Onderzoek

Onderzoek toont: Taalgebruik in kranten kleurt beeld van migranten

Uit een praktijkgericht afstudeeronderzoek van Nina Honig blijkt dat Nederlandse dagbladen sterk verschillen in hun taalgebruik en framing bij berichtgeving over vluchtelingen en asielzoekers. Honig analyseerde 75 artikelen uit De Volkskrant, De Telegraaf en het Algemeen Dagblad (AD) en ontdekte dat woordkeuze en toon de publieke beeldvorming over migranten aanzienlijk beïnvloeden.

Zo gebruikt De Telegraaf opvallend vaker de term “asielzoeker”, vooral in beleidsmatige of afstandelijke context. De Volkskrant spreekt juist vaker over “vluchtelingen” en belicht hun kwetsbaarheid, met een nadruk op discriminatie en uitsluiting. Het AD onderscheidt zich door een positievere toon en presenteert migranten regelmatig als actieve deelnemers aan de samenleving.

Het onderzoek toont aan dat framing, de manier waarop media migratie verpakken,  verschilt per krant. Waar De Volkskrant vooral het victimisatieframe inzet, focust het AD op emancipatie en meedoen. De Telegraaf wisselt frames af, maar vermijdt vaak persoonlijke verhalen.

Volgens het onderzoek bevestigen de resultaten dat journalistieke woordkeuze verre van neutraal is. De termen die redacties gebruiken, bepalen mede hoe lezers migratie begrijpen en beoordelen.

Lees het onderzoek hier.