“Het is tegenwoordig bijna gekker om helemaal geen cosmetische ingrepen te ondergaan”

Sophie Links

“Mijn ouders zijn in Libanon getrouwd, daarna zijn ze naar Canada verhuisd waar mijn broer, zus en ik zijn geboren.” Sophie Haddad is in 1982 geboren in Canada. Haar ouders waren 28 jaar getrouwd voordat haar vader een paar jaar geleden overleed. Haar moeder en zus wonen nog in Canada, maar Sophie is samen met haar broer (die inmiddels op Ibiza woont) naar Amsterdam geëmigreerd.

Sophie Links

Sophie leert voor het eerst over het bestaan van cosmetische chirurgie rond het jaar 2000, dan is zij 18 jaar oud. Ze wist wel dat facelifts en botox bestonden, maar op dat moment werd het voor het eerst in haar omgeving gedaan. Iemand die ze kende had een borstvergroting gedaan. Ze had er niet zo’n mening over. Vond het wel mooi dat diegene blij was met het resultaat. Sophie: “Er is vanuit mijn omgeving eigenlijk nooit iemand echt op tegen geweest. Ja, mijn moeder is er geen supergroot fan, omdat ze het stom vindt dat je een operatie ondergaat en hiermee je gezondheid riskeert terwijl dit eigenlijk niet nodig is. Maar zij is ook wat meer van de oude stempel.”

Borstvergroting tijdens fitnesscompetities
Op haar negen-en-twintigste heeft Sophie een borstvergroting gedaan. Dit was in 2011. Hierbij ging ze van cup C naar Cup DD. Sophie: “Vroeger had ik grote borsten, maar toen ik veel begon te trainen voor de fitnesswedstrijden ben ik veel gewicht verloren, waaronder ook bij mijn borsten. Hierdoor had ik veel overtollig vel en was mijn lichaam niet meer in verhouding.” Een vriend destijds die in dezelfde fitness industrie zat gaf haar de tip om een borstvergroting te doen, zodat haar lichaam voor de wedstrijden weer in proportie zou komen. Sophie: “Deze borstvergroting was helemaal niet raar daar, iedereen deed het in de fitness industrie.

Verteld? “Ja, het was geen geheim. Van tevoren aan vrienden en familie, die begrepen waarom ik het deed en ondersteunde mij in mijn besluit. Mijn moeder was minder blij, zij vond het vooral eng dat ik een operatie onderging die eigenlijk niet nodig was.”

Sophie Rechts vóór borstvergroting. Bij de fitnesscompetitie

Sophie: tweede van rechts ná borstvergroting

Het is bijna raar wanneer je geen cosmetische ingrepen ondergaat
Sophie: “Naar mijn idee is cosmetische chirurgie echt totaal geen taboe meer. In de kringen waarin ik verkeer is het bijna eerder raar wanneer je niks aan je gezicht hebt veranderd. Het zou bijna eerder een taboe zijn om ouder te worden. Ook merk ik dat wanneer iemand er nog natuurlijk mooi ‘oud’ uitziet, hij of zij gewoon bijna niet wordt gelooft wanneer deze aangeeft geen cosmetische chirurgie te hebben gedaan.”

[ssba]

The author

My name is Nan Cao Blokhuis, I'm a journalism student from the Netherlands. Besides this I'm a freelance journalist interested in conflict, corruption and humanitarian crisis around the world. In the near future I'm aspiring to become an investigative journalist reporting from the heart of conflict- and crisis areas. Before studying journalism I have been studying Anthropology and Social Sciences at the University of Amsterdam.