Over de jaren is nieuwe technologie makkelijker, goedkoper en meer toegankelijk geworden voor de gemiddelde consument. Dit geldt ook voor fietsen. E-bikes leken een paar jaar geleden een luxe voor de gemiddelde consument. Dit blijkt volgens kerncijfers van de Nederlandse Vereniging de Rijwiel en Automobiel Industrie (RAI) snel te veranderen.
Er is hier te zien dat in 2023 de leidende categorie in totaal verkochte fietsen de e-bike blijkt te zijn met 56% van het marktaandeel. Dat is 24% meer dan normale fietsen. Dit betekent dat meer dan de helft van de verkochte fietsen in 2023 e-bikes waren. Maar is dit ook terug te zien in het openbaar? Dat is wat wij wilden onderzoeken. We hebben een openbare observatie op een drukke plek op de schoolcampus van de Hogeschool Utrecht gedaan. We hebben op de dagen maandag, woensdag en donderdag in totaal 1 uur lang zitten tellen bij het bekende regenboogfietspad. Dit is een veelgebruikte weg die mensen nemen om meerdere vestigingen van de HU te bereiken. De tijdsloten die we hadden gekozen voor de metingen waren tussen 11:20-12:00, 14:15-14:25 en als laatst 16:30–16:40, zo hebben we een meting voor de rustige middaguren en ook de drukte aan het eind van de schooldag. Hier is wat wij hebben gevonden.
Uit onze observatie bleek dat er bijna 3 keer zoveel normale fietsen reden op de campus dan e-bikes. Dus ondanks dat de e-bike tegenwoordig de meest verkochte categorie in fietsen is, is de normale stadsfiets op de schoolcampus van de HU toch de favoriet.
Geschreven door Fadil Hameem, Ying-Zi Pan, Suzanne Meijer.