.
.
.
Deze publicatie is tot stand gekomen na een grondig onderzoek over de berichtgeving van journalisten over grensoverschrijdende zaken van bekende Nederlanders (BN’ers). De hoofdvraag in dit onderzoek is: ‘‘Hoe kunnen journalisten zo ethisch verantwoordelijk mogelijk berichten over grensoverschrijdende zaken van bekende Nederlanders?’’.
Om de essentie van het onderzoek te vertalen naar een productie, is er een interactief verhaal ontstaan. Hierin staat de lezer in de schoenen van de journalist en zal daarom door zijn/haar gemaakte keuzes ondervinden wat hierbij het gevolg is. Dit representeert de complexe rol van de journalist die over dit soort zaken rapporteert.
.

.

Bij het maken van deze publicatie zijn de volgende basis- documenten en boeken bij de hand gehouden:
De Code voor de Journalistiek, NVJ
Global Charter of Ethics for Journalists, IFJ
Media-Ethiek, Huub Evers (boek)
Handboek Journalistieke Ethiek, Huub Evers (boek)
.
Hieronder wordt verantwoording afgelegd per verhaallijn.

Thijs Römer

De verkregen afbeeldingen, voorbeelden en informatie zijn verkregen uit:
-RTV Drenthe
-Het Algemeen Dagblad (AD)
-Trouw
-Twitter account van Nena Kruizenga
-Twitter interactie van Nena met Thijs uit 2017/2018
-Interview met Ineke Kemper (RTV Drenthe)
Het ethische dilemma dat binnen deze verhaallijn wordt geschetst, is afkomstig van een interview met politiek- en rechtsbankverslaggever Ineke Kemper van RTV Drenthe op 21/12/23. Tijdens dit interview spraken we over haar persoonlijke ervaring met ethische dilemma’s binnen dit onderwerp. Haar ervaring is de inspiratie geweest voor de voorgelegde kwesties binnen deze verhaallijn. Het ethisch dilemma over het bewaken van de privacy van een slachtoffer staat hierin dus centraal.
.

Marco Borsato

De verkregen afbeeldingen, voorbeelden en informatie zijn verkregen uit:
– GeenStijl
– GeenStijl
– YouTube/StukTV
– NU.nl
Het ethische dilemma dat binnen deze verhaallijn wordt geschetst, is gebaseerd op de variërende berichtgeving over Borsato. Hierin viel me op dat er veelvuldig gebruik is gemaakt van ‘schokkende’ en ‘sensationele’ koppen en foto’s. Deze berichtgeving is in eerste instantie ook de aanleiding geweest voor het doen van onderzoek binnen dit thema. Niet alleen bij Borsato, maar ook bij talloze andere zaken is de woord- en afbeeldingkeuze een dilemma, wat de journalist schuldig kan maken aan een vorm van sensatiezucht of het vormen van een vertekenend beeld. Het gevolg hiervan kan een publieke veroordeling zijn, zonder dat iemands schuld juridisch gezien is bewezen. Het ethisch dilemma over de invloed van berichtgeving op een publieke veroordeling staat hierin dus centraal.
.

Tomas Vinken

De bronnen van de gebruikte afbeeldingen staan in de publicatie vermeld. Daarnaast is er gebruik gemaakt van Willem Feenstra (Volkskrant) als bron van informatie en inspiratie voor deze verhaallijn.
Ik heb ervoor gekozen om een van de drie verhaallijnen te creëren rondom een fictief personage. Het doel hiervan is dat de lezer van mijn publicatie hierdoor nog onbevooroordeeld is over de zaak die hij/zij voorgeschoteld krijgt. Dit is een interessante manier om de lezer te overtuigen om een eerlijke overweging te maken binnen het ethische dilemma.
Het ethische dilemma is gebaseerd op een interview dat ik op 20/12/23 met Willem Feenstra, onderzoeksjournalist bij de Volkskrant, heb gehouden. Hij beschreef hierin zijn persoonlijke ervaring met het vaststellen of een zaak van publiek belang is en wanneer er genoeg aspecten van grensoverschrijdend gedrag te ontdekken zijn binnen verkregen informatie. Deze twee ethische dilemma’s staan in deze verhaallijn centraal. Alle afbeeldingen binnen deze verhaallijn zijn gefabriceerd en bedoeld als ondersteuning van de situatieschetsing.
.
Binnen deze verhaallijn is gebruik gemaakt van afbeeldingen die gegenereerd zijn door artificial intelligence (ai). Dit wil zeggen dat de persoon op de afbeeldingen niet bestaat. De ingevoerde opdracht hiervoor luidde als volgt: ‘a portrait’. Ter verduidelijking: er is op geen enkele manier input gegeven betreffende een leeftijd, geslacht, etniciteit of andere uiterlijke kenmerken. Na het resultaat van Ai is er via een website een willekeurige naam gegenereerd.
.

.

Bekijk deze PDF om een schematische weergave van de verhaallijn structuren te zien.
.

.

Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze publicatie? Schroom dan niet om contact op te nemen. E-mail: nicolettefabienne@gmail.com
.
.
.