Multimediale productie

“Steeds meer mensen bestelden online, zelfs meer dan in december.”

 

Wen Xin van der Linden | 18 juni 2020 12:45

 

Zet je geluid aan voor de volledige ervaring!

 

[aesop_video src=”youtube” id=”FTCnpkLdT4Q” width=”75%” align=”center” disable_for_mobile=”on” loop=”off” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”fromleft” overlay_revealfx=”fromleft”]

 

 

[aesop_image img=”https://svjmedia.nl/wenxinvanderlinden/wp-content/uploads/sites/219/2020/06/image00002-scaled.jpeg” panorama=”off” imgwidth=”65%” credit=”Foto: Wen Xin van der Linden” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Ali Dag, pakketbezorger bij PostNL.” captionposition=”left” revealfx=”inplace” overlay_revealfx=”inplace”]

 

 

 

“Het kost vooral meer tijd. Mensen hebben bijvoorbeeld niet meteen hun identiteitsbewijs bij zich als ze de deur opendoen, ze moeten dan eerst nog hun identiteitsbewijs zoeken. Dan sta ik daar algauw nog vijf minuten te wachten wat normaal gesproken dus niet hoeft.”  Hoe is het voor de pakketbezorger in deze coronatijd om pakketjes te moeten thuisbezorgen? 

 

Ali Dag (42) werkt bij PostNL en bezorgt pakketten in onder andere Veenendaal, Ede en Bennekom. Inmiddels werkt hij al elf jaar voor PostNL. In het begin van de coronacrisis waren het veel pakketten van bouwmarkten zoals Gamma en Praxis die Dag thuisbezorgde.

 

 

[aesop_quote type=”pull” background=”#ffffff” text=”#ff6a00″ align=”right” size=”2″ quote=”Doordat mensen langer thuis moesten blijven merkte ik dat mensen kleding, schoenen en steeds meer speelgoed voor kinderen online zijn gaan bestellen.” parallax=”on” direction=”left” revealfx=”fromright”]

 

De overheid heeft mensen sinds halverwege maart opgeroepen thuis te werken als dat kan en winkels sloten (deels) hun deuren. Dat leidde afgelopen weken tot veel meer online bestellingen en dus meer pakketten die door de pakketbezorgers van PostNL moesten worden afgeleverd. PostNL heeft aangegeven zoveel mogelijk hun pakketbezorging te kunnen laten blijven doorgaan. PostNL heeft gezegd bezig te zijn met een verruiming van de dagelijkse bezorgtijd zodat pakketten op tijd thuisbezorgd kunnen worden en bezig zijn met het nemen van extra maatregelen vanwege het coronavirus. Zo moeten pakketbezorgers en klanten 1,5 meter afstand van elkaar houden, moet er handgel in de pakketbussen van pakketbezorgers zijn, wordt er in sorteercentra extra schoongemaakt en gebruik gemaakt van plastic schermen tussen werkplekken in sorteercentra.

 

 

[aesop_timeline_stop num=”Het begin van de werkdag (dinsdag 2 juni, 8:30- 10:30)” title=”Het begin van de werkdag (dinsdag 2 juni, 8:30- 10:30)”]

 

 

 

 

[aesop_image img=”https://svjmedia.nl/wenxinvanderlinden/wp-content/uploads/sites/219/2020/06/image00001-scaled.jpeg” panorama=”off” imgwidth=”65%” credit=”Foto: Wen Xin van der Linden” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”De pakketten die vandaag bezorgd moeten worden, worden ingeladen bij het sorteercentrum van PostNL in Amersfoort. ” captionposition=”left” revealfx=”inplace” overlay_revealfx=”inplace”]

 

 

 

 

[aesop_audio src=”https://svjmedia.nl/wenxinvanderlinden/wp-content/uploads/sites/219/2020/06/Sorteercentrum_mixdown.mp3″ loop=”off” viewstart=”on” viewend=”off” hidden=”off”]

 

 

Vandaag heeft Ali Dag 112 adressen waar hij langs moet. Sinds de coronacrisis merkt Dag dat maandag geen rustige dag meer is. Voor de coronacrisis had Dag hooguit tachtig adressen op maandag na een lang weekend zoals bij Pinksteren het geval is. Dag heeft een grote regio waar hij pakketten rondbrengt en een deel daarvan is duidelijk een buitengebied. Hij gaat straks naar Bennekom, dan naar een buitengebied van Ede en Ederveen, vervolgens nog langs een stukje van Veenendaal de Klomp, daarna richting Lunteren en ten slotte nog naar een nieuwe wijk in Ede.

 

 

 

[aesop_quote type=”pull” background=”#ffffff” text=”#ff6a00″ align=”right” size=”2″ quote=”Het is de dag na Tweede Pinksterdag, waardoor het normaal gesproken een rustige dag is. Als je het vergelijkt met vijf jaar geleden, waren het zeker op maandag niet zoveel adressen als nu.” parallax=”on” direction=”left” revealfx=”frombelow”]

 

 

Jeske Nederstigt is economisch psycholoog en werkt op dit moment als programmamanager bij het expertisecentrum Circulaire Transitie. Ze doet daarbij onderzoek naar gedragsverandering en vertelt over  het online kopen van producten: “Dat er nu zoveel online wordt besteld heeft natuurlijk ook met veiligheid te maken in deze coronacrisis. Mensen willen liever niet meer in de fysieke winkel komen. Vroeger had men misschien wel het idee dat men thuis moest blijven om het pakketje te ontvangen aan de deur, zodat de buren het niet hoefde aan te nemen. Nu zitten natuurlijk juist heel veel mensen thuis. Dat maakt het voor de consument ook makkelijker om te kiezen voor het online kopen van producten en thuis te laten bezorgen. Daarnaast is het retourneren van online gekochte producten steeds makkelijker geworden en vaak gratis. ”

 

 

In het eerste kwartaal van dit jaar zijn 414 miljoen pakketten door PostNL afgeleverd, in het eerste kwartaal van 2019 waren dat 398 miljoen pakketten. Dat is dus een toename van 3,9 procent. Dat zorgt ook voor meer omzet bij postorderbedrijven en webwinkels.

 

 

[aesop_image img=”https://svjmedia.nl/wenxinvanderlinden/wp-content/uploads/sites/219/2020/06/lf-2020-06-09-16_09_39.png” panorama=”off” imgwidth=”50%” credit=”Grafiek: Wen Xin van der Linden” align=”center” lightbox=”off” captionsrc=”wp_media_caption” captionposition=”center” revealfx=”inplace” overlay_revealfx=”inplace”]

 

 

 

 

 

[aesop_image img=”https://svjmedia.nl/wenxinvanderlinden/wp-content/uploads/sites/219/2020/06/lf-2020-06-09-9_54_01.png” panorama=”off” imgwidth=”50%” credit=”Grafiek: Wen Xin van der Linden” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”center” revealfx=”inplace” overlay_revealfx=”inplace”]

 

 

Dit zijn de links naar de interactieve versie van de grafieken:

 

 

 

[aesop_timeline_stop num=”De pakketten thuisbezorgen (tussen 10:30 – 18:00) ” title=”De pakketten thuisbezorgen (tussen 10:30 – 18:00) “]

 

 

Dag vertelt: “De boerderijen zijn meestal, net zoals vandaag, niet thuis, dan leg ik het pakket gewoon in de schuur en dan vinden ze het wel. Ik heb bij de twee buren geprobeerd het pakketje af te leveren, maar die waren ook niet thuis. Ik heb bij de derde deur het pakketje kunnen afleveren. Voor de rest waren alle mensen wel thuis. Ik moet nu nog 40 adressen.” Vandaag was hij ook bij een bedrijf geweest waar door de coronacrisis maar een of twee auto’s stonden, nu ziet hij daar al weer meer auto’s staan op de parkeerplaats. “Ik merk op de weg dat het steeds drukker wordt.”

 

 

[aesop_image img=”https://svjmedia.nl/wenxinvanderlinden/wp-content/uploads/sites/219/2020/06/image00008-scaled.jpeg” panorama=”off” imgwidth=”65%” credit=” Foto: Ali Dag” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”De bus van Dag rond 14:45.” captionposition=”center” revealfx=”inplace” overlay_revealfx=”off”]

 

 

Dag: “Bij grotere pakketten bel ik aan bij de klant en zet ik het pakket sowieso op de grond, nu moet ik daarbij ook meteen afstand nemen. Ook bij kleine pakketten bel ik natuurlijk aan, maar leg ik het nu ook op de grond en neem ik afstand.” De klant mag geen handtekening meer zetten op het touchscreen van het apparaat die Dag bij zich heeft, dus moet de klant moet een identiteitsbewijs laten zien.  Daarvan worden vervolgens de laatste drie tekens geregistreerd.

 

 

[aesop_image img=”https://svjmedia.nl/wenxinvanderlinden/wp-content/uploads/sites/219/2020/06/image00005.jpeg” panorama=”off” imgwidth=”65%” credit=”Foto: Ali Dag” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Midden op de dag in Ede.” captionposition=”center” revealfx=”inplace” overlay_revealfx=”inplace”]

 

 

 

[aesop_timeline_stop num=”Einde van de werkdag (dinsdag 2 juni, na 18:00)” title=”Einde van de werkdag (dinsdag 2 juni, na 18:00)”]

 

 

Dag vond zijn werkdag in coronatijd toch redelijk normaal verlopen, ondanks dat hij merkt dat veel mensen meer online bestellen en thuis laten bezorgen, waardoor hij langer onderweg is om de pakketjes af te leveren. “Bij de laatste veertig adressen waren de mensen thuis, ik hoefde niet bij buren aan te bellen.” In de loop van de week verwacht Dag dat het wel drukker zal worden. “Morgen zal het denk ik rond de 150 adressen worden en later deze week zullen het er 200 adressen kunnen worden.”

 

 

 

[aesop_image img=”https://svjmedia.nl/wenxinvanderlinden/wp-content/uploads/sites/219/2020/06/image00006.jpeg” panorama=”off” imgwidth=”65%” credit=”Foto: Ali Dag” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Aan het einde van de dag: een lege bus! ” captionposition=”center” revealfx=”inplace” overlay_revealfx=”inplace”]

 

 

“Door de coronacrisis merk ik dat ik langer aan het werk ben. De ene dag vind ik dat niet zo erg, de andere dag vind ik mijn werkdag wel wat lang worden en wil ik graag naar huis. Wanneer het ook het einde van de week is, wil ik  wel graag weekend en op tijd naar huis kunnen.” De drukte is Dag wel gewend door Kerst en Sinterklaas. Tussen oktober en januari is het altijd druk. Dan adviseert Dag zijn klanten om halverwege oktober al producten te bestellen. Dag hoopt dat de maatregelen niet lang meer duren, dat hij overuren maakt vind hij nog niet zo erg, maar het contact met zijn klanten mist hij zeker.

 

 

 

[aesop_quote type=”block” background=”#ffffff” text=”#ff6a00″ align=”center” size=”2″ quote=”Wat ik nu erg jammer vind is dat ik zo weinig contact heb met klanten. Nu moet ik 1,5 meter afstand houden en ik krijg alsnog berichtjes van een klant om toch even langs te komen.” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”frombelow”]

 

 

 

[aesop_video src=”youtube” id=”XB3R_H4SaPk” width=”75%” align=”center” disable_for_mobile=”on” loop=”off” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”fromright” overlay_revealfx=”fromright”]

 

 

Dataverantwoording:

  • De data zijn afkomstig van het CBS.
  • De cijfers zijn koopdaggecorrigeerd omdat ontwikkelingen beïnvloed worden door de samenstelling van week-en weekenddagen en door feestdagen. Hierdoor wordt er op sommige dagen van de week meer verkocht of geproduceerd in vergelijking met andere dagen.
  • Bij het volume gaat het om een bepaalde hoeveelheid, in dit geval gaat het om wat het volume is van de hoeveelheid verkochte goederen en diensten in een bepaalde periode van postorderbedrijven en webwinkels. Het CBS heeft deze percentages berekend door de waarde van de omzet te delen door de prijs van producten.