De Slotlaan is een van de grotere winkelstraten in Zeist. Het is een straat met erg veel verschillende winkels, maar helaas wordt de straat vooral gebruikt als doorgaande weg om van de ene kant naar de andere kant van Zeist te komen. Hierdoor is het vaak erg druk met auto’s en is het voor het winkelende publiek vaak erg onrustig. Veerle Boekestein spreekt hierover met Ronald Camstra van GroenLinks.

(Eerder gepubliceerd op Zeist.hu.nl)

Ronald Camstra is fractievoorzitter in de gemeenteraadsfractie. Ronald houdt zich met van alles bezig, onder andere met het verbeteren van de fractie. Ook houdt hij zich bezig met het centrum en daarbij dus ook de Slotlaan. Zijn partij, GroenLinks, is voorstander van het autovrij maken van de Slotlaan. Zeist.hu.nl stelde hem hier een aantal vragen over.


Wat zien jullie momenteel als het grootste probleem van de Slotlaan?

“Eigenlijk moet je het breder zien dan alleen de Slotlaan. Het centrum van Zeist is vrij uitgestrekt en heeft relatief veel winkels voor het aantal inwoners. Je ziet dus ook dat in Zeist de winkelleegstand het hoogst is van de hele provincie. De vraag die je moet stellen bij dit probleem is; waarom winkelen mensen? Het heeft namelijk niet alleen met het aanbod te maken, want je kan hier nooit net zo veel aanbieden als op bijvoorbeeld Bol.com. Het heeft ook met sfeer te maken, het moet gezellig zijn om het centrum in te gaan. Nu heb je al die auto’s die door het centrum rijden, dus die maken het niet aantrekkelijk om door het centrum te lopen en hier te winkelen. De Slotlaan wordt echt gebruikt als doorgangsweg en dat is niet waar die voor bedoeld is.”

Dus de doorgangsroute moet eigenlijk niet meer door het centrum lopen?

“Precies. Kijk, mensen die hier komen om te winkelen moeten er kunnen komen. We hebben genoeg parkeergelegenheid in het centrum voor iedereen die met de auto naar het centrum wil, dus dat is het probleem niet. Maar doorgaand verkeer, bijvoorbeeld van Zeist-West en Bunnik naar de A28 die wil je niet dwars door je centrum hebben. Want precies dit maakt het centrum druk en ongezellig.”

Kunt u merken dat mensen het centrum aantrekkelijker vinden als er minder auto’s zijn?

“Mensen komen naar het centrum op het moment dat de Slotlaan tijdelijk autovrij is, er leuke dingen gebeuren en het gezellig is. Neem bijvoorbeeld de ‘rode loper’, de sinterklaas intocht of de ‘verlichte truckparade’ met kerst. Zodra er gezellige dingen gebeuren in Zeist komen de mensen eropaf. Om de dag leuk af te sluiten gaan mensen wat eten en drinken in de restaurants in het centrum. Dus ook de ondernemers profiteren hiervan.”

Denken jullie niet dat winkels er last van hebben als ze minder goed bereikbaar zijn met de auto?

“De Slotlaan blijft uitstekend bereikbaar met de auto, want de garages langs de Antonlaan zijn nog geen 100 meter lopen. Stel je voor dat je een winkel hebt waar je voor de deur kan parkeren, je de winkel ingaat, koopt wat je nodig hebt en weer weggaat. Daarvan kan een centrum nou eenmaal niet bestaan. Dus je wilt eigenlijk dat als mensen komen voor de ene winkel, maar de winkel ernaast is ook leuk, dat ze dan denken; hé, ik ga ook even daar kijken. Hierdoor blijven mensen langer hangen en gaan ze meer geld uitgeven. Dat bereik je nou eenmaal niet met een winkel waar je voor de deur parkeert en vervolgens weer vertrekt. Wij denken dus dat de winkeliers juist van de autovrije Slotlaan gaan profiteren.”

U vertelde dat er een pilot gaat komen om de plannen te testen. Hoe ver is deze pilot nu?

“De pilot zit echt nog in de planfase. Na de verkiezingen hebben we eerst de Maaltijd van Zeist als aandachtspunt genomen. Deze ideeën komen in december terug in de raad en de pilot wordt dan waarschijnlijk volgend jaar gestart. We zullen dan goed in gesprek gaan met winkeliers, omwonenden en bewoners en zullen goed bepalen wat we precies gaan testen. Die pilot moet er wel lang genoeg zijn voordat je hieruit je conclusies kan trekken. Denk hierbij aan een heel jaar, misschien wel twee, zodat er ook echt ervaring wordt opgedaan en het verkeer de kans krijgt aan de nieuwe routes te wennen.”

Hoe gaat er worden getest of de pilot werkt?

“Daarvoor moet je goed definiëren wat je doel is. Als je doel is ‘minder auto’s op de Slotlaan’ ben je er al na één dag achter of dit werkt of niet. Maar dit is niet het doel, want het doel is dat er meer mensen komen winkelen en dat mensen het weer gezellig vinden. Het wordt een kwestie van observeren en misschien zullen we ook wel enquêtes houden, onder de winkelende mensen maar ook bijvoorbeeld onder de winkeliers. Verandering is altijd spannend, dus in het begin vinden mensen het misschien helemaal niks. Maar je moet mee veranderen om overeind te blijven.”

Zijn jullie bang dat mensen naar de grotere, omliggende steden gaan, omdat je hier met de auto niet meer het centrum in kan?

“We moeten zorgen dat winkelend publiek nog steeds in het Centrum kan komen. Je kan er nog net zo goed komen, maar je kan er niet meer doorheen. Er zijn genoeg plekken om te parkeren aan de rand van het centrum en het laatste stukje zul je wandelend moeten doen. Maar hierbij gaat het om zo’n 100 meter dus dat zal het probleem niet zijn. Het moet dus nog net zo goed bereikbaar zijn, alleen niet meer worden gebruikt als doorgaande weg.”