“Bij veel mensen van mijn leeftijd is cosmetische chirurgie nog steeds taboe”

Jeugdfoto Cindy Schrikkema

“Ik ben opgegroeid in een heel vrijdenkend gezin.” Cindy Schrikkema (48) is geboren en getogen in Alkmaar. Hier groeit ze op in een heel vrijdenkend gezin. Haar ouders zijn gescheiden en beide zijn hertrouwd. Samen met haar broer groeit ze op bij haar moeder, daarnaast heeft ze een halfzus en twee halfbroertjes die bij haar vader opgroeien.

Botox voor de Hollywoodsterren

Rond haar drieëntwintigste (1996) leert Cindy voor het eerst over het bestaan van plastische (cosmetische) chirurgie. Ze leerde het kennen via de televisie en het internet, dat er toen net was. Cindy: “Wij waren één van de bevoorrechten die toen al internet hadden.” Op dat moment stond het haar enorm tegen, ze zou nooit van haar leven cosmetische of plastische chirurgie ondergaan. De voorbeelden die zij had waren naar haar zeggen dan ook Connie Breukhoven (nu Connie Witteman) en Melanie Griffith, dit vond ze ontzettend lelijk. Cindy: “Er werd wel eens over gesproken. Maar plastische chirurgie dat deed je gewoon niet. Het was iets voor de rijken en de filmsterren. Daarnaast was mijn stiefvader bioloog en vond (en vind) hij dat allemaal onzin. ”

Ooglidcorrectie in 2017

Op haar vierenveertigste onderging Cindy haar eerste cosmetische chirurgie behandeling. Hierbij heeft ze een ooglidcorrectie laten doen, omdat ze door ouderdom hangende oogleden kreeg. Ongeveer twaalf jaar geleden kende ze iemand die dat had laten doen, maar hier heel stiekem over deed. Wel vond ze het heel mooi, maar het was in die tijd nog heel duur volgens Cindy. Een behandeling kostte op dat moment 1500 euro. Samen met een vriendin besloten ze hiervoor te gaan sparen en zagen ze opeens een aanbieding bij een cosmetische chirurgie praktijk, waar het maar 380 euro kost. Ze is er nog steeds heel blij mee, omdat het een frissere blik geeft.

Cindy in 2016: Vóór cosmetische chirurgie en fillers/botox

Cindy in 2019: Na cosmetische ingrepen en chirurgie

“Vrienden en familie weten het gewoon en anderen die er naar vragen vertel ik het eerlijk.” Niemand reageert er raar op. Wel heeft ze 2 jaar terug, in 2019 een botox behandeling voor haar fronsrimpel laten doen en lipfillers. Hier werd achter haar rug over geroddeld door ex-collega’s. Dit had volgens Cindy te maken met onderling ‘vrouwen-venijn’: “ze waren jaloers op mijn werkprestaties dus zochten iets om over te roddelen. Daarnaast hebben ze het nooit in mijn gezicht gezegd, alleen achter mijn rug om.” Vrienden en familie weten ook dat ze cosmetische chirurgie behandelingen doet en heeft ondergaan. Cindy: “Mijn man vindt het fantastisch die lipfillers. Vooral omdat hij weet hoe onzeker ik was over mijn bovenlip. Hij is dus vooral heel blij voor mij.” De dochter van Cindy is 24 en ondergaat zelf ook cosmetische ingrepen. Zij heeft ook lipfillers en daarnaast kaak- en kinfillers. Wat Cindy daarvan vindt? Ze vindt het wel grappig: “de jeugd is er tenminste heel open over naar elkaar, en fillers en botox zijn tijdelijk, wat ik wel zonde vind is als die jonge meiden erin doorslaan.”

Taboe in de huidsalon

Cindy werkt bij een huidsalon, waarbij ze wel eens aan klanten vertelt dat ze botox heeft gedaan: “Wanneer mensen een schoonheidsbehandeling willen voor hun fronsrimpel ben ik direct heel eerlijk tegen ze. Dan wijs ik naar mijn voorhoofd en de botox die ik zelf heb gedaan en vertel ik dat dit het beste werkt.” Cindy merkt dat er heel veel mensen zijn van haar leeftijd of ouder die cosmetische chirurgie voor hun gezicht gebruiken of willen gebruiken, maar hier helemaal niet open of eerlijk over zijn. Cindy: “Zoveel mensen die ik ken gebruiken het, maar willen vooral voor laten komen dat alles naturel is. Ik zie daar een heel groot verschil in met de generatie van mijn dochter. Vroeger was het natuurlijk ook een taboe, maar ik denk ook dat het meespeelt dat mensen gewoon niet toe willen geven dat ze de ouderdom een beetje willen verdoezelen.”

Bron CBS, 2021. Aantal ingrepen in 2019 per leeftijdscategorie. Verantwoording: Geen recentere cijfers dan 2019. Daarnaast worden hierbij de non-chirurgische cosmetische ingrepen niet meegeteld.

[ssba]

The author

My name is Nan Cao Blokhuis, I'm a journalism student from the Netherlands. Besides this I'm a freelance journalist interested in conflict, corruption and humanitarian crisis around the world. In the near future I'm aspiring to become an investigative journalist reporting from the heart of conflict- and crisis areas. Before studying journalism I have been studying Anthropology and Social Sciences at the University of Amsterdam.