Volkszanger Noud Noutze; “Een klein guppetje” met grootse plannen!

Volkszanger Noud Noutze; “Een klein guppetje” met grootse plannen!

Ruim tien jaar geleden halverwege een wintersportvakantie, tussen de schnitzels en de schnaps door, gebeurt het dan. Noud Cloosterman is veertien jaar oud en een vriend van zijn ouders duwt hem een microfoon in zijn handen in een overvolle après-skibar. Wat begint als een soort geintje: “Kom op Noud, zing effe wat”, eindigt met een volle tent die juicht alsof er net iemand het volkslied heeft ingezet. Mensen vinden het leuk. Sterker nog, ze vinden het goed! Vanaf dat moment hoeft Noud geen drankjes meer te betalen in George-Bar, een après-skitent in Serfaus. Zolang hij elk jaar een paar liedjes zingt, komt hij als VIP binnen en staan de halve liters al voor hem klaar. Dat was niet het begin van zijn carrière, maar wél het moment waarop hij iets besefte: als hij zingt, luisteren mensen.

Nu is Noud 24, werkt hij fulltime bij een softwarebedrijf en staat hij elk weekend, soms wel vijf keer, op het podium. Volksmuziek en Nederpop zijn allang niet meer enkel het domein van vaders met bierbuiken en zonnebrillen op sterkte. Waar het genre ooit vooral draaide op dorpskermissen en huwelijken met bittergarnituur, zie je nu complete festivalweides uit hun plaat gaan op nummers die een paar jaar geleden nog als ‘fout’ werden bestempeld. Jonge artiesten als Samuel Welten, die op zijn achttienjarige leeftijd al miljoenen streams pakt met een lied dat rechtstreeks uit de kroeg lijkt te komen, laten zien dat het sentiment van volksmuziek springlevend is, maar dan in een moderner jasje. De teksten zijn simpel, soms zelfs cheesy, maar juist daardoor raken ze mensen. Iedereen snapt het. Iedereen zingt mee. Het genre tikt precies die behoefte aan naar iets herkenbaars, in een wereld waarin veel muziek klinkt als een over geproduceerde reclamespot. In die stroomversnelling van nieuwe up-and-coming volkszangers past Noud Noutze naadloos.

Ontstaan

Maar Noud Noutze is niet zomaar ontstaan. Noud moest op zijn zeventiende voor studie een bedrijf opstarten en kwam met een nogal origineel idee. “Ik kan wel iets gaan verkopen, maar hoe leuk is het als ik een bedrijf om mezelf heen bouw, want dan leer ik mezelf verkopen”, vertelt Noud over het opstarten van zijn zangcarrière. En zo ging het balletje dan écht rollen. Hij kon zijn passie voor zingen nu gaan combineren met zijn studie. Dit was het moment waarop hij ‘Zanger Dennis’ het leven in riep. Voor dit project schreef hij een heel businessplan, liet hij merchandise maken en deed hij veel verschillende boekingen in zijn geboortestad, Nijmegen.

Wat begon als een studieopdracht met een knipoog, veranderde langzaam in een echte act. En die act liep na een tijdje zó lekker dat Noud op een gegeven moment dacht: “Wat als ik dit een jaar lang serieus aanpak?” In januari vorig jaar hakte hij de knoop door. Geen losse optredens meer naast studie, maar volle focus. Binnen een paar maanden werd hij benaderd door boekingskantoor Lukassen, en niet veel later zat hij bij Universal Music Group aan tafel. Ja, die Universal. De Nederlandse tak, NRGY Music, thuisbasis van volkszangers als Frans Bauer en Mart Hoogkamer. Een van de eerste eisen, vertelt Noud: “Zanger Dennis moest eruit. Het was te veel grap en te weinig artiest. De naam ‘Dennis van Zuiderwijn’ werd nog even overwogen, omdat het een beetje studentikoos en een beetje ironisch was. Toen kwam mijn oom uiteindelijk met een top idee, namelijk: Noud Noutze.Volgens het label was deze naam fris, serieus genoeg, maar nog steeds honderd procent Noud.

Portret Noud Noutze

“Het is bij mij gewoon een uit de hand gelopen grap”, vertelt hij lachend. Maar achter die grap schuilt ook een serieuze werkdruk. Met werkweken van 60 tot 70, en soms zelfs 80 uur, is het voor Noud continu zoeken naar een balans tussen zijn baan, optredens en privéleven. “Soms ben ik zo moe dat ik echt denk: waar ben ik mee bezig?”, geeft hij toe. “Maar dan sta ik weer op een podium, hoor ik het publiek meezingen, en weet ik weer precies waarvoor ik het doe. Ik vind het gewoon te leuk! En als je iets echt leuk vindt, dan is hard werken niet zo erg.”

Vrienden

Volgens zijn huisgenoten zou er een rijk arsenaal aan verhalen bestaan over de opkomst van Noud Noutze. “Maar veel daarvan zijn niet geschikt voor publicatie”, zegt huisgenoot Lex met een glimlach. Toch weet hij een verhaal op te duiken dat een goed schetst van de begindagen.

“Ons studentenhuis heeft een winkelwagen die we gebruiken voor het wegbrengen van glas of voor grote boodschappen”, vertelt Lex. “Toen Noud zijn allereerste boeking had, voor 50 euro, ergens in een woonkamer, stapelde hij al zijn geluidsapparatuur in die winkelkar en trok hij ermee door heel Utrecht. Dit allemaal om daar vervolgens een halfuur te zingen voor een handjevol mensen. Dan zie je ineens hoe het later omslaat: ineens sloeg hij de vrijdagavondborrels over, omdat hij een show had. Hij kon er vaak niet meer bij zijn, vanwege andere verplichtingen. Hij begon dagelijks te bubbelen voor zijn stem, nam zangles, liep rond met honingsnoepjes, en tekende zelfs bij een platenlabel. Het begon eigenlijk nergens, en nu staat hij soms voor drieduizend man op het podium.”

Toch draait succes voor Noud niet alleen om zijn eigen prestaties. Het zijn juist de mensen om hem heen, zijn familie, vrienden en huisgenoten die zijn optredens bijzonder maken. Zijn broer reist vaak met hem mee, en bij concerten speurt hij altijd naar zijn ouders in het publiek.

“Wat ik vooral mooi vind aan Noud, is dat hij zijn beste vriend Floris er vanaf het begin compleet in heeft meegenomen”, zegt huisgenoot Mees. Floris en Noud zijn al jaren bevriend, en toen de carrière van Noud begon te lopen, werd Floris zijn manager. Inmiddels heeft hij dat stokje neergelegd, het werd simpelweg te veel, maar hun vriendschap is onveranderd hecht gebleven.

Viraal gaan

Via allerlei sociale media platformen delen steeds meer jonge creatievelingen hun eigen muziek, zoals Noud dat ook heeft gedaan. Vooral zijn nummer ‘Ik Val Op Jou’ ging helemaal viraal. TikTok heeft de muziekindustrie niet alleen opgeschud, het heeft haar volledig gesloopt en opnieuw opgebouwd. Alles kan tegenwoordig viraal gaan, van een knullig liefdesliedje tot een dronken meezing moment in een studentenhuis. En dat gebeurt ook. Je hoeft geen label, geen marketingplan, geen budget te hebben. Je hebt één pakkend refrein nodig, een goed gemikte TikTok en hop: miljoenen streams. Muziek is korter, feller en directer geworden. Er is geen ruimte meer voor intro’s van dertig seconden of cryptische lyrics, want de luisteraar moet binnen drie tellen meezingen of scrollt gewoon door. Maar die gekte kan juist in het voordeel werken van veel nieuwe artiesten. Ook Noud ziet dit terug bij zijn eigen muziek.

“Als je nu een hit bent op TikTok, dan ben je er gewoon al soort van. Ik vind zelf van die korte filmpjes plaatsen op social media niks, maar je ziet wel echt dat het werkt”, vertelt hij. Zijn filmpjes op TikTok hebben vaak meer dan 30- en soms wel meer dan 40 duizend views. Ook op Instagram plaatst hij regelmatige korte grappige filmpjes om zijn muziek te promoten.

Toekomst

Noud Noutze kijkt niet alleen met trots terug, hij kijkt ook vooruit. Over vijf jaar wil hij terugkijken en denken: “Wat een bijzondere reis heb ik gemaakt!” Geen vage droom, maar een duidelijk doel. Hij ziet zichzelf niet als een voorbijgaande hit, maar hoopt dat als het zo doorgaat hij een blijvende naam kan worden in de Nederlandse muziekscene. Eigen optredens? Check. Grotere podia? Dubbelcheck. Het idee om straks zijn eigen shows te headlinen geeft hem nu al energie en motivatie om zo door te gaan.

Dit jaar alleen al zit hij niet stil, zo staat hij volgende week op de A10 bij ‘Muziekfeest op het Plein’ van Avotros, met als gelegenheid het 750-jarig bestaan van Amsterdam te vieren. Hij mag daar staan tussen legendes als Tino Martin en Jan Smit, hij noemt zichzelf daar een “klein guppetje” tussen grote vissen, maar dat kleine guppetje zwemt ze snel achterna. Daarna volgt ‘Mega Piraten Festijn’, met 12.000 bezoekers en allemaal grote namen. Tot slot mag hij ook nog zingen bij de Nijmeegse Vierdaagse voor 10.000 man. Dit is voor hem extra bijzonder, vanwege zijn Nijmeegse roots.

De groei van Noud is geen toeval. Hij weet dat succes hard werken is, en dat zie je terug in zijn stijgende vraagprijs: hij wordt duurder, zoals hij het zelf zegt, en dat betekent automatisch betere boekingen. Zijn opkomst gaat snel, iets wat hij zelf als “ziek” omschrijft, vooral in een genre waar artiesten vaak jaren moeten ploeteren om ontdekt te worden. Noud Noutze is geen eendagsvlieg, maar een raket die net is opgestegen. Met zijn gefocuste blik op de toekomst lijkt het slechts een kwestie van tijd voordat hij niet langer een klein guppetje is, maar een grote naam onder de Nederlandse volkszangers.

Over de auteur