Het Europees Kampioenschap Voetbal 2020. Een historisch moment, het was namelijk de eerste keer dat een sociaal medium een groot sportevenement ging sponsoren. De meeste antwoorden die je krijgt als je vraagt welk platform dit zou zijn, zou een groot aandeel gezegd hebben: Facebook. Maar dat is dus niet de realiteit, TikTok was de sponsor van het EK Voetbal 2020! Opvallend feit hieraan: TikTok bestond in 2016 nog niet eens en heeft nu al een miljard gebruikers.
Facebook, het alom bekende social media platform en het grootste platform dat nu bestaat, bestaat nu al meer dan 10 jaar. Facebook is ooit gestart op een Universiteit in Amerika om medestudenten te leren kennen. Langzaamaan groeide dit lokale medium uit tot het grootste platform ooit welke invloed heeft op het dagelijks leven van miljarden mensen. Andere platformen van Facebook zijn onder meer WhatsApp en Instagram.
TikTok is een heel ander verhaal. In de tijd dat Facebook startte met zijn platform duurde het bijna 10 jaar voordat TikTok gestart werd. TikTok startte in 2016 als een Chinees platform en breidde eind 2017 mondiaal uit.
Hoe kan het dat TikTok zo populair werd? Dit kwam omdat je op dit platform entertainment kon maken en bekijken waar niet bij nagedacht hoeft te worden. Dit was vooral heel populair onder de jeugd.Uit (beschikbare) cijfers blijkt dat TikTok in 2018, twee jaar na de start van TikTok, al 85 miljoen maandelijkse gebruikers had.
Nu even naar het heden. TikTok heeft (bijna) 5 jaar na zijn start al een historische mijlpaal behaald: 1 miljard maandelijkse gebruikers. 1 Miljard maandelijkse gebruikers betekent dat 1 op de 8 personen op de wereld TikTok maandelijks gebruikt. In contrast staat Facebook, die ongeveer 6 jaar gedaan heeft om 1 miljard maandelijkse gebruikers te krijgen. Andere bekende platformen als Twitter en Snapchat hebben deze mijlpaal nooit behaald.
Er kan wel gesteld worden dat TikTok een van de snelste, zo niet het snelst groeiende sociaal media platform ooit is.