Aseksualiteit, een groot spectrum

”Mensen die geen seks hebben”. Dat is de eenzijdige definitie van hoe een groot gedeelte van onze maatschappij aseksualiteit omschrijft. Het aseksuele spectrum is veel breeder dan dat  en dit is nog steeds redelijk onbekend bij mensen. Aseksualiteit is onderdeel van LGBTA+ gemeenschap, ook al weten veel mensen dit niet.. Hoe iemand zich voelt die aseksueel is kan qua gevoel veranderen, dit ervaarde Stephanie namelijk ook.

Wat is aseksualiteit

Het aseksueel spectrum is iets om te onderzoeken ”Het is iets wat kan veranderen.”

Verschillende ervaringen
Aseksuele personen zitten allemaal op een spectrum. Hoewel veel mensen gelijkenissen met elkaar vertonen, zijn er ook grote verschillen. Veel aseksuele personen komen ook pas laat achter hu seksualiteit. Een aantal jaar geleden kwam Samantha Ruijter er pas achter wat aseksualiteit is, wat zij zelf schandelijk en veel te laat vindt.  ‘’Het moment dat seksualiteit op school wordt besproken, moet ook het moment zijn dat aseksualiteit benoemd wordt. Doordat dit niet wordt gedaan, voelen veel pubers, waar ik er ook een deel van was, zich raar. Het risico ontstaat, doordat er geen bekendheid is over aseksualiteit en dat het heel normaal is, dat mensen toch over hun eigen grens heen gaan en seksuele dingen gaan proberen. Dingen waar ze zich eigenlijk helemaal niet goed bij voelen.’’

Acceptatie
Acceptatie van aseksuele personen is in veel omgevingen nog verder te zoeken. Zo krijg Samantha Ruijter vaak rare dingen te horen van onwetende mensen omtrent het onderwerp. Zo hoopt ze dat mensen er in de toekomst mee om zullen gaan: ”Door het gewoon te accepteren. Door geen dingen te zeggen zoals ‘misschien heb je nog niet de juiste ontmoet’ of ‘wellicht was de seks gewoon niet zo goed’ Dat soort dingen hebben we al 500 keer gehoord en dat zijn we moe. Het is prima dat je het niet begrijpt. Ik kan me ook geen leven voorstellen met een partner of seks. Het enige wat ik vraag is acceptatie.” verteld Samantha Ruijter. Stephanie deelde ook zelf ook al gauw haar ervaring met haar naaste omgeving ”Binnen een jaar had ik het aan de belangrijkste mensen in mijn naaste omgeving verteld. Ik begon met twee vrienden en op het eind als één van de laatste mijn moeder. Ik wilde namelijk een post voor pride delen en ik dacht ze heeft het recht om het van mij direct te horen dan via een facebookpost.” Acceptatie vond ze heel erg fijn en ze snapte dat wereld, waaronder haar omgeving veel vragen zou hebben, maar daar stond ze open voor.

Aseksuele personen zijn misschien maar een klein onderdeel van onze samenleving maar wist je dat er even veel mensen zijn die rood haar hebben, als mensen die aseksuele gevoelens vertonen? Het is dus niet zo ongewoon als mensen denken.

Bron: Asexuality: prevalence and associated factors in a national probability sample https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15497056/

Grafiek aantallen aseksualiteit, op klikken voor interactieve grafiek

Een onderdeel van het leven, maar toch vaak onbesproken
Mensen zoals Stephanie en Samantha die onder het aseksueel spectrum vallen konden tot een aantal jaar geleden geen lotgenoten contact hebben. Tot dat het AVEN forum in Nederland tot stand kwam. Een forum waarop aseksuele mensen hun ervaringen kunnen uitwisselen. Langzaam komt er een iets uitgebreider beeld over wat aseksualiteit inhoud voor de buitenwereld. Stephanie laat weten dat aseksualiteit ”’maar een onderdeel van haarzelf is.”

”’Aan de ene kant is het niet een heel belangrijk deel van mezelf.  Aan de andere kant spreek ik mezelf er wel over uit in de media. Dit voor de mensen die dit niet kunnen doen omdat ze dan door hun naaste omgeving beoordeeld worden.”

Verantwoording
Dat er 1% aan aseksuele mensen is gebaseerd op een onderzoek gedaan door Anthony Bogaert in 2004 op basis van een enquête die in 1994 in Groot-Brittannië is uitgevoerd. Tegenwoordig ligt dit percentage waarschijnlijk hoger, omdat de term steeds meer bekendheid krijgt. Ik heb berekend hoeveel aseksuele mensen er daardoor in Nederland moeten zijn door het aantal inwoners van Nederland (CBS) te delen en te brengen naar 1%.