De beste beoordeelde films verdienen niet altijd het meest

De beste beoordeelde films verdienen niet altijd het meest

Regisseur stoel met klapperbord

Van alle filmregisseurs op de wereld ken je er vast wel een paar. Denk aan Quentin Tarantino, Martin Scorsese en Steven Spielberg. Zij hebben allemaal vele films gemaakt die je vast wel eens hebt gezien. Sommige met veel opbrengst, andere weinig. Sommige hoog beoordeeld, andere laag. In hoeverre hebben de best beoordeelde films ook het meeste geld opgebracht? 

 

Om een duidelijk antwoord te krijgen op deze vraag kijken we alleen naar de films die Steven Spielberg heeft geregisseerd en de opbrengst die de films hebben gemaakt in Amerika met als hulpmiddel de Box Office Mojo. De gemiddelde cijfers komen van IMDb en de inflatiecijfers van de filmtickets komen van National Association of Theatre Owners. 

 

Steven Spielberg heeft al veel films geregisseerd in zijn carrière. Klassiekers zoals Jaws, E.T., Schindler’s List en nog veel meer andere films waar je vast wel eens van hebt gehoord. Maar waarschijnlijk ook films waar je niet van hebt gehoord. Dit komt omdat deze films niet bedoeld waren voor het grote publiek. Dit zijn zogenaamde lowbudgetfilms. En daar tegenover staan de blockbusters, die juist weer een super hoog budget hebben omdat die voor het meeste geld moeten zorgen. Nu is de vraag: Worden die blockbusters ook het hoogst beoordeeld? Als we naar grafiek 1 kijken zien we iets opmerkelijks.  

 

Grafiek 1

 

Zo zien we dat de best beoordeelde film, namelijk Schindler’s List met een 9,0 gemiddeld, net iets minder dan 100 miljoen dollar heeft opgebracht in Amerika. Terwijl andere films een hogere opbrengst hebben gehaald met een lager cijfer. Zo heeft ‘Indiana Jones and the Kingdom of the Crystall Skull’ een opbrengst van 317 miljoen dollar, terwijl het gemiddelde cijfer een 6,2 is. Veel lager dan Schindler’s List. Waarom gingen dan zoveel mensen toch naar die film? Volgens Berend Clemenkowff, student Bachelor of Arts op Universiteit Utrecht, kwam dit door twee dingen. ‘De eerste drie Indiana Jones films waren een supergroot succes. Dus veel mensen hadden de verwachting dat het vierde deel ook super goed zou zijn. Daarnaast moet je bedenken dat beoordeling websites voor films toen nog helemaal niet zo lang bestonden en minder gebruikt werden. Veel mensen keken dus ook niet echt naar die beoordelingen voordat ze naar de film gingen.’  

 

Als we even terugkijken naar de grafiek zien we nog iets opmerkelijks. Namelijk dat de films die Spielberg in de afgelopen tien jaar heeft gemaakt niet zoveel opbrengst hebben gemaakt dan de films van vroeger. Volgens Clemenkowff komt dit doordat mensen de films van Spielberg nu wel kennen: ‘Vroeger wisten mensen niet wat ze meemaakte als ze naar een film van Spielberg gingen. De kwaliteit van zijn films zijn natuurlijk nog steeds op topniveau, maar niet iets wat mensen nog nooit hebben gezien.’ 

 

Maar wat nou als alle films vandaag de dag zouden uitkomen en voor elke film het kaartje even duur zou zijn? Welke resultaten krijgen we dan? In ieder geval een duidelijke winnaar als het gaat om de opbrengst (Grafiek 2). Namelijk E.T. met 1,56 miljard dollar, die op IMDb wordt beoordeeld met een 7,9. Het verbaast Clemenkowff niet dat deze film bovenaan staat. ‘Je moet bedenken dat deze film uit 1982 komt. In die tijd was zo’n film met een alien als hoofdrol nog veel spectaculairder dan nu. En die magie is wat Spielberg wist over te brengen met zijn films vroeger. Net zoals met Jurassic Park.’ 

 

Grafiek 2

 

Over de auteur

Abel Aikema

Probeert van elke dag een boeiende dag te maken. Houdt van films, documentaires , nieuws en alles wat met beeld te maken heeft. Honger naar kennis. Dol op lekker eten, en zonder muziek geen leven.