Kamperen met je buren; ‘Het is de moeite waard’

Marije Bergstra

Marije Bergstra, ze zit in een team dat de buurtcamping van Leidsche Rijn organiseert. Samen met haar steun en toeverlaat Joyce, een groep jonge enthousiaste meiden en nog een heleboel andere vrijwilligers en sponsors wil ze de buurt dichter bij elkaar te brengen. Als kampeerliefhebber ziet ze de perfecte link tussen de ontwikkeling van de sociale cohesie en het prachtige kampeerleven.

Hoe ontstaat er zo een initiatief?

‘In 2019 namen we het idee van een buurtcamping over van een man uit Amsterdam. Deze man wilde de buurt kennen en socialer maken. Hij richtte dus midden in het centrum een buurt camping op. Dit idee is de inspiratie voor onze buurt camping.’ Sociale cohesie is erg belangrijk voor mevrouw Bergstra, ook is ze zelf een hele grote kampeerliefhebber. ‘De buurtcamping is dan een hele mooie tussenweg, waar je een band kan scheppen met je buren.

Waar begin je dan bij het organiseren?

‘We werken enorm veel met vrijwilligers, ook hebben we erg veel samenwerkingen met bedrijven die ons willen ondersteunen.’ Bergstra vertelt over de groep met meiden die verder op in de kamer staan. ‘Zonder vrijwilligers is de buurtcamping niks, er moet dus genoeg animo zijn om een buurtcamping op te stellen. Daarnaast moet je een goede structuur hebben en professioneel handelen. En als laatste is het heel belangrijke om enthousiasme te hebben, dat straalt iedereen hier wel echt uit’

Als het aankomt op die samenwerking met die jonge meiden, hoe ervaart u die?

‘Het zijn allemaal hele lieve meiden en ze hebben echt enorm veel leuke ideeën, echter is het wel goed dat Joyce en ik nog wel aan kunnen sturen, dat is namelijk wel nodig. Maar die meiden brengen enorm veel initiatieven. Het eindresultaat is die buurtcamping en als je dan ziet wat we met deze groep hebben bereikt, is het al die moeite en stress wel echt waard en dat is zeker niet te doen zonder deze groep.’

Als u dan klaar bent en u heeft zo een voldaan gevoel, krijgt u dat ook terug uit de reacties?

‘Zeker, het is superleuk om te zien hoe mensen bij elkaar komen. Dat is natuurlijk ook het doel van deze camping. Als je dat teruggekoppeld krijgt is dat een enorme vorm van waardering’, vertelt Bergstra. Ze vertelt over hoe twee oude studievrienden er op de camping achter kwamen dat ze heel dicht bij elkaar woonden. ‘Mensen leren hun buurt kennen en dat krijg je dan te horen, dat is echt iets wat ik fantastisch vind. Het is hard werken, maar ontzettend lonend.

Wat zijn uw verwachtingen voor de komende weken?

‘In 2019 waren de plekken op de camping eigenlijk direct al weg, we waren gelijk uitverkocht en het was een groot succes. Dit jaar hebben we minder plekken en misschien wel meer animo voor de buurtcamping dus verwacht ik dat we ook dit jaar erg snel uitverkocht zijn. Het zal net als in 2019 een groot succes worden met lachende gezichten, nieuwe vriendschappen en plezier, Althans dat is wel mijn verwachting.’ Bergstra verwacht weer trots te zijn om te zien wat ze in dit jaar weer heeft neergezet, uiteraard samen met iedereen die zijn steen.

Wilt u ook nog een interview zien met Marije Bergstra? Kijk dan hieronder hoe dit gaat!

Lucas Gengler

Ik ben Lucas Gengler, een eerstejaars student op de school van journalistiek en ik ben 19 jaar. Ik ben erg geïnteresseerd in alles wat Leidsche Rijn, Vleuten en de Meern bezig houdt. Door mijn contacten met onder andere het bedrijf Raum en mijn interesse in mensen weet ik goed wat er speelt.