket’ meegenomen en niet alleen de exacte term ‘noodpakket’.

 

[ssba]