Waar we hopen dat corona ten einde komt, zit ook een angst bij een hoop. Na de vakantie weer gewoon naar school kunnen, maar wat blijkt is dat het voor veel studenten niet meer gewoon gaat zijn. Het online onderwijs heeft veel Hogescholen op ideeën gebracht om vanaf na de zomervakantie alles anders aan te pakken. Zo ook bij de Hogeschool Utrecht. Dit lieten zij weten, onder andere in de voorlichting aan de huidige eerstejaars journalistiek over hun tweede leerjaar. Daar werd verteld dat de Hogeschool Utrecht overgaat naar vast gedeeltelijk Hybride onderwijs. Dit onder andere door het te kort aan 400 personeelsleden. Waar de nieuwe eerstejaars zoals altijd weer voorrang gaan krijgen op de lessen op school zijn de aankomende 2e jaarstudenten maar 6-8 uur les per week op de campus te vinden.
Welke lessen dit gaan zijn werd niet al te duidelijk besproken. Ze hopen vooral de lessen voor feedback online te geven, en misschien zelfs de hoor colleges. Maar het kunnen ook andere lessen gaan zijn. Wat doen ze weer vaag. Ook wordt er beaamd vanuit de Hogeschool Utrecht dat dit ook door studenten als fijn wordt ondervonden. Hoewel een gedeelte van de studenten online les helemaal geen probleem vindt, zit daar wel een evenwicht in met de studenten die het helemaal niks vinden. Studenten missen live contact, willen geen online lessen meer, maar aan de andere kant kunnen ze ook niet meer volledig zonder. Het probleem is dat het contact tussen studenten en docenten op een zeker level verslechterd is. Docenten die maar een dag in de week werken en dan ook niet op andere dagen antwoorden, docenten die alleen maar werken met van tevoren opgenomen ‘’kennisclip hoorcolleges’’. Als we dat hadden gewild dan hadden we ons wel aangemeld voor een abonnement op YouTube of Netflix. De lessen worden de duurste streamingsserver met het slechtste bereik en presentatie.
Terwijl ons leven op zijn kop staat en het weer normaal begint te worden heb ik een wens die ik graag naar het onderwijssysteem in Nederland uit wil uitspreken. Maak het onlineonderwijs niet het normaal. Het halen van de vakken zegt niks over het welbevinden van de student. Het aantal afleidingen was minder geworden tijdens de coronacrisis en er was meer tijd voor studeren, maar als we naar het normaal terug gaan zijn deze afleidingen er weer.
Een aantal studenten zeggen dat ze mentaal vastzitten, en dat de tijd die normaal gesproken de tijd van je leven moet zijn, de studententijd, helemaal niet voelt als je een studententijd doorbrengt in je slaapkamer. Als we niet voor een echte studententijd hadden willen gaan dan hadden we wel een thuis studie gevolgd. Als dat zo was geweest had ik zelf ook niet geklaagd, maar veel studenten hebben net zoals ik niet gekozen voor een opleiding die te volgen is achter een computerscherm. Er zijn ook een groot aantal studenten helemaal niet gestart met hun opleiding tijdens de corona pandemie, omdat ze het onlineonderwijs helemaal niks vinden. We hebben gekozen voor een opleiding fysiek, waar je mensen ziet, nieuwe vrienden maakt, kennis op doet van elkaar, dingen doet in de praktijk. 6-8 uur per week fysiek les is daar niet goed genoeg voor, om al deze belangrijke dingen mogelijk te maken. 6-8 uur aan lessen zijn maar gemiddeld 3 lessen op een Hogeschool. Als de kwaliteit nog eens goed was online dan hoefde ik niet te klagen, maar over het algemeen is dat het niet. Docenten die niet weten hoe je schermdelen werkt, een slechte verbinding hebben of alleen maar aan een stuk doorpraten. Door het niet hebben van fysieke lessen missen we zoveel aan wat er nu echt gebeurd, er kan bijna geen discussie aan worden gegaan over de stof in lessen, waardoor verwerking van stof ook minder goed gaat.
Het mentale welzijn en de motivatie van studenten zakt. Het is steeds een eenrichtingsverkeer. Ik snap dat sommige studenten het online les hebben wel fijn vinden, dit doordat je gewoon makkelijk werk kan inplannen zonder lessen te missen, maar is het niet beter om in contact te zijn en de stof goed fysiek te verwerken? Is dat niet iets wat je mist? Ik heb ook begrip voor de Hogescholen die een overschot aantal studenten hebben en zeggen geen ruimte te hebben, maar er moet toch een mogelijkheid zijn dat het wel kan? Tijdens dit schooljaar, wanneer ik af en toe naar school mocht werd er ook gezegd dat er een overschot aan eerstejaars studenten was. Dan is de vraag nog steeds waarom er zoveel lokalen leeg stonden. Ook genoeg om de 1,5 meter te kunnen handhaven en te voldoen aan het aantal mensen wat op school mocht zijn. Als de corona pandemie over is kunnen we vast wel met 3 à 4 klassen een hoorcollege volgen. Daar zijn de ruimtes groot genoeg voor. Het is een kwestie van planning. Er zal zelf op niet permanente locaties lesgegeven kunnen worden als de klassen weer ingedeeld worden op waar ze vandaar komen. Zo wordt het grootste probleem, wat volgens de Hogeschool Utrecht de ruimte is, opgelost. Ze hebben veel geld gekregen om de achterstanden in te halen, gooi dit geld dan ook naar de achterstand van de mentale gesteldheid van deze studenten. Want dat is gemiddeld slechter dan de schoolresultaten.