NH NIEUWS

In opdracht van NH Media maakte ik met vijf andere afstuderende journalisten ‘Nooit rust aan de kust’. Een driedelige podcast over het dorp Wijk aan Zee en haar band met de industrie. Ter promotie schreven we dit artikel en werden we geïnterviewd door NH Radio.

Ik maakte aflevering 1 waarin we de luisteraar kennis laten maken met het dorp. Bewoners en betrokkenen vertellen over de geschiedenis, de dorpscultuur en de wrijving met de industrie van onder andere Tata Steel en TenneT. Waarom is het dorp zo geliefd onder de inwoners terwijl ze zo zwaar gebukt gaan onder industrie?

Aanvullend op onze podcast organiseerden we een bijeenkomst in Café de Zon in Wijk aan Zee. Hierbij waren bewoners, belanghebbenden, politici en andere geïnteresseerden aanwezig. Het doel van die avond was het gesprek openen over de toekomst.

Lees hier het multimediale artikel over de gespreksavond aanvullend op de podcast. Ik organiseerde en presenteerde deze avond. Daarnaast maakte ik samen met Veerle een audio babbelbox tijdens deze avond, die wij later ook als extra podcastaflevering publiceerden.

Alle research die we voor al deze producties deden hebben we gebundeld in dit researchdossier.

HAD JIJ DAT OOK?

Als vrije productie maakte ik de podcast ‘Had jij dat ook?‘.

In de trailer hoor je waar deze podcast over gaat.

Ik praat met twintigers over tiener zijn en al het ongemak dat daarbij komt kijken. Onderwerpen waar je niet graag over praat, maar wel alles over wil weten. Als tiener dacht ik dat ik de enige was met al die onzekerheden. Nu ik vijfentwintig ben, weet ik wel beter. Daarom stel ik in deze podcast mijn vrienden de vraag: ‘had jij dat ook?’. Ik geef de luisteraars de mogelijkheid om die gesprekken met mijn vrienden af te luisteren. De tieners zelf komen natuurlijk ook aan het woord in de vorm van straatinterviews. Aan het eind van iedere aflevering stel ik dokter Lisan van Gorp de vragen waar je als tiener misschien nog mee zit.

“Voor tieners en iedereen die ooit tiener geweest is.”

Ter promotie van de podcast maakte ik een Instagram account aan waar ik verschillende posts op deed en een Tiktok pagina met een fragment uit het interview. Die video ging viral en staat op het moment van schrijven op 38.000 weergaven. Ook schreef ik een pitch voor deze podcast voor podcastproducent Tonny Media.

Deze podcast maakte ik naar aanleiding van de uitkomsten uit mijn onderzoek. Ik onderzocht hoe podcasts beter kunnen aansluiten
bij de kenmerken van Gen Z. Hiervoor deed ik een literatuuronderzoek en een kwalitatief onderzoek in de vorm van een focusgroep met jongeren.