Wat de coronapandemie doet met de mensheid

Polarisatie is het versterken van tegenstellingen tussen partijen of bevolkingsgroepen. Meestal wordt de term voor een negatieve associatie gebruikt en verwijst het naar een problematische evolutie in het politiek landschap. Ten tijde van de coronapandemie treedt er steeds meer polarisatie op tussen de mensen die kortgezegd tegen de coronabesluiten zijn en mensen die met de overheid meebewegen. De twee kampen staan haaks tegen elkaar wat resulteert in het uitsluiten, buitensluiten en discrimineren van mensen. Met de nadruk gelegd op mensen, aangezien wij tenslotte allemaal vrijwel hetzelfde zijn: intelligente primaten  gekenmerkt door onze  rechtopstaande houding en tweevoetige voortbeweging, onze  fijne motoriek en het gebruik van werktuigen, ons complex taalgebruik en uiteindelijk daarmee ons geavanceerde en zeer georganiseerde samenlevingen

Waku Waku
Donderdag 30 september was de uitspraak van de zitting rondom ‘veganistisch’ restaurant Waku Waku aan de Vredenburglaan in Utrecht. Het restaurant besloot na de aankondiging van het coronapaspoort de QR-codes niet te scannen bij gasten. Dit omdat zij niet mee wilde werken aan het discrimineren van mensen dat per grondwet (artikel 1) verboden is. Na deze actie verzamelen al dagenlang zich daar mensen om samen sterk te staan tegen in eerste instantie de coronapas, maar eigenlijk tegen alle besluiten die worden genomen door de regering omtrent de coronapandemie. Mensen komen uit alle uithoeken van heel Nederland om gehoor te geven aan standpunten waar zij achter staan. Er hangt een sfeer van samenhorigheid en eens gestemdheid rondom Waku Waku. Mensen knuffelen elkaar, wisselen meningen met elkaar uit en gaan open met elkaar in gesprek. Op zulke momenten neemt de polarisatie af en worden we weer even mens.

Ondanks dat velen van hen aangeven dat zij worden weggezet als ‘wappie’ of ‘antivaxer’ blijven ze bij hun standpunten over de maatregelen rondom de coronapandemie. Respect krijgen ze, maar tegelijkertijd wordt er ook naar ze gelachen door omstanders. Argwaan jegens journalisten laait echter wel op als ik vertel dat ik hier ben voor een live verslag en dat ik studente journalistiek ben. Gelijk krijg ik vragen als “ben je niet gebrainwasht” en “geloof jij in de NOS”. Met een open blik en geen mening probeer ik ondanks deze aantijgingen toch het gesprek met hen aan te gaan. Verrassend genoeg zijn velen uiteindelijk toch bereid om te praten en hun verhaal te doen, terwijl ze weten dat het gepubliceerd kan worden.

Denkbeelden
Hun denkbeelden komen naar boven naarmate je meer met ze in gesprek gaat. Je komt erachter waar ze in geloven en waar ze voor staan. Angstig word ik er wel van, maar ik blijf bij mijzelf en in mijn rol als journalist. Ik wil het verhaal horen, ik wil ook deze groep een gehoor geven, ondanks dat hun denkbeelden haaks op die van mij staan. Het is een grote opgave om niet met hen in discussie te gaan over of het wel of niet waar is waar zij voor staan. Het is immers hun waarheid. Wel ben ik verras door de redeneringen die ze op blijven gooien.

Enkele redeneringen als “De broer van Hugo de Jonge is directeur bij Astra Zenica”, heb ik nagetrokken en het blijkt dat het niet waar is. Marien de Jonge, die in de vaccinontwikkeling werkt en verbonden is aan Intravacc is wel een broer van de Hugo Jonge. Maar een zogenoemde Martinus de Jonge, waar de ‘wappies’ het over hebben, die voor AstraZeneca werkt, is voor zover bekent geen broer maar een achternaamgenoot en dus geen familie van de Nederlandse minister.

Dit concludeerde Knack in een fact-check naar dit gerucht. Alleen al aan deze redenering zie je waar zij het vandaan halen. Er zit immers wel een kern van waarheid in, maar door de ‘fabeltjes’ fuik waar zij in beland zijn -want dat is wat er is gebeurd met deze groep mensen- wordt het voor hen logisch gemaakt dat Martinus de Jonge de broer van Hugo is.

Complot
Een andere redenering die ze opgooide is dat de coronapandemie een “experiment is”.  Zij meenden dat er grootschalige controle door middel van 5G, mondkapjes en vaccinatie wordt getest. Ook dit ben ik gaan natrekken. Over het stukje controle zijn geen betrouwbare of primaire bronnen te vinden. Over het sociale experiment wel, maar dan in een totaal andere context. Het is een sociaal experiment op vlakken als “hoe gaan we met elkaar om ten tijde van zo’n pandemie”, en niet dat we als experiment gebruikt worden voor het testen van vaccinaties. Of, zoals de ‘wappies’ het denken, dat we chips ingespoten krijgen zodat ze later ons kunnen controleren en ons kunnen gebruiken als marionetten. Weer bij deze redenering is er een link met wat er ‘wel echt gaande is’. Wij zitten immers wel met z’n allen in een grootschalig experiment. Alles wat er nu gebeurd is immers nog nooit op deze manier eerder gebeurd. De regels die de regering toepast om de pandemie onder de duim, of zoals Hugo de Jonge dat zegt “de hamer”, te houden zijn vaak gebaseerd op wetenschap en wat wetenschappers (OMT) het kabinet adviseren.

Hierop hadden de ‘wappies’ wederom weer wat te zeggen. In hun ogen zijn wij mede daarom de slachtoffers van een grootschalig complot van elite en bloed drinkende mensen. Het OMT zou banden hebben met ene Claus Swaap, die bezig zou zijn met de Great Reste. Terwijl ik meer informatie zoek over Claus Swaap en de Great Reset kom ik artikelen tegen waarin inderdaad geschreven staat dat wij worden “gebrainwasht” en dat de grote banken en de elite in een complot zitten. Echter is dit artikel geschreven door Gerrit Welbergen, die een hobbyistschrijver en gepensioneerd medewerker van de belastingdienst blijkt te zijn. Welbergen schrijft voornamelijk op zijn eigen wordpress site, maar ook veel voor Biflati.nl waar zij zelfgezegd “realistisch” schrijven over de economie en de crisis.

Tenslotte zijn we allemaal mens
Terwijl ik dit alles lees vraag ik mij af of de ‘wappies’ dan niet vinden dat daar belangenverstrengelingen en complotten achter zitten. Welbergen schrijft immers als gepensioneerd belastingdienstmedewerker voor een blad dat gaan over de economie en crisissen. Ondanks dat ik mij had voorgenomen om mijn mening over de coronapandemie en de complottheorieën die de wereld worden in geslingerd, niet te delen, doe ik dit nu toch. Ik ben immers van mening dat deze pandemie de mensheid opscherp zet. Dat ontevredenheden die al langer in de maatschappij zitten nu naar boven komen en dat mensen bij elkaar gaan staan als ze dezelfde denkbeelden hebben. Dit zorgt namelijk voor een gevoel van samenhorigheid en eens gestemdheid. En dit is nu precies wat er gebeurde rondom Waku Waku en wat er gebeurt met de groep die zichzelf de ‘wappies’ noemen.

Deze groeperingen binnen de maatschappij en de wereld, want de hele wereld zit immers in hetzelfde schuitje, zorgt echter wel voor polarisatie van de mensheid. En het enige wat daar, naar mijn mening, aan te doen is, is om elkaar gewoon te behandelen als mens. Mensen zijn we en dat zullen we voor zover ik weet ook blijven.