Luister, de zee vertelt

Swipe van links naar rechts om de gehele afbeelding te bekijken
DSC06560-e1624582560669.jpg

Natuurlijk zijn de antwoorden niet écht van de zee zelf, maar de gedachte dat het zo zou kunnen zijn, zorgt voor veel lof. “Ik merk het aan de gesprekken die eruit voortvloeien, de reacties die ik krijg, de vragen die binnenkomen en de ontboezemingen die mensen sturen over de zee en wat die zee voor hen betekent. Mensen raken zeer ontroerd door die antwoorden van de AI-zee, dus naar mijn idee resoneert het al,” vertelt Baaijens tevreden.
Zoals in grafiek 1 te zien is, is het aantal leden bij natuurorganisaties gestagneerd en zelfs lichtjes gedaald tot 2016. In grafiek 2 is te zien dat de meeste burgerinitiatieven voor de natuur en het landschap in de jaren 2006 tot 2017 verminderd zijn. Enkel afval van anderen opruimen is sterk gestegen.

Door de mensen te laten ‘praten’ met de zee, kunnen ze zich meer betrokken gaan voelen. Desalniettemin zal het nog een uitdaging worden om het hele Nederlandse denken te veranderen. “Ik denk dat de echte invloed beperkt zal zijn, zo gemakkelijk worden mensen niet overtuigt. Dat neemt zeker niet weg dat het een erg interessant onderzoeksonderwerp is, zowel wetenschappelijk als kunstzinnig,” legt Marc Brysbaert uit, taalpsycholoog aan de Universiteit van Gent. “Iets wat je gemakkelijk in de taal kunt uitdrukken, zul je ook gemakkelijker over nadenken. Toch heeft taal een beperkte invloed op het denken. Het is zeker niet zo dat je niet kunt nadenken over dingen die je niet in woorden kunt uitleggen,” aldus Brysbaert.

Dataverantwoording

De gebruikte data is verkregen via Compendium voor de Leefomgeving. Voor de data van grafiek 1 zijn de absolute getallen van lidmaatschappen van natuurorganisaties gebruikt.
De data van grafiek 2 is verkregen via een enquête. In deze enquête konden de respondenten aangeven welke activiteiten zij doen voor natuurbehoud en -beheer. De gegevens zijn afkomstig van diverse organisaties (landschapsbeheer (o.a. jaarverslagen), NEM, waarneming.nl, Stichting de Noordzee en Wageningen University & Research)