Mijn minor ‘Reframe Media’ aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht heb ik succesvol afgerond door een verhaal te vertellen.
Tijdens mijn minor Reframe Media aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht kreeg ik de kans om mijn visie op journalistiek opnieuw vorm te geven. Mijn oorspronkelijke idee? Een lege krant, gevuld met titels en nieuwsaanleidingen, waarin de journalist de duider is. Maar mijn docenten daagden me uit: “Hoe zorg je ervoor dat mensen hun verhaal écht willen delen?”

Die vraag bracht me bij een nieuw perspectief. Ik liet de krant los en ging op zoek naar een vorm die uitnodigt tot interactie. Het antwoord vond ik in illustraties. Want iedereen – van basisschoolkind tot mbo-student – heeft een eigen kijk op digitalisering. Hoe beleven zij het? Wat betekent digitaal zijn voor hen?
In workshops vroeg ik kinderen en jongeren om hun digitale wereld te tekenen. De resultaten waren verrassend: kleurrijke fantasiebubbels, strakke lijnen vol regels, en multitaskende studenten met schermen overal. Deze tekeningen vormden de basis voor drie grote illustraties die samen een verhaal vertellen over ontmoeting, restricties en omgang. Een tijdlijn die laat zien hoe onze relatie met technologie verandert.



Het eindresultaat? Geen krant, maar een visueel verhaal in de openbare ruimte. Een uitnodiging om stil te staan bij onze digitale keuzes – en misschien zelfs om jouw eigen verhaal te delen.
Benieuwd naar het onderzoek?
Ontdek hier hoe de illustraties zijn gemaakt. Van vraagstelling, inspiratie tot leeruitkomst