The case of the serial sperm donor

The case of the serial sperm donor – bron NYTimes – 1 februari 2021
Joëlle de Boer, vrijwilligster en internationaal contactpersoon bij Stichting Donorkind Nederland, heeft de activiteiten van dhr. Meijer gevolgd. Volgens haar onderzoek reist hij al enkele jaren door Europa, Scandinavië en Oekraïne en doneert hij sinds 2007 sperma bij verschillende klinieken en privé op internet.

“Twee weken geleden ging ik naar de Biotexcom-kliniek om te doneren in Kiev”, schreef hij in juni 2017 op Facebook, verwijzend naar het BioTexCom Center for Human Reproduction in Oekraïne, dat gedoneerd sperma gebruikt voor in-vitrofertilisatie en draagmoederschap. “De dame die ik hielp, gebruikte een eiceldonor uit Oekraïne die bevrucht zal worden met mijn sperma. Ik moet zeggen dat dit een van de beste ervaringen was die ik heb met klinieken!”

Mevrouw de Boer heeft ook de online aanwezigheid van de heer Meijer in kaart gebracht, waaronder op acht particuliere donatiewebsites in Duitsland, Italië en Nederland. Op één site adverteerde hij zichzelf als een blonde ‘muzikale Vikingdonor’. Ze deelde met The Times screenshots van particuliere donatiesites waarop een donateur met de foto van de heer Meijer valse namen vergezelde, waaronder ‘Lukas’ en ‘Martijn’. Gevraagd om commentaar te geven, zei de heer Meijer in een e-mail: “Ik heb nooit onder valse namen gedoneerd.”

Bovendien registreren internationale spermabanken, in tegenstelling tot Nederlandse spermabanken, die anonieme donatie verbieden, donoren vaak onder een alias of een nummer. Ze vertrouwen er ook op dat klanten vrijwillig de geboorten van hun kinderen melden bij het bijhouden van nakomelingen van spermadonoren, en die telling is niet altijd nauwkeurig. En er is geen internationaal register van spermadonoren, dus een ontvanger heeft geen gemakkelijke manier om te weten waar haar donor nog meer zou hebben gedoneerd of hoeveel halfbroers en -zussen haar kinderen zouden kunnen hebben.

Mevrouw de Boer zegt contact te hebben gehad met moeders die kinderen hebben gekregen van de heer Meijer in Australië, Italië, Servië, Oekraïne, Duitsland, Polen, Hongarije, Zwitserland, Roemenië, Denemarken, Zweden, Mexico en de Verenigde Staten. Verschillenden hadden contact met de twee Nederlandse moeders die bevriend zijn met mevrouw van Ewijk, en zij bevestigden hun verhaal bij deze verslaggever.