Je kan er niet meer omheen, iedereen heeft wel is van TikTok gehoord, volgt andere mensen op TikTok of is zelf een zogeheten ‘TikTokker’. Met de korte video’s over allerlei onderwerpen wereldwijd is dit platform in een korte tijd één van de snelst groeiende sociale mediums geworden.
Wanneer TikTok tegenover overige bekende sociale media kanalen wordt gezet, staat deze niet erg hoog in de wereldwijde ranglijst. Op nummer 1 van de meest gebruikte platformen staat Facebook, gevolgd door Youtube en Whatsapp, die samen de wereldwijde top-3 maken. Weliswaar staat TikTok niet in deze top-3, maar dit platform klimt langzamerhand omhoog en bevindt zich momenteel op de 6de plek (Goethals, 2023). Los van deze positie in de wereldwijde ‘gebruikersranglijst’, laat de applicatie wel één van de hoogste procentuele stijgingen in het aantal gebruikers in één jaar tijd zien in Nederland (zie 2021 naar 2022). Kortom, TikTok wordt steeds bekender en vaker gebruikt.
Veel van de bovengenoemde (en in het figuur weergegeven) sociale media lijken op elkaar. Denk bijvoorbeeld aan de ‘Instagram Reel’ en de ‘WhatsApp video status’. Met de grote groei in populariteit van TikTok, welke tevens gebruik maakt van korte video’s, kan de gedachte liggen voor wie deze applicatie dan bestemd is; wie maken er zoveel gebruik van deze applicatie?, oftewel “Wie is die hedendaagse TikTokker?”
Uit resultaten van Wolfonlinemarketing (2022) en Fingerspitz (2022) blijkt dat het merendeel van de mensen die TikTok gebruiken of zelf Tiktokkers zijn als volgt globaal omschreven kunnen worden: Hoogstwaarschijnlijk van het vrouwelijk geslacht en tussen de 18 en 29 jaar. Zij besteedt ongeveer 1 uur per dag aan het scrollen op Tik Tok, waarbij dit naar verwachting voornamelijk het onderwerp ‘eten en drinken’ omvat.
De verwachting ligt dat de populariteit van dit platform de komende tijd nog verder zal stijgen, en wie weet zal deze mogelijk nog wel eens de wereldwijde top-3 kunnen gaan behalen.