LAGE WEIDE – Er goed uit zien voor je sollicitatie? Dat lukt helaas niet altijd bij iedereen, door vaak financiële problemen. Daarvoor bestaat Dress for Success, dit is een zaak die je erbij helpt er goed uit te zien voor je sollicitatie, medewerkers van de zaak zorgen daar al jaren voor. Nathalie, de winkelmanager is erg blij dat ze dit kunnen doen. ‘Ze hebben vaak een zetje in de rug nodig voor de stap om weer te gaan werken.’
‘Mijn naam is Nathalie en ik ben winkelmanager bij de winkel Dress for Success in Utrecht. De winkel is voor een brede doelgroep bedoeld, het is bedoeld voor mensen die op enige manier weer gaan participeren op de arbeidsmarkt. En dat kan zijn voor een sollicitatie bij een betaalde baan maar ook vrijwilligerswerk, of een zetje in de rug nodig hebben voor de stap om weer te gaan werken. Dit is voor mensen die een uitkering hebben, of nieuwkomers die geen uitkering hebben. Het is vooral bedoeld voor mensen met een laag inkomen en gericht bedoeld voor mensen die de arbeidsmarkt weer in gaan. Er zijn veel dingen anders bij ons dan in een reguliere winkel. Wij zijn gratis, dus we hebben geen kassa. Daarnaast mag je alles houden. Je hebt bij ons altijd een afspraak met de stylistes, wij zorgen er dan ook altijd voor dat er genoeg medewerkers in de winkel lopen. Een afspraak duurt meestal een uur, het kan wel eens langer duren. We kijken echt naar wie jij bent en wat voor kleuren bij jou passen, bij wat voor bedrijf ga je werken. Daar passen wij de outfit op aan bij de klanten. We doen veel meer dan dat ze in een reguliere winkel zouden doen. We kijken samen naar de kleren, maar we stellen het vooral voor. We stellen kleding voor die de klanten misschien niet zouden dragen, dan proberen de klanten het en dan laten ze weten of ze het leuk vinden. Voor de mensen die echt niet weten wat ze willen, maken we setjes kleding voor en dan gaan we er samen naar kijken. De meeste mensen worden verwezen naar ons, dan zeggen ze dat wij bestaan. Sommige mensen vinden ons vanzelf door bijvoorbeeld te internetten. We zouden wel meer aan bekendheid willen doen zodat mensen ons meer zouden vinden. Sommige mensen die kleding komen doneren die vinden ons nog net wat sneller, want tijdens het opruimen van kledingkasten ben je toch sneller geneigd naar het zoeken waar je het kan wegdoen. Als je je daarin gaat verdiepen kom je ons wel sneller tegen. Maar aan de kant van de kandidaten gaat dat wat moeilijker. Het is onze wens om het landelijk wat bekender te maken. We zijn met tien winkels, en onze vestiging zit ook op social media. Wij zitten bijvoorbeeld op Instagram, facebook en Linked In. We verspreiden ook een nieuwsbrief, daar kunnen mensen zich op abonneren en dan gaat die door heel de provincie Utrecht. We geven ook workshops, dat doen wij bij een sociale werkplaats. Ik geen hun een keer in de zoveel tijd een workshop, ook om te laten weten dan wij er zijn en hoe wij te werk gaan. Zij hebben ook een groep alleenstaande moeders erbij zitten, als workshop kleden we een van die vrouwen aan. We hebben ook pakketten waarbij bedrijven en mensen ons financieel kunnen steunen, zij kunnen dan ook een workshop voor hun team krijgen. Dan kunnen wij dat genereren, en daar verdienen we dan geld aan. Daar kunnen wij weer heren schoenen van kopen, die komen wij namelijk te kort. Vooral de kleinere en grotere maten. We willen gewoon goede kledingstukken meegeven aan de kandidaten. Als we bijvoorbeeld schoenen met kapotte zolen binnenkrijgen hebben wij er geen geld voor om die allemaal te laten maken, bij de heren is dat nogal een uitdaging. Wij kunnen elke keer weer klanten helpen. Ik ben een beetje geschrokken van de hoeveelheid kleding die we binnenkrijgen, het is niet normaal. Maar grote damesmaten krijgen we bijna niet gedoneerd, die moeten we zelf dan kopen. We zoeken elke donatie goed uit. Als er kleding bij zit dat niet geschikt is voor in de winkel, doneren wij het weer verder. En als het wel iets voor de winkel is dan wordt het goed gewassen, gestreken en gestoomd zodat het netjes in de winkel hangt. Het is een puzzel, maar het is altijd mooi om te zien hoe vrijwilligers altijd weer een outfit bij elkaar hebben gezocht. Het is goed om te weten dat de klanten zich niet hoeven te schamen, klanten zeggen vaak dat ze zichzelf weer kunnen zien. Het is vaak lang geleden dat er iemand lang geluisterd heeft naar klanten, dat is vaak heel erg emotioneel want het is verborgen ellende dat ze met zich meedragen. We laten ze merken dat ze er niet alleen voor staan.’
Dress for Success is een internationaal concept. Het komt uit new York, daar bestaan ze 25 jaar. Het is eigenlijk ontstaan uit de empowerment van vrouwen en de emancipatie van vrouwen, omdat zij nou eenmaal een achterstand op de arbeidsmarkt hebben. Dus ze kleden daar eigenlijk ook alleen vrouwen. In Nederland is ervoor gekozen dat ook mannen de kans moeten krijgen.
Bekijk hier de video van Caitlin de Lang: