Kalme sfeer, miljarden aan schade

Kalme sfeer, miljarden aan schade

Foto: Jacqueline Prummel. Student Lucas Deijkers (21) kijkt naar een schip dat voorbij vaart.

Foto: Jacqueline Prummel. Vrachtschip wordt gelost.

De Ever Given blokkeerde op 23 maart 2021 het Suezkanaal in Egypte. Ondertussen is de opvallende blokkade opgelost, maar de schade zal nog lange tijd voelbaar zijn in meer dan alleen de logistieke sector. Lucas Deijkers (21) is tweedejaars student International Business and Supply Chain Management aan de Hogeschool Rotterdam. Zo’n twee weken geleden kwam het nieuws binnen dat het Suezkanaal geblokkeerd werd door een groot containerschip, Lucas zat op dat moment op het puntje van zijn stoel om de situatie te volgen. Vandaag gaat hij de sfeer in de haven van een afstandje bekijken.

Het is nog vroeg als Lucas zijn jas pakt om richting de Rotterdamse haven te gaan. Beneden staat een auto op hem te wachten, hij stapt in. Hoe dichterbij hij komt, hoe meer industrie in het landschap te zien is. Grote distributiecentra, ontzettend veel vrachtwagens en in de verte de haven. Na een half uurtje rijden komt hij aan in Hoek Van Holland, waar hij uitzicht heeft over de ingang van de grootste haven van Europa. Een dag geleden is hier het eerste schip uit de file van het Suezkanaal binnengevaren. Dit was de eerste van velen die nog moeten komen. “Ik vond het heel apart, ik kon me niet herinneren dat zoiets als dit ooit eerder is gebeurt. Mijn verwachting was dat de blokkade maar eventjes zal duren, in ieder geval niet langer dan een dag. Toen ik de volgende dag hoorde dat er nog geen vooruitgang was gekomen, begon ik me zorgen te maken over de invloed van de blokkade op alle andere schepen. De enige andere optie is om langs de Kaap de Goede Hoop te varen, maar dat voegt natuurlijk veel reistijd toe.” Ondanks de langere reistijd, leek Kaap de Goede Hoop toch een betere optie te zijn voor sommige bedrijven. Persbureau Bloomberg liet eerder weten dat een deel van de vrachtschepen nu via Zuid-Afrika op weg is naar de haven van Rotterdam. Ze wilden toch het zekere voor het onzekere nemen, ondanks dat het extra kosten en tijd met zich meebrengt.

Het is rustig in de haven. Er is nog weinig te merken van de enorme hoeveelheid containerschepen die na de blokkade weer aan het varen zijn naar Rotterdam. Vanuit de file in het Suezkanaal zijn er minstens zestig vrachtschepen op weg naar de haven waar Lucas zich op dit moment bevindt. Het blijft niet bij die zestig. De schepen die vanuit andere windstreken moeten komen, zijn ook op weg naar Rotterdam. Een vrouw van rond de vijftig komt voorbijgelopen met haar Duitse Herder en hoort Lucas praten over de blokkade. Ze vertelt dat ze vaak op deze plek komt, omdat ze de haven zo indrukwekkend vindt. “Het is duidelijk wel rustiger dan normaal. Ik weet alleen niet of dat nu komt door de blokkade of iets anders, ik heb me er nog te weinig in verdiept,” zegt ze lachend,

Foto: Jacqueline Prummel. Schip in de Rotterdamse haven

terwijl ze weer verder wandelt. Het lijkt op een stilte voor de storm, want er wordt inderdaad veel drukte in de haven verwacht komende tijd. Lucas geeft toe dat hij niet goed weet hoeveel schepen er normaal zijn, omdat dit één van de eerste keren is dat hij de haven een bezoekje brengt. “Ik had het drukker verwacht. Veel schepen moeten natuurlijk nog komen vanuit het Suezkanaal, maar een groot deel van de schepen komt ook gewoon vanuit het westen van de Atlantische Oceaan, misschien ligt het wel gewoon aan het tijdstip,” zucht hij, terwijl hij staart naar een schip in de verte. Het is geen containerschip, maar er is wel duidelijk te zien dat er vrachtauto’s op vervoerd worden.

Een student Supply Chain Management maakt een gebeurtenis als dit waarschijnlijk anders mee dan veel anderen. Lucas vertelt: “Supply Chain gaat over de gehele waardeketen van een product, van ontstaan tot het consumeren of terugsturen ervan. Daar komt heel veel logistiek bij kijken natuurlijk. Producten en materialen moeten heel de wereld over gezonden worden en dat gebeurt voor een groot deel via vrachtschepen.” Vrachtschepen zijn vandaag de dag een belangrijk onderdeel van de wereldwijde economie. Dankzij de enorme hoeveelheid containers die ze kunnen vervoeren zijn ze efficiënt en verder zijn ze relatief veilig. In het Suezkanaal passeert circa 12% van de wereldhandel via containerschepen, daarom heeft de blokkade zo’n grote invloed. Ondanks dat het werk in de haven nog gewoon doorgaat en er weinig opvallends te zien is, voelt Lucas wel wat er te wachten staat en hoe groot dit eigenlijk is voor de branche waar hij voor studeert. “We leren vaak in boeken over de invloed van onderbrekingen in de keten. Dit is één van de eerste echte, grote voorbeelden die ik meemaak. Het Suezkanaal is maar een hele smalle doorgang, maar het belang ervan wordt al snel duidelijk als je ziet hoeveel vracht er iedere dag weer doorheen komt. Ik vind het heel boeiend om de werkelijke invloed te zien en te volgen van zo’n verstoring,” vertelt hij enthousiast.

Lucas wrijft een paar keer in zijn handen, hij had geen rekening gehouden met de koude wind die hem te wachten

Foto: Jacqueline Prummel. Op de pier is in de verte de haven van Rotterdam te zien

stond aan zee. Hij loopt richting de pier om dichter bij het water te komen. Terwijl er een groot schip langzaam voorbijvaart, denkt hij na over de impact van de blokkade op de haven aan de overkant: “Ik denk dat de drukte sowieso nog moet komen. De boten kunnen de haven uiteindelijk wel binnen, maar ze moeten door de drukte waarschijnlijk weer iets langer wachten voor groen licht. De haven is niet gewend om zo’n grote hoeveelheid opgestopte vracht binnen te krijgen, dus dat wordt nog even een uitdaging.” Het eerste probleem is dat de vrachtschepen langer moeten wachten voor de kust, dit brengt extra kosten met zich mee. Verder moet er genoeg capaciteit zijn om de vracht te lossen. Daarbij moeten er genoeg treinen en vrachtauto’s zijn om de vracht vanuit de haven weer verder te verspreiden. De schade die de blokkade in slechts een paar dagen heeft aangericht is nog afwachten. Het wordt door sommige experts geschat op 850 miljoen euro. Verzekeringsbedrijf Allianz schat de totale schade zelfs op zes tot tien miljard per week. “Het stopt niet in de haven zodra de schepen gelost zijn, het probleem gaat ook verder op het land,” legt Lucas uit. Daar heeft hij gelijk in. Er staan moeilijkheden op de loer door de drukte met vervoer van containers op het land of met binnenvaartschepen. Containers zullen worden opgestapeld in de haven, maar moeten ook zo snel mogelijk weer verder, zonder dat er veel meer extra capaciteit op treinen of vrachtauto’s gemaakt kan worden.

Foto: Jacqueline Prummel. Containerschip komt de haven binnengevaren.

De blokkade blijft dus niet alleen bij het Suezkanaal. In Rotterdam zullen schepen door de drukte moeten wachten en op het land zullen de problemen voelbaar zijn. Voor Lucas is deze blokkade een duidelijk voorbeeld van hoe belangrijk het is om ieder onderdeel in de keten optimaal te laten verlopen. Het is een tastbare gebeurtenis van iets waar hij normaal in boeken over moet leren. Ondanks de gedachte aan de schade, gaat hij tevreden op een bankje zitten. Hij kijkt nog even naar de overkant, waar de haven een goedlopende machine lijkt te zijn. “Ik vind het wel mooi eigenlijk, ik vind het zeker wat hebben die industrie. In de verte zie ik de stoom uit hoogovens komen en dichterbij passeren schepen ons, dat is toch een prachtig plaatje? Het lijkt me wel wat om hier te kunnen werken over een paar jaar,” lacht hij.

Over de auteur