In hoeverre spelen sociale media een rol bij de nieuwsgaring van online nieuwsplatforms RTL Boulevard en Shownieuws?
In dit onderzoek wordt onderzocht in hoeverre online nieuws van RTL Boulevard en Shownieuws gebaseerd is op informatie dat overgenomen wordt van burgers op sociale media. Dit wordt onderzocht aan de hand van een kwantitatief onderzoek, waarin de hoofdvraag: ‘In hoeverre spelen sociale media een rol bij de nieuwsgaring van online nieuwsplatforms RTL Boulevard en Shownieuws?’ centraal staat.
Om de hoofdvraag te kunnen beantwoorden zijn er verschillende deelvragen opgesteld. In het onderzoek wordt met behulp van een literatuuranalyse duidelijk wat sociale media precies zijn en wat de voor- en nadelen zijn van sociale media als bron voor nieuws van journalisten. Om de laatste twee deelvragen te beantwoorden en erachter te komen op welke bronnen online nieuwsartikelen van RTL Boulevard en Shownieuws gebaseerd zijn, zijn van beide websites 300 artikelen onderzocht.
Uit de resultaten blijkt dat Shownieuws vaker gebruikt maakt van sociale media als plek voor nieuwsgaring, dan RTL Boulevard. Bij Shownieuws is van de 300 artikelen bij 139 artikelen informatie afkomstig van sociale media. Bij RTL Boulevard ligt dit aantal lager. Bij RTL Boulevard is van de 300 artikelen bij 86 artikelen informatie afkomstig van sociale media.
Waarin de twee verschillende merken overeenkomen is het sociale media platform dat zij het meest gebruiken voor nieuwsgaring. Voor zowel RTL Boulevard als Shownieuws, is Instagram de meest populaire sociale media om nieuws van over te nemen. Na Instagram, is Twitter voor beide merken het meest populaire sociale media platform om nieuws van over te nemen. Er wordt vooral informatie over bekende Nederlanders overgenomen van sociale media. Er kan dus worden gesteld dat sociale media een grote rol spelen bij de nieuwsgaring van deze twee online (entertainment)nieuwsplatforms.
KLIK HIER om naar het onderzoek te gaan, of lees het onderzoek aan het einde van deze pagina.