Research Reportages Stiltegebieden

Research Reportages Stiltegebieden

RESEARCH

Idee Noord-Holland 1

Stiltegebied Het Grootslag-Oost is in het verleden aangewezen als stiltegebied vanwege de functie van natuurreservaat. De bescherming van de vele pleisterende vogelsoorten in het gebied stond daarbij centraal. De infrastructuur in de polder is sindsdien uitgebreid. Voor Het Grootslag-Oost geldt dat de stilte relatief intact is. Door de grootte van het gebied is voor de beleving van het landschap recreatie per fiets aan te raden, al is wandelen natuurlijk ook mogelijk

Oosterdijk (valt in het stiltegebied):

Klacht van de bewoners 1

Ik wil u nu concreet schetsen waar wij als inwoners van een Stiltegebied mee te maken hebben: Afgelopen weekend hebben we hier ca. 700 motorrijders zien – en vooral horen – passeren langs de dijk en door het Stiltegebied. Door de overheid en RIVM was i.v.m. het Coronavirus de oproep gedaan om zoveel mogelijk thuis te blijven. De overlast was veel meer dan op normale zondagen in het Stiltegebied. In Oosterdijk kennen wij ook fenomenen als toertochten van b.v. cabrio’s, diverse soorten Oldtimers, allemaal auto’s van hetzelfde merk (Autobianchi b.v.), de vrachtwagentour van Leekerweide met luid getoeter, enz. Allemaal produceren ze meer lawaai dan in een Stiltegebied verwacht mag worden. De provinciale weg is enige tijd geleden door Hoogheemraadschap vernieuwd, waarmee een soort van ’Max Verstappen-baan’ is ontstaan tussen de vuurtoren en het zaadbedrijf ENZA (Oosterdijk 3). Daar wordt op afstand hoorbaar het gas flink open gedraaid. Dit alles vermeld ik omdat wij ons afvragen bij wie wij moeten zijn bij onze overheid om te mogen meedenken hoe de stilte in het Stiltegebied met succes te kunnen handhaven. Wie kunnen wij vragen om informatieborden te plaatsen bij de grenzen van het Stiltegebied? Wie kunnen wij aanspreken om met name op de zondagen handhavend op te treden? Daarom verontrust mij de zin in uw bestuurlijke toelichting: ‘het stiltegebieden regime uit de PMV wordt nu beleidsneutraal omgezet in de omgevingsverordening’. De gemeente Enkhuizen voert een zogenaamd inclusief beleid en kent geen wijkenbeleid. Wij hebben bij de gemeente Enkhuizen als buurtgemeenschap geen vast aanspreekpunt.

Voorts zouden wij als betrokken inwoners van het Stiltegebied graag onze zorg kenbaar maken over de passage in uw stukken waarin u zaadveredelingsbedrijven toestaat om uit te breiden in het Stiltegebied. In 6.33.1 staat: ” Hierbij geldt geen maximale omvang van het bouwperceel”. En er zijn kaartjes waar het zaadveredelings-concentratiegebied op het gehele landelijke buitengebied van Enkhuizen is geprojecteerd.

Reactie provincie 1

De Omgevingsdienst NHN (OD NHN) voert namens ons de handhaving uit op het provinciale stiltegebieden regime. Wij zijn momenteel bezig een herijking van het stiltegebieden beleid voor te bereiden. Wij streven ernaar om, te zijner tijd, ook de gebieds partijen hierbij te betrekken en tevens het (her)plaatsen van bebording een aandachtspunt te laten zijn. Wij gaan niet over de beleids indeling van de gemeente Enkhuizen.

Het uitoefenen van werkzaamheden voor de land-, tuin- of bosbouw en beroepsmatige visserij is toegestaan in stiltegebieden en is daarmee niet conflicterend. Uiteraard gelden ook voor deze bedrijven de rechtstreeks werkende regels voor stiltegebieden, zoals opgenomen in hoofdstuk 4.

Klacht van de bewoners 2

Betreft Artikel 4.23 Verbod toertocht motorvoertuigen in stiltegebieden: Ik droom van een stiltegebied, waar niet gerommeld wordt aan de stilte en waarin de stilte in stand blijft en overtredingen ook gehandhaafd worden. Toertochten van motorrijders, in kleine groepen of georganiseerde groepen, vallen daarbinnen. Ik voorspel dat als deze categorie niet strakker wordt gereguleerd en de regels niet worden gehandhaafd veel stiltegebieden mooi op papier bestaan, maar op momenten (met name zonnige zon- en feestdagen) niet bestaan. Afgelopen weekend hebben we hier ca. 700 motorrijders zien en horen passeren langs de dijk en door het stiltegebied. Ik pleit ook voor: a. Het verbieden van promotie en/of verheerlijken van toertochten door stiltegebieden. b. Het omleiden van motorvoertuigen om stiltegebieden heen (van 1 maart – 1 oktober in het weekend). c. proactieve handhaving, niet alleen op basis van klachten van de burger. Aanvullend vraag ik mij af: Hoe gaat u art. 4.23 handhaven? en wie?

Reactie provincie 2

De handhaving van de provinciale regels die gelden voor stiltegebieden hebben wij gemandateerd aan de Omgevingsdienst NHN (OD NHN). In de praktijk gebeurt handhaving momenteel inderdaad voornamelijk aan de hand van klachten, maar wij streven ernaar om in de toekomst zo mogelijk steeds meer proactief op de stiltegebied regels toe te gaan zien. Wij geven hierbij wel alvast aan dat dit niet altijd mogelijk zal zijn bij alle aspecten van het stiltegebied regime. Het verbieden van promotie en/of verheerlijken van stiltegebieden of het omleiden van motorvoertuigen om de stiltegebieden heen valt niet onder onze bevoegdheden.

Idee Noord-Holland 2

Stiltegebied Het Grootslag-West is in het verleden aangewezen als stiltegebied vanwege de status van natuurreservaat en de daarbij horende vele pleisterende vogelsoorten in het gebied. Recreatie is vooral extensief en gericht op fietsen door het West-Friese cultuurlandschap. In het moerasgebied wordt veel gevaren.

Klacht Gemeenten West-Friesland:

Voor Stiltegebied Grootslag-West (16; plaatje links volgende pagina) is onderzoek uitgevoerd dat aantoont dat het gebied niet voldoet aan de uitgangspunten voor een stiltegebied. Tijdens diverse bijeenkomsten (stilte tafels) is aangegeven dat het gebied in zijn huidige vorm niet kan voldoen aan de uitgangspunten voor een stiltegebied. Dit heeft te maken met het (recreatieve) gebruik van het gebied en het omgevingsgeluid afkomstig vanaf de N505, ondanks te treffen maatregelen zoals stil asfalt. In het onderzoek is dan ook aanbevolen dit gebied te laten vervallen als stiltegebied. Met de brief aan Provinciale Staten van 13 februari 2019 (kenmerk; 950064/1179362) brengt u verslag uit van de voortgang m.b.t. de actualisatie van het stiltegebieden beleid. In de brief geeft u aan dat, op basis van oplossingsrichtingen vanuit de stilte tafels, kan worden geconcludeerd dat elk gebied weer kan voldoen aan de criteria die gelden voor een “oase gebied”. De uitkomsten van de stilte tafels worden meegenomen in het traject van de herijking van het beleid en in het opstellen van nieuwe regels over stiltegebieden in de Omgevingsverordening. Als mogelijke haalbare maatregelen voor stiltegebied Grootslag-West stelt u voor: Herbegrenzen van het gebied waardoor agrarische percelen er uitblijven en een deel NNN wordt toegevoegd. Zie plaatje rechts volgende pagina.

Nu wordt in de Omgevingsverordening echter, zonder enig overleg met de regio, voorgesteld het gebied opnieuw ongewijzigd vast te stellen als stiltegebied. Dit is niet in lijn met de brief en oplossingsrichting die u op 13 februari 2019 aan PS verzonden heeft. Zonder in beeld te hebben wat de (juridische) gevolgen zijn, is het onzes inziens niet wenselijk het stiltegebied Grootslag West in zijn huidige vorm vast te stellen. Het vaststellen van het stiltegebied kan ongewenste gevolgen hebben voor de bereikbaarheid van de regio en biedt geen meerwaarde voor de karakter van het gebied Grootslag-West. Wij zien graag dat de herbegrenzing, zoals voorgesteld in het onderzoek, nu al doorgevoerd wordt. Stiltegebied De Weere Het de begrenzing van het stiltegebied De Weere loopt in de gemeente Opmeer over het stedelijk gebied van de lintdorpen (lees: de linten van de lintdorpen De Weere, De Gouwe en Aartswoud, inclusief de daarbij behorende wegen). Het verzoek is deze lintdorpen buiten de begrenzing van het stiltegebied te houden.

Reactie provincie:

Zoals al eerder is aangegeven zullen de uitkomsten van de stilte tafels te zijner tijd worden meegewogen in het traject om te komen tot een herijking van het beleid voor stiltegebieden. Dit is echter een ander traject en is hier niet aan de orde.

Klacht Gemeenten West-Friesland 2:

In Artikel 4.23 Stiltegebieden; Er vanuit gaande dat de motorvoertuigen voldoen aan de wettelijke bepalingen en dat daar op gehandhaafd wordt, is deze bepaling zinloos omdat er dan immers geen geluidsoverlast ontstaat. Bovendien is deze niet handhaafbaar.

Reactie provincie 2:

Uitgangspunt is om de handhaving zo goed mogelijk in te richten binnen de bestaande mogelijkheden.

Bedrijven die vrezen voor hun toekomst omdat ze binnen een stiltegebied vallen;

  • Zeilschool de Vuurtoren: stiltegebied De Wijde Blik
  • Scherpel Jachtwerf BV: stiltegebied De Wijde Blik

Reactie provincie:

De begrenzing van de stiltegebieden is niet gewijzigd met de komst van de Omgevingsverordening NH2020.

Idee Noord-Holland 3

Klacht Gemeente Landsmeer:

In de Ontwerp-Omgevingsverordening NH2020 is het werkingsgebied ‘Stiltegebieden’ opgenomen. Natuurgebied Ilperveld is gesitueerd binnen de gemeente Landsmeer en is aangemerkt als stiltegebied. Het aanmerken van het Ilperveld als stiltegebied achten wij als een logische keuze. Daarentegen hebben wij wel moeten concluderen dat het ingetekende stiltegebied overlap heeft met particuliere woonpercelen aan de westzijde van het stiltegebied, zie afbeelding 6 in de bijlage. Dit geldt ook voor een groot gedeelte van de dorpskern van Purmerland en de sportvelden gesitueerd aan de Purmerlanderrijweg. Tot slot valt op dat het gemeenteterrein, dat momenteel wordt gebruikt als baggerdepot en opslag, deels is aangemerkt als stiltegebied. Middels voorliggende zienswijze vragen wij u om de contouren van het stiltegebied binnen de gemeente Landsmeer aan te passen en netter in te tekenen, zodat er geen overlap meer is met de hierboven genoemde locaties.

Reactie provincie:

Dank voor de opmerking. Bij het traject om te komen tot herijking van het stiltegebieden beleid kan dit worden opgepakt en meegenomen. Dit is echter een ander traject en zal nog niet mee worden genomen in de Omgevingsverordening NH 2020.

(Provincie Noord-Holland, 2020)

VOORSTEL REPORTAGES

Noord-Holland

Een reportage in Enkhuizen met betrekking tot overlast in het stiltegebied Grootslag-Oost.

Spreken met bewoners, lokale partijen, provincie en gemeente Enkhuizen

Voordelen:      veel wrijving tussen bewoners en provincie

Nadelen:         wellicht lastig om sprekende bewoners te vinden

Overlast gaat over o.a. motoren, rijden die er nog in herfst?

Drenthe

Het gebied Dwingelderveld heeft de prijs gewonnen voor stilste gebied van Nederland. Toch heeft NMF Drenthe nog steeds kritiek op het stiltebeleid van de provincie Drenthe. Een reportage in het gebied met stilte metingen.

Spreken met provincie, RUD-Drenthe en NMF Drenthe.

Voordelen: bronnen allemaal geregeld.

Nadelen: wellicht wat magertjes qua wrijving.

GESPROKEN BRONNEN

  • Gerrie Eleveld; geluidsadviseur bij de Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUDD)
  • Judith van den Berg; NMF Drenthe
  • Alies Klomp; Communicatieadviseur Provincie Drenthe

 LITERATUURLIJST

  • Provincie Noord-Holland. (2020). Nota van beantwoording: beantwoording per zienswijze (concept). Geraadpleegd van https://api1.ibabs.eu/publicdownload.aspx?site=noordholland&id=1100243708

Over de auteur