Research Nieuwsbericht Lawaaiflitser

Research Nieuwsbericht Lawaaiflitser

RESEARCH

Ons land telt steeds meer motorrijders. Steeds meer mensen halen hun motorrijbewijs. In 2019 zijn er 30.067 mensen geslaagd, dat is een stijging van 4,6 procent t.o.v. 2018. De verkoopcijfers behaalden in 2019 een hoogtepunt met ruim 14.000, waarbij in de tweedehandsverkoop zelfs 124.000 transacties werden behaald. In januari 2020 werden er 956 nieuwe motoren geregistreerd, het hoogste aantal voor de maand sinds 2009. Er zijn nu bijna anderhalf miljoen motorrijders in Nederland (RTL Nieuws, 2020).

Voor motoren en bromfietsen bestaat in ons land geen Apk. Nederland zou andere Europese landen als Duitsland moeten volgen met een verplichte Apk voor motoren. En dat zou dus uitdrukkelijk eveneens een geluids-APK zijn. De Europese vereniging van motorfietsfabrikanten (ACEM) is bezig om een verplichte APK voor motoren, bromfietsen en scooters te maken. De ACEM wil zo snel mogelijk richtlijnen opstellen voor Brussel. De plannen worden gesteund door brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging, maar de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) is fel tegen de plannen van een APK, omdat zij van verkeersminister Eurlings en een meerderheid van de Tweede Kamer dit voorjaar te horen hebben gekregen dat die Apk-keuring er niet hoeft te komen (Nieuwsmotor, 2020).

Naast een Apk-keuring, zijn er ook nog andere maatregelen bij onze Oosterburen genomen. Duitsland heeft een wet aangenomen waarin plannen zijn opgenomen dat een motorfiets niet meer dan 80 db(A) mag produceren. In Oostenrijk zijn bepaalde toeristische routes afgesloten voor motorfietsen die meer dan 95 db(A) produceren. Men loopt daar het risico op 220 euro boete en een verzoek om rechtsomkeert te maken (Voermans, 2020).

In Rotterdam is er een proef/experiment gaande met de zogenaamde ‘lawaaiflitspaal’. In Parijs loopt dit experiment al langer, maar daar worden ook nog geen boetes uitgeschreven. Hiervoor moet eerst de wetgeving worden aangepast. Ook in Nederland zijn de technische mogelijkheden van de meetmethode en de juridische context zijn nog onvoldoende helder. De paal meet het aantal decibel wat een langsrijdend voertuig produceert. De geldende boete van 380 euro voor geluidsoverlast wordt zelden uitgeschreven, omdat de politie Rotterdam op dit moment maar over twee mobiele decibelmeters beschikt en lawaaimakers op heterdaad moeten worden betrapt. Vandaar dat deze proef is gestart (Keunen, 2019).

Er heeft dus inderdaad een proef gelopen van augustus tot oktober, maar daaruit bleek dat verkeerslawaai niet goed genoeg is te onderscheiden van de rest van het lawaai. De flitser kan dus ook nog niet ingezet worden en de proef is beëindigd. Of het in de toekomst wel gebruikt kan worden, is volgens de gemeente afhankelijk van technische ontwikkelingen (Persoonlijke communicatie, 1 november 2020).

VOORSTEL PRODUCTIE

Vanuit de Open Redactie zijn er veel Volkskrant-lezers die overlast van motoren een belangrijk onderwerp vinden om aan te kaarten. Er is al veel in de media verschenen op het gebied van overlast door motoren. De proef met de lawaaiflitspaal (Gemeente Rotterdam) en een eventuele toekomstige Apk-keuring voor motoren zijn in mijn ogen interessante invalshoeken. Ik denk dan aan reportages waar je motoren langs zo’n flitspaal (Gemeente Rotterdam) laat rijden of een garage een fictieve Apk-keuring op motoren laat uitvoeren. De Volkskrant denkt aan nieuwsbericht over de stand van zaken op het gebied van de lawaaiflitser.

GESPROKEN BRONNEN

  • Ekin Yazbahar-Sönmez; Woordvoerder Stadsontwikkeling Gemeente Rotterdam
  • Maarten Lörtzer; Woordvoerder TNO

LITERATUURLIJST

  • Dittrich, M. G., & van Beek, P. J. G. (2019a). Geluid van gemotoriseerde tweewielers: Handelingsperspectieven. TNO. Geraadpleegd van https://repository.tno.nl/islandora/object/uuid:26c829e8-2f95-4da3-a00f-796615490d0a
  • Dittrich, M. G., & van Beek, P. J. G. (2019b). Praktijkemissies geluid van tweewielers en auto’s. TNO. Geraadpleegd van https://repository.tno.nl/islandora/object/uuid%3Af6d7df94-f1e6-4b4c-8f5e-13132fc2bbb1
  • Dittrich, M. G., van Mensch, P., Elstgeest, M., & van Beek, P. J. G. (2019). Europese limieten voor geluid- en uitlaatemissies van tweewielers. TNO. Geraadpleegd van https://repository.tno.nl/islandora/object/uuid%3A359342e9-165c-42fb-a053-67a16c6d4ff9
  • Keunen, Y. (2019, 19 december). Proef met lawaaiflitser leidt nog niet meteen tot boetes. Geraadpleegd van https://www.ad.nl/rotterdam/proef-met-lawaaiflitser-leidt-nog-niet-meteen-tot-boetes~af9c9179/
  • (z.d.). Apk-keuring voor motorfietsen. Geraadpleegd van https://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/3831-apk-keuring-voor-motorfietsen#:%7E:text=Nederland%20kent%20als%20een%20van,APK%20voor%20motoren%20zou%20komen
  • RTL Nieuws. (2020, 18 februari). “Steeds meer mensen halen motorrijbewijs”. Geraadpleegd van https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5026926/motorrijbewijs-motorrijles-cijfers-geslaagd-verkoopcijfers
  • Voermans, T. (2020, 26 juni). Motorrijder wordt paria van de weg: verzet groeit. Geraadpleegd van https://www.ad.nl/auto/motorrijder-wordt-paria-van-de-weg-verzet-groeit~a7a17890/

Over de auteur