Trouwen voor iedereen, maar nog steeds geen gelijke rechten

Noord-Holland – Het is alweer 20 jaar geleden dat toenmalig burgemeester Job Cohen voor het eerst in de hele wereld mensen van hetzelfde geslacht trouwde. Echter zijn er nog steeds geen gelijke rechten voor mensen vanuit de LHBT+ gemeenschap.

Toen in 1997 het onderzoeksrapport van de Commissie Openstelling Huwelijk werd gepubliceerd was er een meerderheid die geloofde dat vanuit gelijke behandeling tussen mensen een huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht mogelijk moest zijn. Truus de Rooij was een van de eerste die met haar ex-partner samen trouwde in de Haarlemmermeer. ‘’Het voegde niet veel toe voor mij. Een relatie is een relatie, maar het voelde goed dat ik meer zekerheid had over dat ik wat te zeggen had over mijn kinderen.’’

Het huwelijk van mensen met hetzelfde geslacht was iets wat ervoor zorgde dat Nederland bekend kwam te staan in de wereld als de veilige haven voor mensen uit de LHBT+ gemeenschap. Volgens cijfers uit de LHBT-monitor (2018) zegt dat 92% van de `Nederlandse bevolking vinden homoseksuele mannen en lesbische vrouwen het leven moeten kunnen leiden dat ze wel. Echter is de positiviteit rondom homoseksualiteit minder. Zo is het dat 47% van de gelovige mensen positief spreekt over homoseksualiteit, in tegenstelling tot mensen waarvan 77% positief is over homoseksualiteit. Bijna 3 op 10 mensen vindt het niet fijn om homoseksuele mensen

Nederland is nummer 13 op de lijst van het de status van goede rechten voor de LGBTI-gemeenschap. Volgens de cijfers van organisatie Rainbow Europe heeft Nederland maar 62% van de mensenrechten beschikbaar die ook voor de LHBT+ personen gelden. Zo bestaat de top 3 landen uit Malta en op plaats 2 en 3 onze buren België en Luxemburg met een verschil van 10%.

Job Cohen laat weten dat we nog een lange weg te gaan hebben tot er meer gelijke rechten voor LHBT+ personen in Nederland zijn. ‘’Femke Halsema zei het terecht, we zijn er nog lang niet. We hebben terugslag gehad. Want 20 jaar geleden was het veel normaler om als je uit die (LHBT) gemeenschap kwam om door de stad te lopen samen hand in hand, en dan niet uitgescholden te worden. En dan kon je dat gewoon doen.’’ Nu zien we dat ook in Nederland door het nieuws, dat LHBT mensen nog steeds goed zijn.

Nicoline Grijmans-Veenendaal van stichting Onderste boven laat weten dat ook juridisch ook nog een hoop dingen zijn waar LHBT+ mensen geen recht op hebben. Zo strijdt zij voor meerderouderschap. ‘’Er bestaan al kinderen met 2 mama’s en 2 papa’s, alleen moet het wettelijk nog allemaal goed geregeld worden.’’ Zo hebben nog steeds maar 2 ouders wettelijk gezag over het kind en kunnen vaders die een kind via draagmoederschap krijgen geen geboorte- ouderschapsverlof nemen.

Sarah Coster, kinderwens coach en bestuurslid bij Meer dan gewenst heeft zelf ook met dit te maken. Zij is in co-ouderschap met de 2 vaders van haar 2 kinderen. ‘’ Het klopt niet dat een kind wettelijk slechts twee ouders mag hebben. Ik doe samen met de vaders van mijn kinderen de opvoeding. We hebben alle drie voor onze kinderen liedjes gezongen en de luiers verschoond. We zijn gewoon alle drie de ouders. Laten we hopen dat Nederland ook op dit gebied een gidsland wordt.’’ Nederland heeft nog een lange weg te gaan.