In Rotterdam loopt op dit moment een onderzoek naar geluidsoverlast van motorvoertuigen in de gemeente. De mogelijkheden voor het inzetten van een lawaaiflitser zijn door technische tekortkomingen en juridische onmacht vooralsnog beperkt.
Wie in een stad of aan een drukke weg woont, herkent vast en zeker de overlast die snel optrekkende auto’s en knallende uitlaten met zich meebrengen. Waar een flitspaal weggebruikers beperkt in hun snelheid, hebben de herrieschoppers vrij spel op het gebied van lawaai. In Parijs loopt een onderzoek waar er gebruik wordt gemaakt van een zogenaamde ‘lawaaiflitser’, maar dit blijkt in Nederland nog geen geschikte methode.
Eerdere berichtgeving van een proef met de lawaaiflitser in Rotterdam lijkt te voorbarig te zijn geweest. ’’De lawaaiflitsers reageren op al het geluid in de omgeving’’, laat een woordvoerster van de gemeente weten. ‘’Er is nog geen systeem voldoende ontwikkeld om het verkeersgeluid duidelijk te onderscheiden van andere geluidsbronnen.’’ Ook is het juridisch dus nog niet geregeld dat er met dergelijke nieuwe systemen gehandhaafd kan worden. Het inzetten van de lawaaiflitser op dit moment noemt de gemeente dan ook ineffectief.
De Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) onderschrijft deze bevindingen. In een advies aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt het ontwikkelen van de akoestische flitspaal wel als perspectief voor verbetering van de handhaving genoemd.
Om in de toekomst toch geschikte maatregelen tegen geluidsoverlast van voertuigen te kunnen nemen, is de gemeente Rotterdam begin augustus een proef gestart waar onderzoek wordt gedaan naar de hoeveelheid geluidspieken gedurende een dag en de hoogte van deze pieken. Op drie plekken in de stad is met een combinatie van microfoons en camera’s in kaart gebracht wanneer er overlast is en welke voertuigen de overlast veroorzaken. Deze beelden en geluiden worden gebruikt voor de ontwikkeling van geluidsherkenningsmodellen, die uiteindelijk moeten leiden tot structurele maatregelen.
[aesop_image img=”https://svjmedia.nl/stevendriessen/wp-content/uploads/sites/373/2021/01/Schermafbeelding-2021-01-07-om-15.23.30.png” panorama=”off” imgwidth=”60%” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”De drie proeflocaties: West-Kruiskade (A), Meent (B) en Nieuwe Binnenweg (C).” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
De proef liep tot begin oktober en de resultaten worden in maart 2021 verwacht. Ook vandaag de dag probeert de Gemeente Rotterdam het ‘’’probleem geluidshinder van te luide voertuigen’’ in te perken. Zo worden de Witte de Withstraat en de Meent op de meest drukke en overlast gevende momenten afgesloten voor autoverkeer. ‘’Daarnaast heeft de verkeerspolitie deze zomer de handhaving op luidruchtige voertuigen opgeschroefd. Dit heeft onder andere geresulteerd in meer verkeerscontroles door de hele stad. Omdat snelheidsproblemen en geluidsoverlast vaak hand in hand gaan, is de gemeente deze zomer bovendien gestart met de inzet van mobiele snelheidscamera’s. Drie camera’s rouleren continue over zeven straten waar snelheidsproblemen en geluidsoverlast aan de orde zijn.’’