Niet mobiel vanuit huis

Niet mobiel vanuit huis

Tijdens de coronapandemie moesten wij wennen aan een ‘nieuw normaal’. Winkelen op afspraak, lege schappen in de supermarkt, zoom-meetings, etc. Thuiswerken werd voor bijna iedereen de dagelijkse werkelijkheid. De mensen die de mogelijkheid hadden om thuis te werken deden dit ook. Dit zorgde voor stille straten en lege kantoorpanden. Een belangrijk onderwerp, dat moet worden uitgelicht, is de relatie tussen de coronapandemie en de mobiliteit van de Nederlandse bevolking. In dit artikel zal dit onderwerp uiteengezet worden. 

Bedrijven in een groot aantal sectoren moesten hun werknemers gedwongen thuis laten werken, dit om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. In onderstaande figuur is de verdeling van thuiswerkers te zien, op basis van beroepsniveaus (verschil in opleidingsniveau, zoals universitair geschoold en HBO). Hierin is te zien dat de werknemers uit de bedrijfseconomie en administratieve sector de meeste thuiswerkers waren.  

Deze beroepen zijn vaak op kantoor waar veel contacten zijn. Daartegenover staan de transportberoepen en de agrarische sector, hier was thuiswerken minder de norm.  

Daarnaast is te zien dat mensen van een hoger beroepsniveau vaker moesten thuiswerken. Het is dan evident dat mensen met een hoger beroepsniveau overwegend meer thuis gingen werken dan mensen met een lager beroepsniveau.  

Welk effect had het thuiswerken dan op de infrastructuur? Doordat veel mensen thuis gingen werken nam de drukte in het verkeer af. Dit is terug te vinden in de cijfers die in de onderstaande grafieken weergegeven zijn. Daarin is te zien dat in de week van de persconferentie in maart 2020wanneer de coronacrisis in Nederland begon, een flinke afname plaatsvond van personenverkeer en verkeersintensiteit. Dit laat dus zien dat het thuiswerken van de Nederlandse bevolking ervoor zorgde dat het personenverkeer en de verkeersintensiteit afnam. Personenverkeer houdt in hoeveel personen reizen en verkeersintensiteit is het aantal voertuigen dat passeert per tijdseenheid (vaak per uur of per dag) 

Het afnemen van de verkeersintensiviteit laat een nieuw gevolg aan het licht komen. Het KNMI meldt een relatie tussen de coronapandemie en de CO2-emissie. In de eerste zes maanden van 2020 is de wereldwijde CO2 -uitstoot met 8,8 procent gedaald (Liu et al., 2020). In deze periode kwam het virus ons land binnen en werden de eerste maatregelen en lockdown aangekondigd. Het onderzoek concludeert dan ook dat het grootste deel van deze daling daarom een direct gevolg is van de coronapandemie. In het onderstaande figuur is te zien hoe de CO2 -emissie daalde toen corona centraal stond in ons land en thuiswerken de norm werd.  

Verder is in de grafiek te zien dat de emissie weer toenam wanneer we meer grip kregen op het virus, dit kan een gevolg zijn van het minder thuiswerken.

Het is duidelijk dat in bijna elke sector het thuiswerken onderdeel werd van het ‘nieuwe normaal’. In vrijwel elke sector gingen mensen meer thuiswerken. Dit had als gevolg dat het op de weg rustiger werd en dat de CO2-emissie daaldeDaaruit is gebleken dat er een relatie bestaat tussen het thuiswerken en de CO2-emissie, die op het eerste gezicht niet volledig duidelijk is. Dit laat ons achter met een nieuw vraagstuk: op welke andere ontwikkelingen heeft de coronacrisis nog meer effect gehad? 

Verantwoording 

Door iedereen zijn bronnen verzameld en aangeleverd. Als groep hebben we de data uit deze bronnen gehaald en vervolgens opgeschoond en geprepareerd. Dit hebben we zo verdeeld, omdat hier onze voorkeuren naar uit gingen. 

We hebben de tijdsperiodes naast elkaar gelegd en gekeken of er bepaalde correlaties te zien waren. Ook wordt er gekeken naar bepaalde ontwikkelingen in 2020 en door wat het veroorzaakt is. Daarmee hebben we elkaar geholpen in de het begrijpen van de datasets. Wat betekenen de gegevens, waar slaat het op, etc. De analyse van de data is dus door iedereen in de groep gedaan. 

In de data zien we duidelijk dat het coronavirus echt invloed heeft gehad op mobiliteit in het geheel. In onze data is duidelijk te zien dat corona een impact heeft gehad op de CO2-emissie en de verkeersintensiteit. Rond de periodes dat het virus zeer actief was in Nederland zien we een afname in verkeersintensiteit en CO2-uitstoot. Qua thuiswerken zien we dat bepaalde beroepsniveaus meer thuiswerken dan anderen. Voornamelijk beroepsniveau 4 en 3 werken thuis, deze trend is te zien in alle beroepssectoren. 

Over de auteur