West-Friese gemeenten laten subsidie liggen: slechts €139.000 gebruikt

De West-Friese gemeenten blijken het afgelopen jaar amper geïnvesteerd te hebben in hun eigen wegen: slechts €139.000 van de €1,14 miljoen aan subsidie die door de provincie beschikbaar werd gesteld, is gebruikt. Het jaar daarvoor werd nog €518.239 aangevraagd.

Subsidie ongebruikt

Linkje naar grafiek

In de ‘’Opgave Verkeersveiligheid Noord-Holland 2030’’ stelt de provincie als missie: nul verkeersslachtoffers in 2050. De provincie investeert niet alleen in de eigen provinciale wegen, maar stelt in 2022 ruim € 15,7 miljoen beschikbaar aan verschillende lokale verkeersprojecten die zorgen voor betere fietspaden en veiligere wegen. Gemeenten kunnen een aanvraag  doen om er voor te zorgen dat de meeste ongelukken, die gebeuren op lokale wegen en fietspaden, worden teruggedrongen.

Toch is er vorig jaar op de gemeente Hoorn na (Kruispuntplateaus De Strip-Centrumgebied), door geen één West-Friese gemeente gebruik gemaakt van de subsidiepot van de Provincie. Ieder jaar mogen de verschillende gemeenten en wegbeheerders een aanvraag doen. In 2021 was er minimaal 1,14 miljoen euro gereserveerd voor West-Friesland. Slechts 138.508 euro kwam in West-Friesland terecht. Uit de regio West-Friesland heeft de provincie binnen de indieningstermijn slechts twee aanvragen ontvangen. De gemeenten bleken de aanvragen niet op tijd te hebben ingediend.  De overige regio’s hebben de beschikbare subsidie in 2021 zijn wel volledig benut.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Dit jaar kunnen de verschillende gemeenten wederom gebruik maken van de subsidieregeling. Voor West-Friesland geldt dat er € 1.230.000 beschikbaar is. Indien de pot voor West-Friesland leeg is en de 7 gemeenten meer subsidie nodig hebben om hun wegen te verbeteren, kan er ook nog gebruik gemaakt worden van een ‘algemeen deelplafond’. Deze pot van € 7.500.000 is beschikbaar voor alle Noord-Hollandse regio’s. Hoe sneller de West-Friese gemeenten de aanvragen indienden, hoe groter de kans dat het geld wordt toegewezen. Subsidie wordt namelijk verstrekt op basis van volgorde.

Wethouder Lydia Groot: ‘’voor ons geldt dat we afgelopen jaar geen gebruik hebben gemaakt van de regeling. Aankomend jaar willen we wel gebruik maken van de subsidiepot. We hebben een aantal nieuwe plannen om de verkeersveiligheid te vergroten op onze eigen wegen. Daarvoor gaan wij aanvragen doen bij de Provincie.‘’

De provincie geeft subsidie voor:
a: het aanleggen of aanpassen van weginfrastructuur* met als hoofddoel het verbeteren van de verkeersveiligheid, inclusief, indien noodzakelijk, het laten uitvoeren van een ontwerptoets verkeersveiligheid (maximaal € 5.000/toets);
Activiteit a = maximaal 55% subsidie
b: het aanleggen of aanpassen van fietsinfrastructuur* met als hoofddoel het verbeteren van de verkeersveiligheid of het verbeteren van het regionaal fietsnetwerk;
Activiteit b = maximaal 75% subsidie
c: het aanleggen of aanpassen van fietsinfrastructuur met als hoofddoel het verbeteren van doorfietsroutes*.
Activiteit c = maximaal 90% subsidie
Voor de definities van weginfrastructuur, fietsinfrastructuur en doorfietsroutes verwijzen wij u naar artikel 1 van de uitvoeringsregeling.