Het is de meest gehoorde reistip van mensen: “Boek via incognito of gebruik een VPN, anders betaal je de hoofdprijs voor je vliegticket.”. Maar kloppen deze aannames eigenlijk wel? In deze video nemen we de proef op de som en monitoren we een week lang ticketprijzen met acht uiteenlopende digitale profielen, van ‘luxe’ Apple-gebruikers tot volledig anonieme VPN-surfers.
De conclusie is verassend: individuele prijsmanipulatie op basis van je cookies of apparaat blijkt niet te kloppen. Uit 168 metingen op routes naar New York, Barcelona en Dubai bleek dat elke gebruiker exact dezelfde prijs te zien kreeg. Hoewel techplatformen je wel degelijk kunnen beïnvloeden door de volgorde van zoekresultaten aan te passen, heeft het wissen van je geschiedenis, een VPN, of een andere browser geen invloed op het prijskaartje. De enige ‘hack’ die daadwerkelijk werkt, is simpelweg op tijd boeken.
Door: Kaya Verbeek en Joas Kuiper
.
Dataverantwoording
Voor deze productie is in de week van 5 tot en met 11 december 2025 een steekproef uitgevoerd naar de prijsvorming van vliegtickets.
De methode
We hebben acht digitale consumentenprofielen gecreëerd om uitersten in de markt te simuleren. Deze varieerden van een ‘privacy-bewuste gebruiker’ (gebruik van VPN, incognito-modus, cookies gewist) tot een ‘transparante gebruiker’ (geen VPN, cookies geaccepteerd, ingelogd). Zie de dataset voor de volledige acht profielen.
Met deze profielen zijn dagelijks op een vast tijdstip (20:00 GMT+1) via Google Flights de prijzen opgevraagd voor drie identieke routes en data:
- Amsterdam – New York (JFK) // 5 januari – 9 januari // KLM.
- Amsterdam – Barcelona (BCN) // 5 januari – 9 januari // KLM.
- Amsterdam – Dubai (DXB) // 5 januari – 9 januari // KLM.
Bij de route Amsterdam – New York (JFK) is er ook nog op twee dagen getest met een andere luchtvaartmaatschappij, namelijk Delta.
De resultaten
In totaal leverde dit 168 meetpunten op. Uit de dataset blijkt dat er geen sprake was van prijsdifferentiatie op basis van profiel. Op individuele dagen zagen we wel prijsschommelingen, maar die golden voor alle gebruikers tegelijkertijd. Een concreet voorbeeld uit onze dataset voor de vlucht naar Barcelona (KLM):
- Op 5 december kregen alle profielen, van iPhone tot VPN-gebruiker, een prijs van €146 te zien.
- Op 6, 7 en 8 december steeg deze prijs voor iedereen naar €155.
- Op 9 december zakte de prijs weer voor iedereen naar €146.
Hetzelfde patroon zagen we bij de vlucht naar Dubai. Waar de prijs op 5 december voor iedereen €1.091 bedroeg (KLM), steeg deze op 8 december naar €1.149. Ook hier werd geen enkel onderscheid gemaakt tussen de testprofielen.
Beperkingen
Dit onderzoek richtte zich op de prijs die aan de consument wordt getoond (de ‘front-end’). We hebben geen inzicht in de achterliggende algoritmes van de aanbieders. Hoewel we geen prijsverschillen vonden, sluit dit onderzoek niet uit dat profielen invloed hebben op de volgorde (ranking) waarin vluchten worden getoond, een praktijk die in de sector bekendstaat als ‘steering’.
