Extra toevoeging t.a.v. herkansing;
Huttendorp Hoorn
Voor Huttendorp Hoorn is de volgende podcast aflevering gerealiseerd
Contact en feedback stichting Netwerk

Huttendorp vakantie Doe-Boek
https://drive.google.com/file/d/1EE-w9dnGnExW4kc05-HeyjG3rC7yJ654/view?usp=sharing: KRO-NCRVOnlineredactie beestenbrigade / kro-ncrv
Online;
Online redactie KRO-NCRV
Bij de volgende producties op Youtube heb ik een actieve rol gehad in;
– Het maken van scripts
– Plannen en uitnodigen van deelnemers
– Invalshoeken bedenken
– Camjo (= opnames maken en interviewen)
– Regie en aansturen van deelnemers en presentator
Aan de hand van STARRT leg ik graag uit hoe mijn bijdrage functioneel was bij de volgende video’s;
STARRT
Taak
Situatie
Tijdens mijn stage kreeg ik de kans om actief mee te draaien in het online redactieteam. Deze redactie werkt met een andere scriptstijl dan de lineaire kant, wat voor mij in het begin nieuw en uitdagend was. Samen met Denise werkte ik aan scripts, waarbij zij mij hielp om de stijl en structuur goed te begrijpen. Dankzij haar begeleiding kon ik uiteindelijk zelfstandig een script schrijven dat aansloot bij de online tone of voice.
Mijn taken binnen het team waren divers. Ik schreef scripts, begeleidde kinderen tijdens opnames, en was verantwoordelijk voor het plannen en uitnodigen van deelnemers. Door mijn eerdere ervaring met het project Boswachters Gezocht kon ik goed inschatten welke kinderen geschikt waren voor deelname. Ik lette daarbij op mondigheid, zelfstandigheid en ouderbetrokkenheid. Voor de aflevering over de hondenmodderrace werkte dit goed bij Janne, iets minder bij Bente. Als kinderbegeleider en camjo probeerde ik de kinderen zo comfortabel mogelijk te laten voelen, zodat ze goed konden functioneren tijdens de opnames.
Daarnaast bedacht ik invalshoeken voor afleveringen, zoals bij het Drollencircus. Hierbij was het belangrijk dat de dieren in Nederland voorkwamen en dat hun uitwerpselen beschikbaar waren voor de opnames.
Actie
Als camjo heb ik veel geleerd van Niels, onder andere over camera-positionering, het aansturen van Tim als presentator en het maken van extra B-roll. Bijvoorbeeld: wanneer Tim met zijn hoofd de tent in ging, filmden we dit vanuit meerdere hoeken om het fragment speelser te maken. Dit bleek effectief voor de spanningsboog van kinderen. Ook leerde ik hoe ik deelnemers en presentatoren kon aansturen. Denise en Niels gaven waardevolle tips, zoals dat Tim beter reageert op korte aanwijzingen dan op het volgen van een script. Deze inzichten heb ik toegepast tijdens de draaidagen van het Drollencircus, die intensief waren maar leerzaam. Alles werd op één dag gedraaid, van ’s ochtends vroeg tot in de middag. De opgedane kennis nam ik mee naar de draaidagen van de Hondenmodderrace.
Resultaat
Door mijn actieve rol binnen het team heb ik geleerd om zelfstandig scripts te schrijven, deelnemers te begeleiden en inhoudelijk mee te denken over producties. Ik heb mijn vaardigheden als camjo versterkt en ben gegroeid in het aansturen van presentatoren en kinderen. Mijn inzicht in doelgroepgericht werken is vergroot, en ik heb geleerd hoe visuele keuzes bijdragen aan de beleving van jonge kijkers.
Reflectie
Ik ben trots op mijn ontwikkeling binnen het online redactieteam. Door samen te werken met ervaren collega’s en actief feedback te vragen, heb ik mijn technische en inhoudelijke vaardigheden versterkt. Ik heb geleerd dat goede voorbereiding, heldere communicatie en het inspelen op de behoeften van kinderen essentieel zijn voor een succesvolle productie.
Transfer
De ervaringen die ik heb opgedaan neem ik mee naar toekomstige producties. Ik weet nu hoe ik scripts kan afstemmen op een specifieke doelgroep, hoe ik deelnemers op hun gemak kan stellen en hoe ik visuele keuzes kan maken die bijdragen aan de spanningsboog. Ook het aansturen van presentatoren en het werken met B-roll zijn vaardigheden die ik verder wil ontwikkelen.
YouTube Video’s
Producties die gedurende het praktijksemester tot stand zijn gekomen als extra toevoeging aan het portfolio
Hierbij een reeks aan producties ten aanvulling van de herkansing
Als aanvulling op ‘ondernemerschap en innovatie’ vind je hier het weekverslag
Weekverslag bekijken
Vanaf hier loopt de originele bijdrage van de eerste toets kans met het procesverslag uit het eerste portfolio.
Vieze missie – mei vakantie
Voor de mei vakantie hebben collega Simon van den Balvert en ik de vieze missie gemaakt voor in het Z@ppelin whatsapp kanaal; https://whatsapp.com/channel/0029VakLmiR0gcfSZcTo7308
Productie;
‘De vieze missie’
Beeld
Link productie;
https://whatsapp.com/channel/0029VakLmiR0gcfSZcTo7308
Omschrijving/toelichting;
De productie is gemaakt voor de het sociaal media whatsapp kanaal ‘NPO Zappelin’ waar voornamelijk ouders gemotiveerd wordt om samen met hun kinderen wat te gaan ondernemen.
Procesverslag
De opdracht kwam bij Simon zijn eindredacteur vandaan. Hij heeft mij betrokken om te brainstormen over opdrachten die door kinderen zijn uit te voeren tijdens de meivakantie. We hebben een moment gepland om de opnames te maken samen met presentator Tim. Hiervoor is eerst een script geschreven en die is vervolgens uitgevoerd.
Bronselectie;
Door middel van intercollegiaal overleg
Verantwoording
Tijdens de meivakantie zijn de bestanden in het whatsapp kanaal gepubliceerd. Er is een afwisseling tussen de soorten opdrachten zodat de spanningsboog blijft.
Feedback en reflectie
Er is veel samen gewerkt om tot het uiteindelijke script gekomen. Vanuit de brainstorm is gewerkt aan het script en er is meteen overlegd. De feedback is mondeling geweest.




Huismuis – infograpic
Productie;
Infograpic – Huismuis
Tekst/beeld
Link productie;
https://svjmedia.nl/josseluiken/kro-ncrv/#:~:text=Huismuis%20%E2%80%93%20infograpic
Omschrijving/toelichting;
Tijdens de beestenbrigade battle is research gedaan naar de huismuis voor het quiz element van het programma. Hiervoor is gesproken met verschillende zoogdieren experts. Aan de hand van de vergaarde informatie is naast de inhoudt van de quiz, ook een Infograpic gerealiseerd. De quiz zal te zien zijn in de uitzending.
Procesverslag
De opdracht om research te doen naar de huismuis is vanuit Jade gekomen. Zij is eindverantwoordelijk voor de quiz. Als eerst heb ik uitgebreid research gedaan naar nieuwsaanleidingen. Hieruit ben ik gaan factchecken aan de hand van onderzoeken. Daarna ben ik vragen en antwoorden gaan bedenken voor de quiz. Deze vragen en antwoorden zijn beproefd door zoogdierenexperts. Vanuit de opgedane research is ook een Infograpic gerealiseerd die correspondeert met de quiz.
Bronselectie;
Primaire nieuwsaanleidingen, primaire onderzoeken en mondelinge bronnen
Verantwoording
Visueel moet het aantrekkelijk zijn om naar te kijken voor een doelgroep tussen de 6 en de 7 jaar. Om de af te stemmen naar een doelgroep die net leert lezen zijn beeldende duidingen extra belangrijk. De teksten zijn zo basis mogelijk geschreven zodat, wanneer het voorgelezen wordt, het kind het kan begrijpen.
Feedback en reflectie
Als eerste feedback heb ik gekregen dat kinderen eigenlijk niet goed kunnen lezen en plaatjes boeiend vinden. Om het begrijpelijk te maken zijn de teksten zo kort mogelijk gehouden. Voor de quiz moeten de vragen zo kort en beelden mogelijk beschreven worden. Ook de antwoorden zijn afgestemd op kindertaal. Om het te kunnen uitvoeren moet de opdracht/behoefte bij de NPO vandaan komen.



Handboek kinderinterviews
Productie;
Relevante informatie selecteren – schoolscreening
Lineair/mondelinge interviews
Link productie;
https://svjmedia.nl/josseluiken/kro-ncrv/#:~:text=Handboek%20kinderinterviews
Omschrijving/toelichting;
Ter voorbereiding van de scholenscreening voor het televisie Beestenbrigade Battle is er door mij een screeningsboek opgesteld die gebruikt wordt tijdens het interviewen van de kinderen. Het interview wordt gebruikt om te toetsen of de kinderen voldoende weten van dieren en bij het programma betrokken willen worden. Daarbij is er door mij ook een spel element gemaakt.
Procesverslag
Om tot een doelgroep gericht interview te komen is er overlegd met collega’s welke thema’s er spelen bij kinderen. Deze themavragen zijn geactualiseerd naar wat er nu bij kinderen speelt. Zo wordt het interview gericht op de interesse van het kind. De vragen zijn uitgewerkt in een handboek. In dit handboek is ook een spelelement, een a/b quiz geformuleerd. Dit zorgt ervoor dat de informatie te verifiëren valt en de kinderen geboeid zijn.
Bronselectie;
De geselecteerde basisscholen, waarvan de kinderen uit groep drie geïnterviewd zijn, zijn uitgekozen op basis van afstand tot de opname locatie en demografie. Hierbij is gevraagd vanuit de redactie om extra kinderen te interviewen met een bi-culturele achtergrond.
Verantwoording
De interviews zijn in groepssessie afgenomen samen met collega Marit.
Feedback en reflectie
Vanuit collega’s Femke en Annelies zijn de interviewvragen van voorgaande interviews gekomen. Die zijn als voorbeeld gebruikt. Het handboek is doorgenomen. Hierbij zijn de vragen meer kindgericht verwoord. Het spel element werd als zeer positieve inbreng ondervonden. Na de eerste ronde van interviews is een herziende versie gemaakt van het handboek. Niet alle vragen bleken even goed te werken op de kinderen. Uit eindelijk zijn er drie versies uitgekomen.
Honden modder race
Professioneel communiceren
Productie;
Professioneel communiceren
Schriftelijk
Link productie;
https://svjmedia.nl/josseluiken/kro-ncrv/#:~:text=Downloaden-,Professioneel%20communiceren,-Professioneel%20communiceren
Omschrijving/toelichting;
Om professioneel te werk te gaan is er een standaard mail concept bedacht en uitgewerkt. Dit zorgt ervoor dat iedereen op hetzelfde niveau kan communiceren naar bronnen. Bijvoorbeeld voor de uitnodiging van kinderen en basisscholen voor de beestenbrigade battle en boswachtersgezocht. Er zijn door mij standaard mailconcepten geschreven, verwerkt in één document en gebruikt.
Procesverslag
Door mij is gepitcht om een document op te stellen waar iedereen gebruik kan maken van vooraf opgestelde e-mails en beschrijvingen. Na akkoord van de pitch heb ik iedere keer wanneer er een mail naar meerdere bronnen verzonden kon worden, door mij een opzet geschreven en voorgelegd aan mederedacteuren. Na akkoord op de opzet is de mail toegevoegd aan het bestand.
Bronselectie;
Om tot de juiste informatie te komen die in het bericht moet staan moet eerst gekeken worden naar het platform. Aan de hand van het platform is de informatie verwerkt.
Verantwoording
De informatie is veelal door copilot, Microsoft, gecontroleerd op taal en spelfouten. De informatie zelf is door collega’s goed gekeurd.
Feedback en reflectie
De informatie is eerst opgehaald bij collega’s. Vervolgens verwerkt in een bericht. Dit bericht is gecontroleerd en waar nodig aangepast.
Tim’s Boswandeling – Pitch
Productie;
Tim’s Boswandeling
Audio/ Pitch
Link productie;
https://svjmedia.nl/josseluiken/kro-ncrv/#:~:text=Tim%E2%80%99s%20Boswandeling%20%E2%80%93%20Pitch
Omschrijving/toelichting;
Tijdens de interviews met kinderen is gebleken dat een groot deel van de doelgroep weinig tot geen aanraking heeft met natuurgebieden. Om deze reden heb ik een podcast gepitcht genaamd; ‘Tim’s Boswandeling’. Bij de podcast is het idee dat de kinderen, met een actueel staartje, geïnformeerd worden over natuurgebieden in Nederland.
Procesverslag
Als eerst is onderzocht welke informatie kinderen weten over natuurgebieden in Nederland. Vervolgens is dit geïnventariseerd. Ook is er onderzocht of kinderen audioproducties willen luisteren. Vervolgens is aan de hand van actueel nieuws een voorbeeld geschetst over wat te horen is in de audio. Dit concept is in een presentatie geformuleerd en gepitcht aan collega’s.
Bronselectie;
De respondenten en informatie is voortgekomen vanuit de interviews met kinderen voor de beestenbrigade battle. De actualiteiten zijn primaire nieuwsberichten over natuurgebieden in Nederland. Het publiek van de pitch zijn collega’s van de Beestenbrigade redactie. Ook zijn de gebruiksscore van de bestaande podcast gebruikt om aan te tonen dat de podcast beluisterd zou worden.
Verantwoording
De Pitch is gegeven in een presentatievorm. De vaste redactieleden zijn uitgenodigd om de pitch bij te wonen. Tijdens de presentatie zijn ook de teaser van de podcast beluisterd.
Feedback en reflectie
Na mijn pitch kreeg ik feedback, zoals dat kinderen vooral houden van mysterie en dat een verhalende podcast beter zou werken. Het idee sloot aan bij een eerdere kinderpodcast, maar het is onzeker of er nu behoefte is aan vernieuwing. Er werd geadviseerd om naast een probleem ook een oplossende of positievere insteek te kiezen.
Tims boswandeling teasers
Instart ‘Een nest vol’
Pre-edit Drollencircus
Productie;
Drollencircus
Online
Link productie;
https://svjmedia.nl/josseluiken/kro-ncrv/#:~:text=Pre%2Dedit%20Drollencircus-,feedback,-op%20drollencircus
Omschrijving/toelichting;
De productie is ontstaan vanuit een verzoek van collega’s Denise en Niels. Zij hebben voor het online platform van Zappelin het concept ‘Drollencircus’ bedacht. Vanuit hen is de vraag gekomen om een bijdrage te leveren als editor en camjo.
Procesverslag
Voor de opnames van het drollencircus is eerst onderzoek gedaan naar de uitwerpselen van de dieren. Aan de hand van deze informatie is het script bedacht samen met Denise. Vervolgens heb ik het script gebruikt als leidraad om de opnames te kunnen maken. Na het maken van de opnames heb ik een pre-edit gemaakt voor Niels.
Bronselectie;
In dit proces heeft Denise de meeste research gedaan. Mijn bijdrage heeft meer toepassing gehad bij het maken van de opnames en de edit.
Verantwoording
De video moet kort en bondig zijn. De kinderen hebben een korte spanningsboog. Video’s van meer dan 3 minuten werken minder goed voor de YouTube series. Hier heb ik dan ook veel naar geluisterd met de pre-edit.
Feedback en reflectie
Er is veel contact geweest met Denise en Niels om de eerste video te editen. We hebben samen gekeken naar de opbouw van de video. Ook heeft Niels mij goed uitgelegd waarom de video zo kort mogelijk geknipt moet worden. Deze feedback heb ik dan ook erg serieus genomen.
Lieveheersbeestjes instart
Productie;
Instart ‘Een nest vol’
Lineair
Link productie;
https://svjmedia.nl/josseluiken/kro-ncrv/#:~:text=Lieveheersbeestjes%20instart
Omschrijving/toelichting;
Voor de uitzendingen van boswachters gezocht zijn twee fragmenten gemaakt die tijdens de uitzending te zien zijn. De otter familie is uitgekozen omdat destijds de otters gezien zijn in Alkmaar. Met deze actuele aanleiding is research gedaan naar de leefomgeving van de Otter en hier een verhaallijn op bedacht. De lieveheersbeestjes is een aangedragen thema door redactie lid Femke. Dit naar aanleiding van het feit dat lieveheersbeestjes kannibalistisch kunnen zijn.
Procesverslag
Als eerst is er gezocht naar een actualiteit van het dier. Vervolgens is er research gedaan naar de leefomstandigheden van het dier. Vanuit deze research zijn er passende stockbeelden gezocht om in een video te kunnen weergeven. Uiteindelijk is uit alle informatie een verhaallijn bedacht om kinderen te informeren over het dier aan de hand van een feitelijkverhaal.
Bronselectie;
Actueel nieuws > Secundair. Onderzoeksrapporten > Primair
Verantwoording
Door eerst grondig research te doen naar de dieren kan er een feitelijk verhaal bedacht worden. Door meerdere versies te maken van het script en de feedback te verwerken, is er steeds meer doelgroep gericht gewerkt. Van een basaal verhaal naar een beleveniswereld van een kind.
Feedback en reflectie
De feedback is in het wordt document beschreven door Lyda. De feedback is daarbij direct verwerkt in hetzelfde document.
Otter instart
Productie;
Otterfamilie Leuten
Lineair (televisie)
Link productie;
https://svjmedia.nl/josseluiken/kro-ncrv/#:~:text=Lieveheersbeestjes%20instart-,Otter%20instart,-Script%20Een%20nest
Omschrijving/toelichting;
Voor het televisieprogramma Boswachters Gezocht, wat op Z@ppelin wordt uitgezonden, is er een video bedacht aan de hand van research. Bij deze productie krijgen de dieren zwemles en wordt er aan kinderen uitleg gegeven over het gedrag van de dieren.
Procesverslag
Als eerst is er research gedaan naar de gewoontes van het dier. Bijvoorbeeld dat Otters dieren zijn die hun territorium afbakenen met uitwerpselen. Als tweede wordt er aan de hand van feiten een verhaallijn geschreven voor kinderen. Vervolgens worden hier beelden bij gezocht die de verhaallijn ondersteunen. Als laatst wordt er een voice over voorbereidt en uitgewerkt. Dit proces lijdt tot een videoproductie waarbij tekst de ondersteunende factor is.
Bronselectie;
Om tot deze productie te komen is er gebruik gemaakt van primaire en secundaire bronnen. Primaire bronnen zijn onderzoeken over de Lutra Lutra en geïnterviewde zoogdierenexperts, secundaire bronnen zijn nieuwsartikelen. De nieuwsartikelen zorgen ervoor dat het item nieuwswaardig is.
Verantwoording;
Het eindproduct is geschikt voor de doelgroep 6 t/m 7 jaar. Dit is ook de leeftijd van de kinderen die meedoen met het programma. Door feiten te verwerken in een verhaalvorm blijft de aandacht van het kind bij de video en is de vorm toch educatief en informatief.
Feedback en reflectie
Lyda coachte mij tijdens het maakproces van de video, waarbij ik veel leerde over doelgroepgericht werken. We communiceerden vooral via e-mail, waarin ik mijn bestanden deelde en feedback ontving over zinsopbouw en afstemming op de doelgroep. Door regelmatig om feedback te vragen en deze te verwerken, ontstond een sterk script waarmee ik de video zelfstandig kon ontwerpen
Tims Turbo Tiplijn – Pitch oplossing muggenprobleem

‘KaKu KaKu – Leader – jingles
IVN Buitenlesdag
Productie;
IVN Buitenlesdag
Online
Link productie;
https://youtu.be/Qo9NiSx6-6Y
Omschrijving/toelichting;
Voor de buitenlesdag kwam het verzoek vanuit de IVN om een video te maken voor bij het lespakket. In de video zou boswachter Tim, onze presentator, de kinderen moeten motiveren om mee te doen met de lesdag. Mijn taak is hierbij geweest om een script te schrijven en als camjo samen met Tim de video te maken.
Procesverslag
De vraag om de informatie vanuit het IVN te verwerken naar een script is bij mij via Simon te recht gekomen. Hij heeft eerder voor het IVN een video gemaakt dus kon hij mij hierbij goed begeleiden. De aangeleverde informatie heb ik in scriptvorm omgezet. Dit script heb ik voorgelegd aan de eindredacteur, Lyda, en camjo Simon. Beide zijn zij akkoord gegaan met mijn script. Vervolgens is het script naar de contactpersoon van het IVN toegestuurd.
Bronselectie;
De informatie is aangeleverd door de ivn
Verantwoording
Het moest een kort en bondige video worden. De opnames zijn in een bosrijke omgeving gemaakt met duiding naar de opdrachten die de kinderen thuis/op school kunnen uitvoeren.
Feedback en reflectie
Het ivn is erg blij geweest met het aangeleverde script en heeft de video goed kunnen gebruiken voor hun buitenlesdag.
Contact ouders Boswachters Gezocht
Mailcontact Beestenbrigade Battle scholen
Mailcontact bronnen
Contact collega
Mailcontact bronnen
360 graden feedback
Hondenmodderrace