Selecteer een pagina

Welkom!

De School voor Journalistiek, Hogeschool Utrecht, nodigt alle docenten van de Vlaams-Nederlandse opleidingen journalistiek uit voor de jaarlijkse VNOJ Docentendag
op woensdag 15 maart 2023.

Het overkoepelende thema van de dag is ‘Van puppy naar waakhond: hoe leiden we journalisten op in een steeds aan veranderingen onderhevig werkveld’. Er zijn twee keynotes, Pecha Kucha’s met best practices van de opleidingen, een rondleiding langs onze TV- en radiostudios en in de middag workshops. Uiteraard zijn er ook voldoende netwerkmomenten en sluiten we af met een borrel.

Aanmelden kan niet meer. Toch naar binnen of heeft u een vraag? Mail ons op vnoj@hu.nl. 

Tot ziens in Utrecht, op de Heidelberglaan 15!

Namens de VNOJ en School voor Journalistiek,
Elvira van Noort (coördinatie), Sara Plat (docent), Marijke de Vries (docent), Gert van Wijland (docent), Esmaralda Denissen (ondersteuning), Stefanie Rosens (ondersteuning)

LET OP! Het streekvervoer (bus en tram) staakt op woensdag 15 maart.  De tram rijdt niet. Buslijn 27 naar het Science Park rijdt wel maar minder vaak. Check daarom op tijd via OV routeplanner 9292.nl hoe u op het Science Park kunt komen. 

 

Logo

Komt u ook?

Aanmelden kan tot maandag 13 maart en is
gratis voor docenten binnen de VNOJ.

Programma

Woensdag 15 maart 2023 | Heidelberglaan 15 (HL15), Science Park, Utrecht

}

09:00 – 10:30

Centrale hal HL15

Ontvangst centrale hal met koffie en thee

Let op: u moet zich kunnen identificeren met een geldig ID-bewijs

}

09:30 - 10:00

CENTRALE HAL HL15

Rondleiding TV- en radiostudios

U kunt zich opgeven voor een rondleiding in ons aanmeldformulier.

}

10:30 - 10:45

HL15 | collegezaal 0.043 (begane grond)

Welkom

Directeur van het Instituut voor Media Hans de Clercq en dagvoorzitter Lisa Peters heten u welkom

}

10:45 - 11:30

HL15 | collegezaal 0.043 (begane grond)

Keynote 1 

Als het ene deel van het publiek neutraliteit verwacht… En het andere opvattingen wil zien en engagement vraagt… En als jonge journalisten zichzelf en hun drijfveren willen ‘meenemen’ in verslaggeving… Hoe willen wij als docenten dan die journalist van de toekomst op het speelveld zetten? Hoe vinden we balans? Of kiezen we partij? Dilemma’s en discussies, vanuit de news room voor in de class room.

}

11:30 - 12:00

HL15 | collegezaal 0.043 (begane grond)

Keynote 2 | Nieuwsmijding en wat te doen?

Kiki de Bruin promoveert bij Journalismlab (Lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie) op nieuwsmijding en de gevolgen voor geïnformeerd burgerschap in een democratische samenleving (2020-2024).

}

12:00 - 13:00

Centrale Hal HL15

Lunch

}

13:00 - 14:00

HL15 | collegezaal 0.043 en 0.055 (begane grond)

Pecha Kucha’s

Minilezingen over praktijkvoorbeelden

Zaal 0.043
Marijke Kolk (HU) | Trauma en journalistiek: handvatten voor journalisten
Laurence van Nuijs (Arteveldehogeschool) | De week van Airis: content maken met AI
Frederik Marain (AP) | Shortform en Longform: net echt in de opleiding Journalistiek
Lieve Roegiers (ThomasMore) | Kamperen bij de redactie

Zaal 0.055
Martineke Poppe (CHE) | Artistieke journalistiek: met de tweedejaars het theater in
Sofie Verschueren (Howest) | Human Interest – interviewen
Inge Beekmans en Sabrina van Willigenburg (Fontys) | Praten over framing: participatief onderzoek in een reflectieve leeromgeving
Joachim Qartier (Erasmushogeschool) | Canvas als container voor gespreide evaluatie en innovatieve onderwijsplug-ins

}

13:00 - 14:00

HL15-1.052

VNOJ en VOJ  overleg

Op uitnodiging

}

14:00 - 14:30

CENTRALE HAL HL15

Pauze

Uw journalistieke partner gevonden? Haal uw Dommetje op!

}

14:00 - 14:30

CENTRALE HAL HL15

Rondleiding TV- en radiostudios

U kunt zich opgeven voor een rondleiding in ons aanmeldformulier.

}

14:30 - 15:30

Verschillende lokalen HL15

Workshops

De kansen en risico’s van ChatGPT | HL15-2.050 (MediaPlein) | Bert Kok (HU)
De snelle ontwikkelingen in generatieve AI, met ChatGPT als meest in het oog springend voorbeeld, hebben geleid tot een hype maar ook tot weerstand. Is de slimme chatbot een kans of een bedreiging? In deze workshop kijken we praktisch naar wat ChatGPT wel en niet kan betekenen voor de journalistiek en het journalistieke onderwijs. Het kan een slim hulpmiddel zijn, maar er kleven ook risico’s aan.

Aan de slag met AI in de klas | HL15-2.020 | Nele Goutier (HU) & Marius Brugman (Fontys)
Hoe bereid je de toekomstige journalist voor op een werkveld waarin je niet meer om AI heen kan? Docent-onderzoekers van de Hogeschool Utrecht en Fontys Hogeschool lanceren een platform met lesmaterialen over AI, gebaseerd op verhalen uit de journalistiek. Je gaat er direct mee aan de slag en ontdekt dat je geen expert hoeft te zijn om jouw studenten AI-wijs te maken. Technologische voorkennis is niet nodig. Neem wel je laptop mee.

Afhakers en afkrakers van traditionele media | HL15-3.066 | Renée van der Nat (HU) & Ria Goris (Erasmushogeschool)
Ria Goris en Renée van der Nat nemen je mee in hun onderzoeken naar mensen die de journalistiek wantrouwen en de gebruikers van alternatieve media, en bouwen daarmee voort op het verhaal van keynote Kiki de Bruin over nieuwsmijders. De vraag waar we ons deze middag over buigen is hoe het journalistieke onderwijs hier een rol in kan spelen.

Klimaatjournalistiek | HL15-3.090 | Dries Rombouts (Arteveldehogeschool), Jacotte Brokken (Arteveldehogeschool), Niels de Boer (HU) en Gert van Wijland (HU) 
Wat is de rol van de journalistiek in deze tijd van klimaatcrisis? Tijdens de workshop klimaatjournalistiek gaan we hierover in gesprek: Is klimaatjournalistiek een aparte stroming binnen de journalistiek? Hoe gaan we om met desinformatie over klimaatverandering? En hoe brengen we de gevolgen bij het publiek in de huiskamer thuis? Arteveldehogeschool heeft een aparte cursus Klimaatjournalistiek opgezet en laat zien wat ze doen. Ter lering ende vermaeck. Want één ding is zeker: onze studenten krijgen tijdens hun loopbaan met deze vragen te maken. 

Beeldverificatie en factcheck lessen | HL15-2.014 | Laurence de la Porte (HU) en Shannon Bakker (HU) 
In deze workshop verificatie-voor-beginners leer je als een detective naar beeld kijken. Hoe kom je erachter waar een foto is gemaakt? En welke tools gebruik je daarvoor? Hoe leren we bovendien onze studenten factchecken, en waar lopen zij tegenaan? Dat hoor je allemaal in deze praktische mini-cursus. Last but not least… Je kunt prijzen winnen! Neem wel je laptop mee.

Gevoelige kwesties in de klas | HL15-2.018 | Mustapha Esadik (HU) en Tal Sarid (HU)
In de lessen journalistiek komen gevoelige onderwerpen aan bod als religie, gender links-rechts denken en vooroordelen. Docenten worstelen hiermee in de klas: hoe reageer je, wat doe je, hoe voer je een discussie met respect en ruimte voor iedere mening, waar trek je een grens en welke dan? In deze workshop gaan we aan de slag met een aantal casussen en verkennen we verschillende manieren om in de klas om te gaan met gevoelige kwesties.

Toekomstscenarios journalistiek onderwijs | HL15-3.086 | Sebastiaan van der Lubben (HU)
Over de toekomst van de journalistiek kan je een flinke boom opzetten – en dat is ook al twee keer gebeurd door de SVDJ. Maar wat betekent die toekomst voor het journalistiek onderwijs? Maaike Severijnen vroeg het meer dan vijftig experts en kwam met vier scenario’s. In deze workshop gaan we op basis van haar onderzoek een stap verder: want welke docent past daar dan bij? We gaan op zoek naar vier typen nieuwe docent. Of misschien, stiekem, wel vijf.

}

15:30 - 16:00

HL15 | collegezaal 0.043 (begane grond)

Terugkoppeling en gezamenlijke afsluiting

Dagvoorzitter met Lisa Peters en notulisten: Marijke de Vries (HU), Hella van der Wijst (HU), Erik van Schaik (Windesheim), Laurence van Nuijs (Artevelde), Jessy de Cooker (Fontys), Milada Stipetic (HU) en Bas den Herder (Windesheim). 

}

16:00 - 18:00

CENTRALE HAL HL15

Borrel

}

16:30 - 17:00

CENTRALE HAL HL15

Rondleiding TV- en radiostudios

U kunt zich opgeven voor een rondleiding in ons aanmeldformulier.

Bereikbaarheid

Er zijn verschillende manieren waarop u het Science Park kunt bereiken. De makkelijkste en meest duurzame optie is om met het OV of de fiets te komen.

De bus en tram stoppen op de Heidelberglaan 15 (halte ‘Heidelberglaan’). Het is ook mogelijk om te parkeren op één van de nabijgelegen parkeerplaatsen.

Meer informatie over de bereikbaarheid staat hier. Meer informatie over tramkaartjes kunt u hier vinden. Let op, tramkaartjes zijn een bepaalde tijd geldig en kunnen alleen worden afgerekend met een betaalkaart.

LET OP! Het streekvervoer staakt op woensdag 15 maart. Check daarom op tijd via OV routeplanner 9292.nl hoe u op het Science Park kunt komen, buslijn 27 zal sowieso rijden.

Overnachten

U kunt niet overnachten op het Science Park. Onderstaand een aantal mogelijk geschikte accommodaties in Utrecht.

www.mitland.nl

www.starlodge.nl

www.hostelutrecht.nl

www.apollohotelsresorts.com

www.stayokay.com

www.strowis.nl

www.bunkhotels.com/utrecht/nl/

Over de VNOJ

De VNOJ is een permanent platform voor overleg en debat over ontwikkelingen in de journalistiek en in het journalistiek onderwijs.
VNOJ staat voor Vlaams-Nederlandse Opleidingen Journalistiek. De leden zijn AP Hogeschool (Antwerpen), Arteveldehogeschool (Gent), Christelijke Hogeschool Ede, Erasmushogeschool (Brussel), Fontys Hogeschool (Tilburg), Hogeschool Utrecht, Hogeschool Windesheim (Zwolle), Howest (Kortrijk), Thomas More (Mechelen) en PXL Hogeschool (Hasselt).

Ieder jaar komen de opleidingen samen tijdens de VNOJ docentdag, in 2023 is dit op de School voor Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.


© Studio Sigmon

Mooie hond toch?! Die heeft collega Sigmon Visser voor ons gemaakt. Kijk eens op Studio Sigmon 🙂

Heeft u een vraag of opmerking? Mail ons op vnoj@hu.nl

©  School voor Journalistiek, Instituut voor Media, Hogeschool Utrecht | 2023