Esports lijkt door de opkomst van platformen als Twitch, en de uitbraak van het coronavirus een enorme groei door te maken. Velen zitten thuis en besluiten deel te nemen aan een online competitie. Zo ook veel spelers van de game Football Manager. Uit een poll blijkt dat zij juist zeeën van tijd hebben om te kiezen voor de juiste opstelling, tactiek en staf. Speelt mijn ploeg liever met de punt naar voren? Of juist met de punt naar achteren? Vragen die nog wel eens van pas komen bij het NK Football Manager.

“Ben jij de beste Football Manager van Nederland? Doe mee aan het NK Football Manager. Wie weet pak jij de beker!” Met deze oproep op de officiële facebookpagina van Football Manager Nederland worden spelers opgeroepen zich aan te melden voor het Nederlands Kampioenschap.

Een van hen is Lars Lodewegen (26). “Ik zag de oproep voorbijkomen en dacht daar ga ik aan meedoen. Ik was erg benieuwd hoe het toernooi eruit zou zien. Zelf koop ik elk jaar toch wel de nieuwe editie van het spel. Maar nog nooit hoorde ik over het NK. Dus ik dacht laat ik eens meedoen. Door het coronavirus zit ik toch veel thuis. ”

Voorbereiding belangrijk

De eerste editie van het Nederlands Kampioenschap dateert uit 2005. De huidige editie is de elfde. Toch heeft het een aantal jaar geduurd voordat er weer een nieuw NK georganiseerd werd. Organisator Tim van Berlo (29) legt uit hoe dat komt. “Ik doe het in mijn eentje. Het organiseren van zo’n toernooi vergt behoorlijk wat tijd. Je moet bijvoorbeeld teams selecteren voor de deelnemers. Dat lijkt zo gedaan, maar er moet natuurlijk genoeg uitdaging inzitten. De afgelopen jaren wilde niemand zijn handen daaraan branden. En mij leek het juist leuk om eens een toernooi in goede banen te leiden. Dus daarom dat ik besloot deze editie op te zetten.”

Van Berlo selecteert als organisator de teams waar de deelnemers mee spelen. Elke ronde zijn dat weer andere teams. Van Berlo wil namelijk het tactisch brein van de deelnemers laten kraken. “Iedereen weet wel hoe FC Barcelona of Manchester United speelt. Maar op het NK is het juist de uitdaging om met onbekende ploegen aan de slag te gaan. Neem bijvoorbeeld de halve finale. Daarvoor selecteerde ik teams uit Marokko die weinigen zullen kennen. De deelnemers moeten zich echt goed inlezen zodat ze de juiste tactiek hanteren”, zegt Van Berlo.

Deelnemer Lodewegen neemt die voorbereiding dan ook serieus. “Je doet mee aan het NK dus ik wil zo goed mogelijk een wedstrijd ingaan. Een paar dagen voordat de nieuwe ronde begint, krijg je van de organisator te horen welk team je bent. Je tegenstander speelt ook met dezelfde ploeg. Het komt echt aan op kennis. Ik lees veel statistieken over de teams en spelers. Hierdoor weet ik waar de kwaliteiten van mijn spelers liggen en ook de zwaktes. Want daar moet je ook op anticiperen. Als ik weet dat de focus van het team op tiki-taka ligt, ga ik natuurlijk niet in de 5-3-2 spelen.”

Esports bestaat al lang

Lodewegen besloot zich dus aan te melden voor het NK dat online gespeeld wordt. Daarom dat er gesproken wordt van een esports-toernooi. Want bij dat soort toernooien spelen deelnemers online op een competitieve manier tegen elkaar.  Het fenomeen esports bestaat al even.

In 1972 vindt op de Stanford Universiteit in San Francisco de eerste esports-wedstrijd plaats. Langzaam maar zeker groeit het aantal esports-wedstrijden. Vanaf 2000 komen er zelfs in Amerika en Zuid-korea liveuitzendingen waar esports-wedstrijden uitgezonden worden. Tegenwoordig gebeurt dat via platformen zoals Twitch en YouTube.

Esports op de Olympische Spelen?

In 2018 kwamen er berichten naar buiten dat het International Olympisch Comité (IOC) overwoog esports toe te voegen als demonstratiesport aan de Olympische Spelen van 2024 in Parijs. De baas van de esports-bond, Leopold Chung, zei destijds: “We zullen in Parijs nog geen officiële discipline zijn, maar de status van demonstratiesport moet haalbaar zijn. De lokale organisatie en de stad Parijs ondersteunen onze wens. Dat zal een sterke boodschap zijn richting het IOC.”

Toch nam het IOC vorig jaar de hoop weg. Het Comité vindt het belangrijk dat de focus moet liggen op een gezonde levensstijl. Daarnaast moet er ook aandacht zijn voor het fysieke en mentale vlak dat komt kijken bij sporters en gamers. Bij het kijken van een bepaalde game komt dit niet aan de orde aldus het IOC in hun verklaring.

Groei van aantal spelers

Toch lijkt het erop dat esports steeds verder groeit. Helemaal door het coronavirus. Neem bijvoorbeeld het gameplatform Steam. Sinds het virus wereldwijd uitbrak, steeg het aantal gamers explosief. Er kwamen zelfs zoveel spelers tegelijkertijd online dat Steam een nieuw record neerzetten met de meeste spelers online op één tijdstip.

Hieronder in de grafiek zie je het gemiddeld aantal spelers op het gameplatform Steam in maart, april en mei 2019 en 2020. Daarbij is de te zien hoe groot de stijging in het aantal spelers was op het platform.

Bron: steamdb.info

Of het aantal spelers daadwerkelijk zo blijft, dat is de vraag. Wel verwachten experts dat de omzet binnen de esports-wereld flink zal toenemen. Newzoo, een bedrijf dat allerlei data verzamelt over het online gamen, denkt dat de omzet in het wereldje in 2021 op 1,5 miljard euro ligt. Ter vergelijking, in 2018 bedroeg het ‘slechts’ 830 miljoen euro.

Klein prijsje

Terug naar het NK Football Manager. Lodewegen draaide een goed toernooi en mocht zich kronen tot Nederlands Kampioen Football Manager. “Dit had ik van te voren natuurlijk niet zien aankomen. De eerste keer meedoen en dan gelijk de titel pakken. Fantastisch. Nu hoef ik volgend jaar niet de nieuwe editie te kopen”, zegt Lodewegen met een lach in zijn stem doelend op de prijs die hij wint. Geen grote pot met geld voor hem, maar een code waarmee hij de 2021-editie van het spel kan downloaden.

Maak jij jouw team tot de beste van de wereld? Neem nu een abonnement op VI en krijg Football Manager cadeau!