Als je hem ziet lopen op straat zou je hem niet herkennen, maar toch is de 16-jarige Senna Ooms uit Enter de man achter een bekend meme-account op Instagram. Memes zijn grappige plaatjes, teksten of video’s. Het account N.ederlandse_memes telt op dit moment meer dan 27.000 volgers. Wat nu booming is? Corona-memes.
Elke dag post Senna een grappig plaatje met tekst erbij, die hij zoveel mogelijk zelf probeert te maken. Het zelf maken, zorgt ervoor dat een meme uniek is. Met die uniekheid probeert Senna zich met zijn meme-account dan ook te onderscheiden van andere accounts, en dat werkt. “Soms re-posten grote accounts, met honderdduizenden volgers, mijn memes. Dan doe ik toch wel iets goed.” Hoewel de faam van Senna’s account gestaag toeneemt, blijft hij bescheiden over de populariteit.
Met zijn memes probeert Senna bijna altijd in te spelen op wat er speelt in het nieuws. Op dit moment is dat natuurlijk corona. “De corona-memes zijn zeker in trek.” beaamt hij. “Ik zie dat ze populairder zijn dan andere memes, maar dat is gewoon omdat het nu erg speelt.” Ook Senna’s volgers zijn sinds de corona-posts toegenomen. “Het is niet zo dat ik er ineens tienduizenden volgers bij heb, maar ik zie dat het aantal volgers deze maand wel iets harder is gestegen dan normaal.”
Toch kiest Senna ervoor om maar één meme per dag te posten, terwijl je er gezien de omstandigheden veel meer likes mee kunt scoren. “Ik post liever één keer per dag iets wat ik zelf ook echt leuk vind, dan meerdere dingen die eigenlijk niet echt grappig zijn.”
Hoewel de coronacrisis memes populairder dan ooit lijkt te maken, is het vooralsnog niet echt een lucratieve business. Met de memes zelf kun je namelijk geen geld verdienen. Wél doet Senna weleens een zogeheten ‘promo’ voor een bedrijf of account. Door zo’n promotie kan een bedrijf of account weer meer volgers trekken. “Als een bedrijf of account gepromoot wil worden, sturen ze me een privébericht. Dan stuur ik ze hoeveel ik vraag en vraag ik wat voor promo ze willen,” legt hij uit. “Als ze het bedrag niet te duur vinden, stuur ik ze een betaalverzoek en promoot ik ze.” Een promotie via een story – een bericht dat na 24 uur weer verdwijnt – is goedkoper dan een post. Met een post bereik je namelijk meer mensen.
Havoleerling Senna maakte zijn meme-account ooit aan tegen verveling. Hij had al eerder accounts, maar dan in het Engels. Toch besloot hij om een Nederlands account te beginnen. “In het Engels heb je veel grote accounts, dan heb je dus ook meer concurrentie.” zegt hij. Daarnaast is het maken van memes in het Nederlands eigenlijk een stuk makkelijker, zo beaamt Senna. Ook Senna’s omgeving vindt het leuk dat hij zo’n groot meme-account runt. Zowat zijn hele school weet ervan. “Mijn ouders weten het ook. Ze vinden het wel leuk, alleen memes behoren niet echt tot hun interesses.”
De aanhang van Senna’s account is best groot te noemen, maar wie zijn nou eigenlijk die 27.000 volgers van het account N.ederlandse_memes? Eigenlijk zijn het voornamelijk jongeren. Zo’n 51% is tussen de 18 en 24 jaar. Hoewel, dat is volgens Senna niet helemaal accuraat, want er zijn nog altijd mensen die niet hun daadwerkelijke leeftijd invoeren.
Zijn volgers ontvangen zijn memes vrijwel altijd positief, maar heel sporadisch duiken er weleens negatieve reacties op. Berichten over het milieu en voetbalclubs, bijvoorbeeld. “Ik heb eens iets gepost over Ajax die de Champions League finale verloor en toen lieten veel boze Ajaxsupporters zich uit in de reacties.” vertelt hij. Verder probeert Senna het zo neutraal mogelijk te houden, zodat het zoveel mogelijk mensen aanspreekt.
Foto: statistieken van de mensen die het account N.ederlandse_memes volgen
Bron: Senna Ooms
Waar andere meme-accounts soms dingen posten die wellicht over de grens gaan, probeert Senna er juist rekening mee te houden dat hij mensen niet beledigt. Hoe hij de grens dan bepaalt? “Zou ik het in het echt zeggen? Nee? Dan ga ik het ook niet posten.” Wel is Senna van mening dat je niet iedereen kunt pleasen. “Als je de memes niet kunt waarderen, dan moet je het account niet volgen.” Of je iets hebt gepost wat eigenlijk niet kan, merk je vaak achteraf. Als mensen de post volop rapporteren, wordt-ie namelijk offline gehaald door Instagram. Dat weet Senna maar al te goed: bij zijn eerdere meme-accounts heeft hij het weleens meegemaakt dat Instagram een post offline haalde. Dat wilt hij echter niet meer. “Het moet voor iedereen leuk zijn.”
Senna heeft het gevoel dat mensen best weleens de nodige portie steun kunnen halen uit memes, of eigenlijk uit humor in het algemeen. “We zitten allemaal binnen, je spreekt bijna niemand en er komt een heleboel negatief nieuws op je af. Memes kunnen dat misschien een beetje openbreken.” Onder andere uit onderzoeken van Sibe Doosje is eerder gebleken dat humor stress kan verlichten. Zo zou het onderwerpen lichter en minder griezelig maken. Daarnaast dient humor volgens onderzoekster Giselinde Kuipers als communicatiemiddel. Het coronavirus houdt iedereen bezig en humor kan dan gezien worden als één van de manieren om erover te communiceren. Memes vallen uiteraard ook onder humor.
Tot slot: de favoriete corona-meme van Senna. “Die over het weer. We hebben maandenlang niets anders dan regen gehad. Is het eindelijk mooi weer, moeten we binnen blijven.”
Foto: De favoriete meme van Senna
Bron: Meme-account N.ederlandse_memes