Praktijkgericht onderzoek: Hoe berichten journalisten over donorkinderen, (wens)ouders en donoren in Nederlandse kranten (2015–2025)?
Als donorkind heb ik vanaf 2019 tot nu zelf mijn verhaal vertelt, wat maakte dat ik tot mijn onderwerp voor mijn praktijkgericht onderzoek kwam. Mijn praktijkgericht onderzoek richt zich op de manier waarop journalisten berichten over donorkinderen, (wens)ouders en donoren in Nederlandse kranten in de periode 2015–2025. De hoofdvraag vormt de centrale vraag:
Hoe berichten journalisten over donorkinderen, (wens)ouders en donoren in Nederlandse kranten (2015–2025)?
Door deze vraag te beantwoorden, wordt inzicht verkregen in de taal, inhoud en perspectieven in de berichtgeving rondom donorkinderen, wensouders en donoren. Om de hoofdvraag goed te onderzoeken, zijn drie deelvragen opgesteld. Deze deelvragen helpen bij het toelichten van verschillende aspecten van de berichtgeving en vormen een gestructureerde basis voor de analyse.
- Wat is de inhoud en thematische focus van de Nederlandse kranten berichtgeving over donorkinderen, (wens)ouders en donoren?
Hier wordt onderzocht waarover precies wordt bericht en welke thema’s centraal staan. Subvragen:
- 1.1 Welke onderwerpen en thema’s komen in de berichtgeving naar voren? (Inhoudsanalyse/literatuuranalyse)
- 1.2 Hoe heeft de thematische focus zich ontwikkeld tussen 2015 en 2025? (Inhoudsanalyse)
- 1.3 Welke aspecten van het leven van donorkinderen, (wens)ouders en donoren krijgen de meeste aandacht? (Inhoudsanalyse)
- Welke taal en framing wordt gebruikt voor donorkinderen, (wens)ouders en donoren?
Deze vraag onderzoekt de woorden en die in de berichtgeving worden gebruikt, en de manier waarop betrokkenen worden gepresenteerd. Subvragen:
- 2.1 Welke woorden gebruiken journalisten om donorkinderen, (wens)ouders en donoren te beschrijven? (Inhoudsanalyse en literatuuranalyse)
- 2.2 Welke woorden gebruiken donorkinderen, (wens)ouders en donoren zelf om zich te beschrijven? (Literatuuranalyse)
- 2.3 Worden donorkinderen, (wens)ouders en donoren vooral positief, neutraal of negatief neergezet? (Literatuuranalyse en inhoudsanalyse)
- Welke bronnen en perspectieven komen naar voren in de berichtgeving over donorkinderen, (wens)ouders en donoren?
Deze deelvraag richt zich op de actoren die aan het woord komen en de verdeling van perspectieven in de artikelen. Subvragen:
- 3.1 Wie komen er aan het woord in de artikelen (donorkinderen, wensouders, donoren, artsen, beleidsmakers, experts)? (Inhoudsanalyse)
- 3.2 Hoeveel ruimte krijgen de verschillende perspectieven? (Inhoudsanalyse)

