Voor Stefan van Gils is zijn stage bij de NS een droom die uitkomt. ‘Ik heb van jongs af aan gedroomd om in een trein te werken,’ vertelt hij enthousiast. Als stagiair hoofdconducteur ervaart hij hoe veelzijdig het werk is. ‘Veel mensen denken dat wij alleen kaartjes knippen, maar dat klopt echt niet. Het werk draait juist om contact met mensen en het zorgen voor een veilige en prettige reis.’
Dat contact begint vaak al vóór zijn dienst. ‘Soms word ik in de trein aangesproken omdat ik mijn uniform aanheb. Reizigers vragen dan of ik ze kan helpen of informatie kan geven. Dat vind ik juist leuk, want ik help graag.’ Ook tijdens zijn dienst heeft Stefan veel contact met reizigers. ‘Als er een storing is of een trein uitvalt, komen er ineens heel veel vragen. Dan is het belangrijk om rustig te blijven, alles wat je weet te delen en reizigers gerust te stellen. Mensen voelen het als je kalm bent, dat werkt aanstekelijk.’
Flexibiliteit is volgens Stefan onmisbaar in dit werk. ‘Geen dag is hetzelfde. Soms verloopt alles volgens plan, maar soms moet je snel schakelen en oplossingen bedenken.’ Tijdens zijn opleiding leert hij ook omgaan met lastige situaties, zoals boze of agressieve reizigers. ‘Bij NS oefenen we dat met acteurs, zodat je leert hoe je rustig blijft en professioneel reageert.’ Ondanks zijn jonge leeftijd vindt Stefan dat niet eng. ‘Je weet wat je moet doen en hoe je het beste kunt reageren. Dat geeft vertrouwen.’
‘Mensen kunnen soms vervelend reageren als er vertraging is,’ vertelt hij. ‘Dat snap ik wel, maar juist dan is rustig blijven het belangrijkst. Als jij vriendelijk blijft, worden mensen vanzelf rustiger.’ Stefan geniet zichtbaar van zijn stage. ‘Als jij met een glimlach werkt, doen mensen vaak veel aardiger tegen je. Ik vind het leuk om te reizen en bij te dragen aan iets wat voor veel mensen vanzelfsprekend is: dat de trein gewoon rijdt’
Nieuwsgierig naar het volledige verhaal?
 
							 
			 
			 
			