Het drugsprobleem in Nederland

Drugs is een groot probleem over heel de wereld. De oorlog en corruptie erom heen kost jaarlijks vele levens. In Nederland speelt dit probleem echter voornamelijk op het gebied van handelen en in drugs en het verschepen naar het buitenland. Wisten jullie bijvoorbeeld dat Nederland één van de belangrijkste posities heeft in handelen en het maken van drugs? Meer over het drugsprobleem in Nederland en over de vraag of het niet beter is om drugs te legaliseren lees je hieronder!

Moet drugs gelegaliseerd worden als oplossing voor het drugsprobleem in Nederland?

Inleiding
Nederlandse aanpak drugscriminaliteit: dweilen met de kraan open!
De oorlog tegen drugs is vastgelopen, de handhavers redden het niet meer alleen. Het verbod op harddrugsgebruik wordt zo algemeen overtreden dat de norm op het punt van verdwijnen staat. De Tweede Kamer debatteerde woensdag 11 september 2019 over het drugsbeleid, naar aanleiding van het rapport van onderzoekers Tops en Tromp over drugscriminaliteit in de hoofdstad. Over het drugsvraagstuk zijn de meningen verdeeld. De rechtse partijen willen keiharde maatregelen, terwijl links juist op weg wil naar legalisering.

 Miljarden aan synthetische drugs
Nederland kent een jaarlijkse productie van 614 miljoen gram speed en 972 miljoen xtc-pillen[1].  Doordat ons land een gootexporteur is van met name synthetische drugs, wordt er jaarlijks miljarden euro’s verdiend aan de illegale productie[2]. Zo produceerden Nederlandse drugscriminelen vorig jaar voor een straatwaarde van minstens 18,9 miljard euro aan xtc en amfetamine[3]. Deze miljarden euro’s moeten worden witgewassen. Dit heeft gevolgen voor de economie. Veel van dit zwarte geld wordt geïnvesteerd in onder meer vastgoed, met als gevolg dat in bijvoorbeeld Amsterdam de huizenprijzen de pan uit rijzen[4].

Het drugsprobleem waar Nederland mee kampt heeft niet alleen effect op de economie maar ook op de volksgezondheid; zo wordt er door producenten van drugs niet goed gekeken of de drugs wel zuiver en dus veilig genoeg zijn en om die reden veilig[5]. De milieu schade is groot als gevolg van de (synthetische) drugsproductie in Nederland. Uit onder andere een onderzoek[6] van de NOS bleek dat er vorig jaar in heel Nederland 206 vindplaatsen van drugsdumping waren. Het ging meestal om tientallen vaten met daarin de chemicaliën die overblijven bij het produceren van synthetische drugs. Meestal zijn het restanten van de productie van xtc of speed of de halffabricaten voor deze middelen. Dat zijn stoffen als zwavelzuur, mierenzuur en aceton (tot hier uit bron 5). Daarnaast is de politie de helft van zijn capaciteit aan de opsporing van drugsproducenten, afvaldumpers, dealers, criminele drugsnetwerken, witwassers, afpersers en opdrachtgevers van liquidaties, aldus Kraag, hoofd recherche van de Landelijke Eenheid. Volgens hem is het probleem te groot om op de huidige voet verder te gaan[7].

Het huidige beleid, voorkomen van de productie, het behandelen van verslaafden, en het beperken van de gezondheidsschade, is niet effectief genoeg[8]. Het beleid werkt niet omdat ten eerste de verantwoordelijk bij de gebruiker ligt, ten tweede er niet altijd geschikte hulp voor verslaafden. Waar die hulp er wel is zijn de wachtlijsten lang. Ten derde wordt er niet genoeg opgetreden om de productie tegen te gaan. Hierdoor komt er foute drugs op de markt wat schadelijk is voor de volksgezondheid[9] (tot hier uit bron 8). Om die reden moet er iets veranderen aan het huidige beleid. Men moet of drugs legaliseren of een beleid van zero tolerantie voeren.

Legalisatie heeft geen effect
Tegenstanders  vinden dat de legalisatie van drugs geen effect heeft omdat zij ten eerste vinden dat de mens tegen zichzelf in bescherming moet worden genomen. Met legalisatie kan dit niet omdat drugs dan makkelijk te verkrijgen is. Ook blijkt dat een grote groep, 20 %, nog op school zit en jonger is dan 18[10]. Deze groep is erg gevoelig voor drugs als dat makkelijk te krijgen is door legalisering. Ten tweede is drugs slecht voor de mens. Zo blijkt, uit een onderzoek (bron11) van de RIVM dat, Xtc, cocaïne, cannabis en GHB erg schadelijk zijn voor de volksgezondheid[11].  Amfetamine (speed), xtc en coke verhogen de hartslag en bloeddruk en zijn riskant voor mensen met hart- en vaatziekten. Speed verhoogt het risico op hartritmestoornissen[12].

Als drugs gelegaliseerd wordt zijn onderzoekers bang dat er meer verslaafden bij komen omdat e stap naar drugs erg klein wordt[13]. Tegenstanders van legalisatie zijn bang dat het net zo ‘gewoon’ wordt als alcohol[14]. Alcohol staat namelijk op plaats vier op de ranking van de meest schadelijke drugs. (bron 11) Ten derde heeft legalisatie van drugs nauwelijks effect op de criminaliteit[15]. Zo is Criminoloog Nabben van mening dat de criminaliteit wel daalt maar zich voornamelijk naar andere gebieden zal verplaatsen[16].

Gevolgen van niet legaliseren
Als men drugs niet legaliseert en dus verbiedt wordt er een duidelijk signaal afgegeven dat drugs slecht zijn. Mensen zullen dus minder gaan gebruiken dan wanneer drugs gelegaliseerd wordt. De georganiseerde misdaad kan door een strenger beleid worden aangepakt.

Drugs juist legaliseren
In Noord-Brabant werden in 2017 meer dan honderd keer vaten drugsafval in het buitengebied achtergelaten. In tien procent van de gevallen ging het om beschermd Natura 2000-gebied. Ook krijgen de zuidelijke provincies regelmatig te maken met dumpingen in een gebied voor drinkwaterwinning[17]. Op het moment dat je drugs legaliseert kan je opvangplaatsen instellen voor het drugsafval[18]. Dit scheelt veel schade voor het milieu en voor de gezondheid van de mens.

Ten tweede kan je door middel van legalisatie meer toezichthouden door de handel naar apothekers te verplaatsen zodat medisch getrainde farmaceuten het welzijn van de clientèle in het oog kunnen houden[19]. Uit een onderzoek[20] bleek dat veel ecstasy- en speedgebruikers niet goed beseffen wat de effecten zijn van hun weekendje festival of avondje uit. Door legalisatie kan je beter toezicht houden op de kwaliteit van drugs. waardoor er minder slechte drugs op de markt komt.

Daarnaast helpt legalisatie van drugs om de criminaliteit te verlagen. Door drugs te legaliseren worden criminelen definitief buitenspel gezet, dit bleek uit onderzoek van Jellinek[21]. Ook kan Nederland geld verdienen aan de illegale drugspraktijken. Op het moment dat je drugs legaliseert heeft dat een positief effect op de economie. Naast de voor de hand liggende posten (zoals 500 miljoen extra belastingen, 450 miljoen minder handhavingskosten en 350 miljoen bezuinigingen op de gevangenissen) zal Nederland ook geld verdienen aan de tot dan toe illegale kwekerijen. Deze illegale kwekerijen, die nu jaarlijks zeker 100 miljoen euro aan stroom “stelen”, zullen door middel van legalisatie hier netjes voor gaan betalen[22].

Gevolgen van legalisatie van drugs
Door drugs te legaliseren komt er ten eerste minder onzuivere drugs op de markt omdat er toezicht op de productie wordt gehouden. Ten tweede zal de politie meer mankracht over hebben voor andere zaken, aangezien er nu heel veel mankracht naar het bestrijden van de drugsproductie, dealers en criminaliteit die rondom het drugsprobleem ontstaan, gaat. Ten derde zal het milieu niet meer ernstig belast worden door afvaldumping. Ook kan Nederland door middel van legalisatie profiteren van het feit dat er belastingen kunnen worden geheven op drugs en dat illegale kwekerijen netjes voor hun stroom zullen betalen.

Samenvatting
Er valt niet te twisten over het feit dat de huidige situatie niet langer kan voortduren. Rond het huidige beleid zijn te veel problemen: de politie heeft niet genoeg mankrachten om effectief zijn werk te blijven doen. Het milieu lijdt ernstig onder alle drugsdumpingen en veel drugs is vanwege onzuiverheid onveilig voor de volksgezondheid. De georganiseerde misdaad lijkt groter dan ooit. Politici, deskundigen en organisaties zijn over eens dat er iets moet veranderen. Geen actie is geen oplossing, stop het gedoogbeleid en ga drugs legaliseren of verbieden. Maar wees duidelijk!

Literatuurlijst:
1)Tromp, J. (2018b, 25 augustus). 614 miljoen gram speed en 972 miljoen xtc-pillen: Nederland is wereldkampioen synthetische drugs. Geraadpleegd op 8 februari 2020, van https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/614-miljoen-gram-speed-en-972-miljoen-xtc-pillen-nederland-is-wereldkampioen-synthetische-drugs~b3571ce7/
2) RTL Z. (2019, 26 juni). At als ‘narcostaat’ Nederland belasting heft op drugs? Geraadpleegd op 8 februari 2020, van https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/wat-als-narcostaat-nederland-belasting-heft-op-drugs/ar-AADsOhe
3) Koenis, Chris. (2019, 26 juni). Wat als ‘narcostaat’ Nederland belasting heft op drugs? Geraadpleegd op 5 februari 2020, van https://www.rtlz.nl/algemeen/economie/artikel/4759536/narcostaat-nederland-drugs-handel-belasting-beleid
4) https://www.binnenlandsbestuur.nl/Uploads/2019/8/onderzoeksrapport-de-achterkant-van-amsterdam.pdf
5) https://www.rivm.nl/
6) NOS. (2018b, 19 augustus). Zo wordt drugsafval gedumpt, duizenden euro’s schade en mais met mdma-resten. Geraadpleegd op 8 februari 2020, van https://nos.nl/op3/artikel/2246696-zo-wordt-drugsafval-gedumpt-duizenden-euro-s-schade-en-mais-met-mdma-resten.html
7) Thijssen, W. (2020b, 27 januari). De echte prijs van drugs: van natuurschade tot mensenlevens. Geraadpleegd op 8 februari 2020, van https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/de-echte-prijs-van-drugs-van-natuurschade-tot-mensenlevens~bd18b856/
8) Ham, v d. (2020, 5 februari). Debat over het Nederlandse drugsbeleid (24077) – Parlementaire monitor. Geraadpleegd op 5 februari 2020, van https://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9vvij5epmj1ey0/vi3ka8agbdy2
9) Jellinek – Effectieve Hulp – Koploper In Verslavingszorg‎. (Z.D.). Argumenten voor en tegen legalisering | Jellinek | Legalisering. Geraadpleegd op 1 februari 2020, van https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/wat-zijn-argumenten-voor-en-tegen-legalisering/
10) Trimbos instituut. (Z.D.-B). Drugs & beleid. Geraadpleegd op 31 januari 2020, van https://www.drugsinfo.nl/publiek/beleid-en-cijfers/drugs-en-beleid
11) Rijksoverheid. (Z.D.). Ranking van drugs: een vergelijking van de schadelijkheid van drugs, alcohol en tabak. Geraadpleegd op 7 februari 2020, van https://www.loketgezondleven.nl/ranking-van-drugs-vergelijking-van-schadelijkheid-van-drugs-alcohol-en-tabak
12) Novadic kentron . (Z.D.). Naar de klote heeft ook nadelen. Geraadpleegd op 7 februari 2020, van https://www.novadic-kentron.nl/ben-ik-verslaafd/effecten-van-alcohol-en-drugs-op-het-lichaam/
13) NOS. (2016, 19 april). #Worldondrugs: gaan we straks allemaal aan de drugs? Geraadpleegd op 7 februari 2020, van https://nos.nl/op3/artikel/2100079-worldondrugs-gaan-we-straks-allemaal-aan-de-drugs.html
14) Reve, J. V. H. (2018, 27 augustus). Met legaliseren krijgen we gezeik, dat klopt. Geraadpleegd op 7 februari 2020, van https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/met-legaliseren-krijgen-we-gezeik-dat-klopt~bdd8cca2/
15) Meijer, R. F., Berghuis, A. C., Swierstra, K. E., Waard, J. D., van Hooff, P. P. M., & Slotboom, A. J. J. (1995). Drugs, delicten en handhavingskosten. CDWO-WODC.
16) Waarom het wel/geen goed plan is om xtc te legaliseren. (2018, 12 oktober). Geraadpleegd op 7 februari 2020, van https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4449031/waarom-het-welgeen-goed-plan-om-xtc-te-legaliseren.
17) Moons, K. (2018, 22 december). Alles duurzaam, behalve de drugs. Geraadpleegd op 5 februari 2020, van https://downtoearthmagazine.nl/alles-duurzaam-behalve-de-drugs/
18) Tweede Kamer der Staten-Generaal. (1995, 25 september). Kamerstuk 24077, nr. 3 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen. Geraadpleegd op 7 februari 2020, van https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-24077-3.html.
19) Dammers, m. (2019, 25 november). Legalisering van drugs: waarom het niet werkt. Geraadpleegd op 7 februari 2020, van https://solutions-center.nl/legalisering-van-drugs-waarom-het-niet-werkt/
20) Six, r. (2019, 8 juli). Legaliseer alle drugs. Het heeft alleen maar voordelen. . Geraadpleegd op 7 februari 2020, van https://www.hpdetijd.nl/2019-07-08/legaliseer-alle-drugs-het-heeft-alleen-maar-voordelen/
21) Royal Queen Seeds. (2018, 16 maart). De Statistieken Zijn Binnen – De Legalisatie Van Cannabis Beperkt Misdaad. Geraadpleegd op 7 februari 2020, van https://www.royalqueenseeds.nl/blog-de-statistieken-zijn-binnen-de-legalisatie-van-cannabis-beperkt-misdaad-n639
22) De Koning, B. (2015, 9 september). Red Nederland, legaliseer drugs. Geraadpleegd op 10 februari 2020, van https://decorrespondent.nl/3314/red-nederland-legaliseer-drugs/453449045852-23db3587

Thierry Baudet

Ooit was jij een ‘goede’ politicus, historicus, jurist en een auteur. Een slimme man ben jij. Na het behalen van jou gymnasiumdiploma ging je in 2001 geschiedenis studeren aan de universiteit van Amsterdam, in 2002 nam jij daar ook nog eens de studie rechten bij. In 2006 behaalde jij je doctoraalexamen voor rechten en een academische bachelor voor geschiedenis. In 2007 trad jij in dienst van de Universiteit Leiden.

Als docent en promovendus was jij verbonden aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Onder leiding van Paul Cliteur en Roger Scruton schreef jij een proefschrift, dit proefschrift werd in 2012 gepubliceerd onder de naam De Aanval op de Natiestaat en (in het Engels) The Significance of Borders. Op 21 juni 2012 behaalde jij je doctoraat in de rechten. In de tijd dat jij werkzaam was in Leiden schreef jij relatief veel voor het universiteitsblad Mare. Ook had jij in 2011 en 2012 een tweewekelijkse column in het NRC Handelsblad.

Vanaf januari tot december 2013 was jij als postdoc verbonden aan de Universiteit van Tilburg. Toen jij in 2015 het Forum voor Democratie (FvD) oprichtte als denktank had men niet verwacht dat jouw partij in 3 jaar van 0 naar 12 zetels kon gaan en dat zo’n slimme man naar mijn mening zijn kennis op een onware manier kan inzetten en hiermee een gevaar voor de volgende generatie vormt.

Met jou theorieën over het klimaat, de Nexit, cultuurmarxisme, het Midden-Oosten en jouw man-vrouwstandpunt wist jij tijdens de afgelopen verkiezingen vele hartjes te winnen van de VVD ,PVV en de SP. Jij beweert dat het grootste deel van de begroting verloren gaat aan onzinnige klimaatmaatregelen. Jij laat met niet kloppende grafieken zien dat de opwarming van de aarde fake is.

Eerst was je voor de Nexit, dan zegt een Eerste Kamer-lijsttrekker genaamd Henk Otten dat het FvD helemaal niet voor een Nexit is, vervolgens antwoord jij met het volgende citaat: ‘Ik ben ideologisch tegen de EU, tegen de interne markt, tegen de open grenzen, tegen de euro, tegen het hele ding. Dat staat in ons verkiezingsprogramma en is al jaren onze lijn’. Ten tweede ben je niet consequent in je plannen en had jij tijdens de provinciale verkiezingen geen provinciaal verkiezingsprogramma, ik vraag me oprecht af waar de mensen dan op gestemd hebben.

In 2014 betoogde jij dat het nationalisme tot oorlog zou leiden en Europese eenwording tot vrede volgens jou niet zou kloppen. Jij pleit voor een ontbinding van België en voor een onafhankelijke Vlaamse staat. Kennelijk geloof jij dat cultuurmarxisme een kwalijke invloed op de westerse samenleving heeft.

Jij pleit voor een onderzoek naar de invloed van George Soros, een Amerikaans miljardair, in Nederland. Volgens jou is George Soros “mordicus tegen het idee van soevereine staten” en moest de invloed van George Soros tijdens het Oekraïne-referendum in kaart worden gebracht. Jij prees Viktor Orbán, de president van Hongarije, voor zijn houding tegenover George Soros. In een radioprogramma van NPO 1 zei jij: “Wat hij (Viktor Orbán) doet sta ik in grote lijnen achter. Hij heeft de grenzen gesloten, wil massale immigratie stoppen en streeft een Europa van natiestaten na.” Over schending van de persvrijheid door Orbán zei jij “ik zie niet in waarom ik daar iets over moet zeggen of afstand van moet nemen.”

Met jouw Midden-Oosten theorieën beweer je dat de problemen daar structureel zijn, met andere woorden, niet op te lossen. Met jouw man-vrouwstandpunt beweer je dat vrouwen door hun seksuele partner niet alleen maar met respect behandeld willen worden, maar dat mannen zich als alfa man moeten positioneren en dat vrouwen overrompeld, overheerst en overmand willen worden. Gelukkig zorgde deze uitspraak voor ophef.

Je komt misschien door je volgende uitspraken over als een slimme man. “De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij ‘t vallen van de avond”, “Net als al die andere landen van onze boreale wereld worden we kapotgemaakt door de mensen die ons juist zouden moeten beschermen. We worden ondermijnd door onze universiteiten, onze journalisten. Door de mensen die onze kunstsubsidies ontvangen en die onze gebouwen ontwerpen. En vooral worden we ondermijnd door onze bestuurders.” , “Vrouwen hebben minder ambitie, excelleren minder en nee is ja”, en “Wij zijn naar het front geroepen. Omdat het moet, omdat ons land ons nodig heeft”. Misschien vinden vele mensen deze ‘doordachte en slimme uitspraken’ aantrekkelijk maar ik durf te wedden dat nog niet de helft van je kiezers je snapt. Over een jaar mag ik stemmen en ik kan je in ieder geval één ding vertellen: mijn stem krijg je niet.

Een harde brexit: De gevolgen voor de handel tussen Nederland en Groot- Brittannië.

Het begon allemaal toen de Britse premier David Cameron de Britten een EU-referendum beloofde, mits de conservatieve partij de verkiezingen van 2015 zou winnen.

Nadat de conservatieve partij de verkiezingen op 7 mei 2015 won beloofde Queen Elisabeth in haar troonrede op 27 mei 2015 dat er voor eind 2017 een EU-referendum zou worden gehouden. De uitslag van het referendum was dat 51,9 procent van de stemmers ( oftewel 17,4 miljoen Britten) was voor de brexit. Een woordje dat werd bedacht door de Brit Peter Wilding waarbij men niet gedacht had dat het werkelijk werd. Inmiddels zijn we drie jaar, drie kabinetten, twee opgestapte premiers en een hoop opgestapte ministers verder. Maar nog steeds is er geen brexit en heeft men geen idee wat de uiteindelijke gevolgen voor de handel tussen Groot- Brittannië en Nederland zijn. Voor dit economisch onderzoek ga ik mij dan ook bezig houden met de volgende hoofdvraag: wat zijn de mogelijke gevolgen voor de handel tussen Groot-Brittannië en Nederland in het geval van een brexit?.

Deal of No deal
Uit onderzoek[1] bleek dat de Brexit hoe dan ook slecht is voor de economische groei en de handel voor Nederland.[2] Maar er zit een nuance in. Als het Verenigd Koninkrijk (VK) de EU met een harde Brexit verlaat, een No-deal, zullen de gevolgen erger zijn. Als het VK de EU met een deal verlaat zijn de gevolgen minder erg. Dit is onder andere te zien aan het aantal douaniers die nodig zijn om producten te controleren die van het VK naar Nederland komen. Aangezien na de Brexit het VK niet meer in de EU zit worden alle producten die binnen komen gecontroleerd of ze wel aan de EU- normen voldoen. Het aantal douaniers dat hier voor nodig is, zal met een No-deal fors stijgen. Met een deal zal het nog te overzien zijn. voor dit onderzoek focus ik mij op de gevolgen na een No-deal[3].

Economische gevolgen
Het vertrek van het VK uit de Europese Unie gaat Nederland over het algemeen harder raken dan andere EU-landen. Dit komt omdat Nederland na Duitsland de grootste export partner van het VK is. Door teruglopende handel kan het economisch verlies voor Nederland oplopen tot 1,2 procent van het bruto binnenlands product in 2030, oftewel 10 miljard euro. Mogelijk leidt minder handel ook tot minder innovatie. Daardoor kan de 10 miljard euro 65 procent hoger uitvallen. Dit concludeert het Centraal Planbureau in een studie naar de kosten van een zogeheten brexit[4]. Verdere gevolgen van de brexit zijn sectorspecifiek. Zo is de ene sector minder vatbaar voor gevolgen dan de andere sector. Een aantal sectoren die de gevolgen van de brexit hoe dan ook zullen merken zijn de sectoren ‘chemie, kunststof en rubber’, ‘elektronische apparatuur’, ‘motorvoertuigen en onderdelen’, ‘voedselverwerkende industrie’ en ‘metaal en mineralen’ en landbouw(samen 12% van het Nederlandse bbp).

Met een No-deal zullen zij een productieverlies leiden van ongeveer 5% van het bbp. Met een deal zal dit verlies 40% omlaag worden gebracht wat neer komt op 3%. Uit een onderzoek van de Universiteit van Wageningen naar de ‘brexit en de agrarische handel met het VK’[5] bleek dat een tiende van de Nederlandse agrarische export bestemd is voor het VK. Na de brexit zal het VK moeten bepalen of zij tarieven voor de agrarische export uit de EU wil invoeren en hoe hoog die dan moeten zijn.
Als het VK kiest voor de optie geen of weinig handelstarieven voor de import van landbouwproducten, dan zal dit betekenen dat – waar voorheen alleen EU-lidstaten zonder grensbelemmeringen konden importeren – nu alle landen in een situatie van geen of weinig handelstarieven verkeren. Op basis van de eventuele tarieven die het VK na een brexit gaat instellen voor agrarische producten en de prijsverhouding tussen Nederlandse producten en die uit derde landen, kan worden bepaald of Nederlandse exporteurs agrarische producten goedkoper kunnen aanbieden dan concurrenten uit derde landen[6]. Als dit niet het geval is dan zullen in het meest negatieve scenario derdewereldlanden alle producten goedkoper leveren dan Nederland en valt, als gevolg daarvan, alle agro-export naar het VK weg. Zo ver zal het waarschijnlijk niet komen, maar ook een relatief meevallende daling van, zeg, 5% zal voor een exportdaling van ruim 400 miljoen euro zorgen. Om dit gat te dichten zal naar alternatieve markten moeten worden gezocht.[7]

In het kort: Tegenwoordig kunnen producten tussen Nederland en het VK vrij verhandeld worden. Dit heet het vrij verkeer van personen, diensten en goederen. Doordat Nederland geen importtarieven hoeft te betalen om te handelen met het VK en landen als de VS en China wel, is Nederland een goede handelspartner. Dit komt omdat het VK een vrijhandelsverdrag heeft binnen de EU. Na de brexit is het aan het VK of zij al dan niet importtarieven hanteren . Als het VK geen importtarieven hanteert is elk land gelijk en verkeerd elk land in de positie om te kunnen handelen met het VK. Het gevolg hiervan is dat Nederland te maken krijgt met concurrentie. Deze concurrentie kan bijvoorbeeld komen uit China. Dit is zo omdat men in China de producten goedkoper kan produceren en het vervolgens goedkoper kan verhandelen.

Politieke gevolgen
Verder zal Nederland, als de brexit dan zo ver is, de ‘invloed in de EU kwijt raken’.[8] Dit schreef Peter van Ham, senior research fellow aan het Clingendael instituut, in een artikel in de Volkskrant. Hij onderbouwde zijn stelling met het volgende argument: “Na een brexit zal de Frans-Duitse as de beslissingen nemen in de EU. Het Verenigd Koninkrijk lag namelijk vaak dwars, met steun van veel kleine EU landen, waardoor de kleinere EU landen, zoals Nederland, meer invloed hadden. Met een brexit zou dit verdwijnen.[9] Adriaan Schout, Senior Research Fellow en Coördinator Europe aan het Clingendael instituut, schreef een soortgelijk artikel in de NRC ‘Frans-Duitse EU-tandem zet Nederland voor het blok’[10] waarin hij toevoegt dat Duitsland, dat vaak als een bondgenoot in de EU wordt gezien, vaker voor Frankrijk koos. Hiermee lijkt het erop dat een verdere segregatie( scheiding/ uiteenvallen) van Europa niet tegengehouden kan worden.[11] [12]

Nieuwe mogelijkheden
Naast het feit dat de brexit negatieve gevolgen voor Nederland met zich mee brengt biedt de brexit ook kansen. Zo is René Buck, CEO van Buck Consultants International, van mening dat er genoeg ruimte is voor optimisme. Zo zei Buck het volgende: “Het is natuurlijk zo dat een harde brexit overall slecht nieuws is, maar in sommige sectoren ontstaan kansen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de financiële sector, dan zie je dat er al een paar banken naar ons land zijn verhuisd vanwege de brexit. In de financiële dienstverlening zien we daarnaast ook tradingplatforms en scheepvaartverzekeringsbedrijven naar Nederland komen. Kortom: tegenover rampspoed staan ook positieve signalen.”[13] Naast de genoemde voorbeelden is er ook het European Medicines Agency (EMA) dat zich nu vanuit Londen in Amsterdam gaat vestigen. Kortgezegd een brexit is niet alleen negatief voor Nederland maar biedt ook kansen op financieel gebied.

Als Nederlandse ondernemingen door middel van innovatie en slimme strategieën in kunnen spelen op de situatie (hoogstwaarschijnlijk chaos en ingewikkelde oplossingen en debatten over mogelijke invoerrechten) die na de brexit ontstaat. Als Nederland dit goed doet zal Nederland zomaar met de financiële sector en banken in de kopgroep van Europa terecht kunnen komen, als deze kopgroep wordt gemeten naar innovatieve kracht en het creëren van toegevoegde waarde voor consumenten van financiële producten en diensten. Niet alleen de ondernemer in de financiële sector gaan erop vooruit, maar ook de beroepsgroepen die de Nederlandse financiële sector ondersteunen (accountants, advocaten.) Er zal bijvoorbeeld meer vraag zijn naar advocaten na de brexit. Zij zullen immers Britten in Nederland moeten ondersteunen nu het vrij verkeer van personen weg dreigt te vallen.[14]

De brexit is inderdaad voor de financiële sector van Nederland voordelig, maar dat neemt niet weg dat andere sectoren aan de brexit veel banen verliezen. Ik moet maar zien of de banen die ontstaan doordat instellingen en bedrijven zich vanuit Engeland in Nederland gaan vestigen zoals het EMA het tekort opvullen dat ontstaan is door de brexit. Bij dit punt blijft de vraag of de positieve gevolgen de negatieve gevolgen tenietdoen. Zolang men dit nog niet weet lijkt het er op dat de negatieve gevolgen leidend zijn als het gaat om de brexit.

Een mogelijke oplossing
Om dit stuk niet al te negatief af te sluiten, heb ik ook onderzoek gedaan naar de mogelijke oplossingen van dit never ending brexit probleem. Zo kwam uit een onderzoek genaamd “brexit means brexit, op weg naar een nieuwe relatie met het VK” naar voren dat Theresa May een ‘alomvattend, krachtig en ambitieus vrijhandelsakkoord’ (FTA) met de EU nastreefde. Dit akkoord moet de weg openen naar zo vrij mogelijke handel in goederen en diensten tussen het VK en de EU. Om dit te bereiken moeten de EU en het VK wederzijds voordelige douane-overeenkomsten afsluiten en gebruikmaken van elementen uit huidige interne marktregelingen, waaronder zo vrij mogelijke handel in financiële diensten.[1] Helaas is May opgestapt en is het maar de vraag of Johnson dit plan ook na gaat streven.

Tot slot
Nederland zal hoe dan ook de gevolgen ondervinden. De agrarische sector gaat door de brexit achteruit doordat zij minder goederen kunnen exporteren naar het VK, het bbp dat volgens experts gaat dalen omdat Nederland de 100 miljard die wij momenteel naar het VK expoteren niet meer vol kunnen maken, de positie van Nederland in Europa die gaat veranderen en het vrij reizen van personen dat na de brexit op 31 januari niet meer mogelijk is. Over de ernst van deze gevolgen valt tot dan toe alleen nog maar te speculeren aangezien het de eerste keer in de geschiedenis is dat een land uit de Europese unie stapt. Hoe dan ook zullen er oplossingen, zoals de FTA moeten komen die er voor zorgen dat de gevolgen voor de Nederlandse economie klein blijven.

Literatuurlijst.
1 Van Hecke, S. (2016). Na de Brexit-bom: quo vadis Europa?. Gids op Maatschappelijk Gebied, 107(7), 38-44.
2 Rosenberg, L. (2019). Hoe ontstond brexit? Droegen deze factoren ook bij aan het dalend vertrouwen in andere EU-landen? (Bachelor’s thesis).
https://www.cpb.nl/publicatie/nederlandse-kosten-brexit-door-minder-handel
3 https://www.brexitloket.nl/experts-aan-het-woord/voor-de-douane-is-er-alleen-een-harde-brexit, 2bollen, j, meijerink , g, & Romagosa, h r. (2016, 9 juli). Nederlandse kosten brexit door minder handel. Geraadpleegd op 9 januari 2020, van https://www.cpb.nl/publicatie/nederlandse-kosten-brexit-door-minder-handel
4 bollen, j, meijerink , g, & Romagosa, h r. (2016, 9 juli). Nederlandse kosten brexit door minder handel. Geraadpleegd op 9 januari 2020, van https://www.cpb.nl/publicatie/nederlandse-kosten-brexit-door-minder-handel
5 bollen, j, meijerink , g, & Romagosa, h r. (2016, 9 juli). Nederlandse kosten brexit door minder handel. Geraadpleegd op 9 januari 2020, van https://www.cpb.nl/publicatie/nederlandse-kosten-brexit-door-minder-handel
6 berkum, s v, & terluin, i. (2017). Brexit en de agrarische handel met het VK (407720). Geraadpleegd van https://edepot.wur.nl/407720
7 van Berkum, S., & Terluin, I. J. (2016). Brexit: verkenning van de gevolgen voor de Nederlandse agrosector. LEI Wageningen UR.
https://edepot.wur.nl/407720
9 Peter van Ham, ‘Nederland raakt invloed in EU kwijt na een brexit’, de Volkskrant, 2 maart 2016.
10 Van Ham, ‘Nederland raakt invloed in EU kwijt na een brexit’.
11 Adriaan Schout, ‘Frans-Duitse EU-tandem zet Nederland voor het blok’, NRC Handelsblad, 19 juni 2017.
12 Schout, ‘Frans-Duitse EU-tandem zet Nederland voor het blok’
13 c bakker, E. R. B. (2018). brexit: hoe nu verder? Een onderzoek naar de kwesties die spelen in de Tweede Kamer aangaande de brexitonderhandelingen (3997677). Geraadpleegd van file:///C:/Users/stanz/Downloads/Scriptie%20eindversie.pdf
14 consultancy. (2018, 14 december). Harde Brexit biedt verschillende sectoren grote kansen. Geraadpleegd op 12 januari 2020, van https://www.consultancy.nl/nieuws/21137/harde-brexit-biedt-verschillende-sectoren-grote-kansen
15 Senden, L. A. J. (2017). Brexit means Brexit: Op weg naar een nieuwe relatie met het VK. Adviesraad Internationale Vraagstukken.

De relatie tussen de aanslagen in Utøya en Christchurch

Twee verschrikkelijke aanslagen die de wereld opgeschrikt hebben. Twee aanslagen die nooit hadden mogen gebeuren. Twee mensen die door hun eigen idealen te volgen onschuldige mensen vermoord hebben. Deze twee mannen hebben iets gedaan velen hen nooit zullen vergeven.

Op vrijdag 22 juli 2011 vond een dubbele aanslag in Noorwegen plaats. Bestaande uit een bomaanslag in de regeringswijk van de hoofdstad Oslo en een schietpartij op een zomerkamp van de jeugdafdeling van de Sociaaldemocratische Noorse Arbeiderspartij op het eiland Utøya. De aanslagpleger schreef een manifest van 1518 pagina’s lang genaamd ‘A European Declaration of Independence’. In dit manifest beschreef ‘de terrorist’ zijn rechts extremistische ideeën. ‘De terrorist’ was in staat om voor zijn ideaalbeeld een groep jongeren, die op kamp waren te vermoorden. Zijn motief was om de bevolking te beschermen tegen de toename van de islam in Europa. Ook noemde hij het kamp een soort linkse Hilterjeugd, dat volgens hem gestraft moest worden. Bij de bomaanslag kwamen 8 mensen om het leven. Op het eiland Utoya werden 68 jongeren en begeleiders gedood tijdens de schietpartij. ‘De terrorist’ wou tijdens de aanslag de maximale aandacht krijgen. Dat kreeg hij doordat hij tijdens het schieten met de politie belde en het manifest publiceerde. ‘De terrorist’ werd na de aanslag opgepakt en werd veroordeeld tot een celstraf van 21 jaar, de maximumstraf in Noorwegen, met een minimum van tien jaar, de zogenaamde hechtenis. Na tien jaar kan hij in theorie vrijkomen. Na 21 jaar wordt beoordeeld of hij een gevaar voor de samenleving vormt. Hij kan dan tot een maximum van vijf jaar additionele gevangenisstraf krijgen, waarna zijn situatie opnieuw beoordeeld wordt. In theorie kan dit neerkomen op een levenslange gevangenisstraf.

Dan de aanslag in Christchurch.
Op 15 maart 2019  schoot een terrorist in twee moskeeën in de stad Christchurch in Nieuw-Zeeland 50 mensen dood. Voordat ‘de terrorist’ de aanslag pleegde schreef hij een manifest van 73 pagina’s waarin hij zich uitspreekt tegen de islam. ‘De terrorist’ is er van overtuigd dat hij met deze aanslag de ‘witte mens’ beschermde tegen het groeiende aantal islamitische mensen in Europa. ‘De terrorist’ was aan het live streamen toen hij de aanslag pleegde, de livebeelden verschenen op facebook. Onderweg naar de moskee luisterde ‘de terrorist’ naar een lied dat een lofzang op de Servische leider en veroordeelde oorlogsmisdadiger Radovan Karadzic is. ‘De terrorist’ droeg militaire handschoenen en achter in zijn auto lagen automatische vuurwapens waarop in witte letters de namen van Luca Trani, een Italiaan die vorig jaar zes Afrikaanse migranten neerschoot en de naam van Alexandre Bissonnette, die in 2017 zes mensen doodschoot in een Canadese moskee stonden geschreven. Ook staat er een kreet op: ‘Kebab remover’ (kebabverwijderaar), waarin kebab een vernederende benoeming van moslims is. ‘De terrorist’ wist heel goed hoe hij de maximale aandacht moest krijgen. Na de aanslag is ‘de terrorist’ gearresteerd door de politie.

Als je beide aanslagen naast elkaar zet, komt er een aantal overeenkomsten naar boven.

Zo schreven beide terroristen een manifest waarin zij hun ideeën over de maatschappij op schreven. Ook waren zij live in contact met de buitenwereld terwijl zij de aanlag aan het plegen waren. Ook wisten ze allebei de maximale aandacht van de media en sociale media te krijgen. Ook in de ideologie verschillen zij weinig. Allebei vinden ze dat de aanslag nodig is om het ‘witte ras’ te beschermen. Ik begrijp niet hoe mensen zo ver kunnen gaan en bereid zijn om mensen te vermoorden. Helaas zijn er in de wereld meer van dit soort gekken en mogen wij in onze handen knijpen dat wij in Nederland nog geen aanslag gekend hebben. Oh nee, op maandag 18 maart schoot een terrorist drie mensen dood in een tram in de stad Utrecht. Zijn motief was waarschijnlijk een terroristisch motief. Op vrijdag 22 maart bekende ‘de terrorist’ zijn daden. Zo zie je maar dat ook in Nederland een aanslag gepleegd kan worden en is het naar mijn mening terecht dat het dreigingsniveau op nummer 4 staat.

De minister van Nieuw-Zeeland besloot om na de aanslag in Christchurch de naam van ‘de terrorist ’niet meer te noemen, in plaats daarvan noemt ze vanaf nu alleen nog de namen van de mensen die omgekomen zijn en duidt ze hem alleen nog aan met de benaming ‘de terrorist’. Ik zelf vindt dit heel goed omdat hierdoor de aandacht niet meer naar de terrorist gaat en wij hem niet meer de aandacht en bekendheid geven waar het hem mede om te doen is. Ik wil hier graag aan mee doen door in dit stuk de namen van geen enkele terrorist te noemen en ze aan te duiden met de benaming ‘de terrorist’ ik hoop dat meer mensen het voorbeeld van de Nieuw-Zeelandse premie gaan volgen en voortaan de aandacht volledig naar de betrokkenen gaat en niet meer naar ‘de terrorist’